۰ نفر

راهکارهای ساده برای رفع بی خوابی / چرا بی خوابی به سراغمان می آید؟

۲۴ آبان ۱۴۰۱، ۱۸:۰۷
کد خبر: 681558
راهکارهای ساده برای رفع بی خوابی / چرا بی خوابی به سراغمان می آید؟

بی‌خوابی یا کم‌خوابی برای برخی افراد چنان ملال‌آور و زجرآور است که فرد حاضر است هر دارو یا غذایی بخورد تا بتواند تنها چند ساعت خوابی عمیق و لذت‌بخش داشته و به صبر و حوصله کافی دست یابد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، «علت اغلب بی‌خوابی‌ها ناشی از گرفتاری‌های روزانه است که شب‌ها خود را نشان می‌دهد. البته پرخوری‌های شبانه نیز از شایع‌ترین علل بی‌خوابی افراد است. وقتی معده پر باشد، بدن باید انرژی زیادی را صرف هضم و جذب غذا کند و در چنین شرایطی به خواب رفتن تقریبا محال و غیرممکن است. فرد ناخودآگاه آن‌قدر در رختخواب پهلو به پهلو ‌می‌شود و غلت می‌خورد تا مشکل معده برطرف شود. در نهایت به خوابی غیرطبیعی می‌رود و صبح که برمی‌خیزد خسته و خواب‌آلود است. علاوه بر این موارد، تنش‌های عصبی، عوارض جانبی برخی داروها، دردهای جسمانی، ضعف و گرسنگی زیاد، بی‌نظمی‌های هورمونی، مصرف مشروبات الکلی، اضطراب و افسردگی از جمله مهم‌ترین علل بروز کم‌خوابی یا بی‌خوابی محسوب می‌شود.

راه‌های رسیدن به خواب ایده‌آل

بیشتر عواملی که سبب بی‌خوابی می‌‌شود به غیر از آنهایی که جنبه روحی و روانی دارند را می‌توان تا حدود زیادی با اصلاح برنامه غذایی و برخی اقدامات رفع کرد. مصرف کم مواد گوشتی به‌خصوص افرادی که اوره خون‌شان بالاست، خوردن غذاهای حاضری سالم و کم‌انرژی در وعده شام، کم‌ کردن وزن و کنترل پرفشاری خونی‌، ورزش، تفریح و حرکات جسمی، مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی چون دوغ، خیار، آب‌لیمو، آب‌هویج، ترب یا تربچه، شیر گرم، نان و ماست، سیب درختی قرمز، عرق بهارنارنج و بیدمشک هنگام خواب و کاهو و فندق توصیه شده است.

گرم کردن و ماساژ کف پا و سعی در خروج افکار مزاحم و استحمام با آب ولرم رو به گرم پس از هضم کامل غذا و مشت و مال بدن هم می‌تواند بسیار اثربخش باشد. همچنین به افراد بی‌خواب توصیه شده روزها نخوابند و در طی روز تا حدودی فعالیت جسمی داشته و در نیمه دوم روز یعنی از ظهر به بعد چای، قهوه یا غذاها و نوشیدنی‌هایی که مواد محرک و ضدخواب دارند مصرف نکنند و از خوردن غذاهای سنگین، چرب، یبوست‌زا و غذاهای خشک‌کننده مراکز عصبی مانند سیر، فلفل و دارچین بپرهیزند.

از داروهای گیاهی مفید برای کم‌خوابی گشنیز است. این گیاه برخی از انواع بی‌خوابی را به‌سرعت بهبود می‌بخشد. برای این‌که خواب‌تان سنگین‌‌تر و عمیق شود می‌توانید بعد از شام یک لیوان آب سیب قرمز با قدری عسل یا آب تازه مرکبات بنوشید. برای تمدد اعصاب می‌توانید از یوگا، تمرینات تنفسی و نرمش‌های بدنی استفاده کنید. در شهرهای غربی کشور مثل ایلام و لرستان، بی‌خوابی را با مصرف دمکرده سنبل‌الطیب‌ و جوشانده اکلیل کوهی و کردها از تخم شنبلیله استفاده می‌کنند.