۰ نفر

نکاتی برای کنترل قند خون با ورزش

۱۴ دی ۱۴۰۱، ۲۳:۵۷
کد خبر: 693062
نکاتی برای کنترل قند خون با ورزش

برای اشخاصی که با دیابت دست و پنجه نرم می کنند کنترل قند خون به عملی طاقت فرسا تبدیل می شود. از این رو با راهکارهایی مانند ورزش های هوازی و مقاومتی،کاهش زمان کم تحرکی و چند نکته ورزشی دیگر شما را راهنمایی کرده ایم.

به گزارش اقتصاد آنلاین، کنترل قند خون با ورزش امکان پذیر است فقط باید به نکاتی که به شما گوشزد کرده ایم توجه داشته باشید.

سطح بالای گلوکز خون (که ممکن است به عنوان سطح قند خون بالا نیز شناخته شود) می تواند به طور فعال از طریق ورزش کنترل شود.

به جای اینکه خود را در باشگاه تصور کنید و خستگی مانع از انجام فعالیت شود، این پنج نکته را در نظر بگیرید تا به روشی هوشمندانه تر به سطوح بالای قند حمله کنید:

1. ورزش هوازی

ما در طول روز از چربی و کربوهیدرات برای تامین انرژی استفاده می‌کنیم، اما در شدت‌های خاصی از ورزش، بدن از سوزاندن چربی‌های ذخیره‌شده عمدتاً به سوزاندن کربوهیدرات‌های ذخیره شده تغییر می‌کند که سطح کل قند خون را در بدن پایین می‌آورد. با صرف 30 دقیقه توصیه شده در روز (با کمتر از دو روز بین جلسات) برای تمرینات هوازی تقریباً در سطح 5 تا 7 از توانایی درک شده خود برای شدت بخشیدن به ورزش ، مقدار مناسبی از کربوهیدرات مصرف خواهید کرد و در این کار به کنترل سطح قند خون کمک خواهد شد.

اگر این روند را حفظ کنید و در عین حال بر میزان مصرف کربوهیدرات در طول زمان نظارت داشته باشید، بدن در مقابله با قند خون بهتر می شود. در متابولیسم (فرآوری) قند از خون کارآمدتر می‌شوید، حتی زمانی که به خود فشار نمی‌آورید. همچنین چیزی را که به عنوان «سینک متابولیک» شناخته می‌شود، بزرگ و بنابراین در صورت نیاز می‌توانید قندها را به طور مؤثرتری ذخیره کنید.

2. ورزش مقاومتی

انجام تمرینات مقاومتی دو بار در هفته به بهبود توده عضلانی و کارایی آن کمک می کند، که این نیز عامل مهمی در کنترل فشار خون است. وقتی سبک زندگی تنبلی دارید و غذاهایی می خورید که می دانید باید از آنها اجتناب شود، سلول های بدن در پردازش قند خون کارآمدتر خواهد شد.

درست مانند تمرینات هوازی، مقاومت، حساسیت پاسخ سلول ها به انسولین را بهبود می بخشد و در نتیجه پردازش قند بهبود می یابد.

3. تمرینات تناوتی با شدت بالا(HIT)

کنترل قند خون با ورزش

تمرین با شدت بالا روش عالی دیگری برای استفاده از کربوهیدرات‌های عضلانی و افزایش اندازه سینک متابولیک است. تحقیقات نشان می‌دهد که این تمرین می‌تواند حساسیت سلول‌ها به انسولین را افزایش داده و در نتیجه پردازش کارآمدتر کربوهیدرات‌ها را انجام دهد.

با این حال، هر کسی که قبلاً مشکلات قلبی عروقی یا متابولیک داشته ، باید قبل از دنبال کردن این گزینه مشاوره بگیرد.

4. زمان کم تحرکی را کاهش دهید

سعی کنید زمانی را که برای فعال نبودن صرف می کنید به حداقل برسانید. اگر پشت میز نشین هستید، مطمئن شوید که در طول روز استراحت کرده و پاهان خود را دراز می کنید.

اگر می‌دانید که زمان زیادی را صرف نشستن در خانه کرده اید، سعی کنید به موقع بلند شوید تا خون پمپاژ شود.

5. در هنگام ورزش باهوش تر باشید

اگر می‌دانید که ورزش به محض توقف، شما را پرخاشگر می‌کند، باید از انجام ورزش در اواخر عصر خودداری کنید. با نیاز به پردازش کربوهیدرات اضافی کمتر در دوره هایی که کاملاً بی تحرک هستید، یعنی زمانی که به رختخواب می روید، به بدن خود فرصت استفاده از قند مصرفی را بدهید.

این بدان معنا نیست که باید انواع خاصی از غذاها را کنار بگذارید، اما باید بیشتر حواستان به ورزش کردن باشد. به عنوان مثال، اگر برای خوردن کباب در تعطیلات آخر هفته بیرون می روید، یک جلسه ورزش قبل از غذا کمک می کند تا جایی را در «سینک متابولیک» باز کنید و بدنتان را برای جذب قند آماده . 

ترجمه و تدوین: اقتصادآنلاین
خبرنگار: مهتاب لطفیان