۰ نفر

معجزه کندر در سلامت جسم و روح را بشناسید

۵ آبان ۱۴۰۱، ۱۴:۴۰
کد خبر: 676859
معجزه کندر در سلامت جسم و روح را بشناسید

حتماً اسم کندر را شنیده‌اید اما آیا با خواص کندر آشنایی دارید؟ کندر را احتمالاً بیشتر برای تقویت حافظه بشناسیم! اما کندر فواید دیگری نیز دارد که ممکن است از آن بی‌خبر باشید. از کندر برای بهبود آرتروز و کولیت روده، کاهش حملات آسم، بیماری التهاب شکمی، بهبود سردرد و میگرن و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ کندر (Boswellia) یک عصاره از انگم (Resin) است که توسط کندر سراتا (Boswellia serrata)، یک درخت بومی در آفریقا و کشورهای عربی به دست می‌آید. همچنین به اسم «صمغ کندر هندی» و یا «اولیبانوم» نیز شناخته شده و معمولاً در آیورودا استفاده می‌شود.

کندر چه خواصی دارد؟

کندر سراتا و دیگر انواع کندر در روغن‌های ضروری استفاده می‌شوند و یا به عنوان اسانس استفاده می‌شوند. روغن آن در غذاها، مواد آرایشی، صابون‌ها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. در برخی روش‌های درمانی گیاهی، کندر گاهی‌اوقات خورده می‌شود و یا به پوست مالیده می‌شود.

اما کندر چه خواصی دارد و چرا مفید است؟ از مهم‌ترین خواص و فواید کندر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    بهبود آرتروز؛

    آسم؛

    بیماری کرون؛

    دردهای قاعدگی؛

    کاهش دردهای مفاصل؛

    بهبود کولیت روده؛

    تقویت حافظه؛

    بهبود سردرد و میگرن؛

    روماتیسم مفصلی؛

    کولیت زخمی؛

    و... .

خواص کندر چیست؟

همچنین برخی پژوهش‌ها می‌گویند که کندر ممکن است برخی اثرات ضدالتهابی و ضدتومور داشته باشد که البته برای تایید آن آزمایشات بیشتری نیاز دارد. در ادامه درباره خواص کندر بیشتر بخوانید:

۱. بهبود آرتروز

در یک گزارش که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، پژوهشگران آزمایش‌هایی روی اثرات مکمل‌های گیاهی مناسب برای آرتروز بررسی‌هایی انجام دادند. تحلیل آنها از پژوهش‌هایی که شامل کندر بودند شواهدی به‌دست آورد که کندر باعث کاهش درد می‌شود و عملکرد فیزیکی را در مقایسه با پلاسبو (دارونما) بهبود می‌بخشد.

۲. بهبود دیابت

یکی از خواص کندر، کمک به بهبود دیابت است. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف روزانه ۸۰۰ میلی‌گرم کندر بعد از وعده‌ی غذایی، سطح قند خون و کلسترول را در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ بهبود می‌دهد.

۳. کاهش دردهای مفاصل

مطالعات اولیه نشان می‌دهد که مصرف یک محصول خاص محتوی گلوکزآمین سولفات، متیل‌سوفونلیل‌متان، عصاره‌ی چوب بید سفید، کنستانتره‌ی ریشه‌ی زنجبیل، عصاره‌ کندر، عصاره‌ی ریشه‌ زردچوبه، فلفل قرمز، اسید هیالورونیک ۳ بار در روز و پس از ۸ هفته در کاهش دردهای مفاصل مؤثر عمل کرد. اما این محصول نتوانست بر خشکی مفاصل یا عملکرد آنها تأثیر مثبتی بگذارد.

۴. کاهش حملات آسم

یک پژوهش کوچک که در سال ۲۰۱۵ در مجله اروپایی علوم پزشکی و داروسازی منتشر شد، بیان کرد که کندر می‌تواند به کاهش نیاز برای استنشاق‌درمانی (Inhalation) در افرادی که آسم دائم دارند کمک کند. شرکت‌کنندگان در این پژوهش (که آسم دائم متوسط تا شدید داشتند) یا استنشاق‌درمانی به همراه مکمل کندر خوراکی و یا استنشاق‌درمانی تنها داشتند.

پس از چهار هفته درمان، کسانی که علاوه بر استنشاق‌درمانی مکمل کندر دریافت کرده بودند، تعداد دفعات استنشاق مورد نیازشان نسبت به افرادی که استنشاق‌درمانی تنها داشتند، کاهش یافته بود.

۵. بهبود کولیت روده

مصرف کندر در برخی افراد می‌تواند علائم کولیت زخمی را بهبود بدهد. در برخی افراد کندر به‌خوبیِ داروی سولفاسالازین (داروی ضدالتهاب گوارشی) عمل می‌کند. براساس برخی مطالعات کندر می‌تواند کولیت زخمی را در ۷۰ تا ۸۲ درصد افراد تا حدی کاهش بدهد.

۶. بیماری کرون

یک پژوهش که در مجله بیماری‌های التهاب روده منتشر شده است، یافته است که عصاره کندر می‌تواند به افرادی که بیماری کرون دارند و در مرحله درمان هستند کمک کند. پس از ۱۲ ماه درمان با عصاره کندر، هیچ اختلاف معناداری در زمان درمان، شدت علائم و یا تأثیر درمان، وجود نداشت.

۷. بیماری التهاب شکمی

در یک پژوهش سال ۲۰۰۷، ۳۱ نفر با کولیت کلاژن (یک بیماری التهاب شکمی که توسط اسهال مزمن ایجاد می‌شود)، پژوهشگران متوجه شدند که مصرف عصاره کندر به میزان ۳ بار در روز و برای ۶ هفته، مؤثرتر از یک پلاسبو از جهات درمان بالینی، تست آزمایشگاهی و یا کیفیت زندگی بود.

۸. تقویت حافظه

یکی دیگر از خواص کندر، تقویت حافظه است. در طب سنتی از کندر برای تقویت حافظه و پیشگیری از فراموشی و آلزایمر استفاده می‌شود؛ به نظر می‌رسد که کندر به دلیل خواص ضد التهابی و همچنین با بهبود گردش خون در مغز خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد.

۹. بهبود سردرد و میگرن

سردرد و میگرن یک نوع التهاب در بدن هستند که باعث تورم مویرگ‌های سر و گیجگاه شده و باعث درد شدید می‌شوند. در طب سنتی از گیاه کندر به دلیل خواص ضد التهابی که دارد برای پیشگیری و درمان سردرد و میگرن شدید استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: چه کار کنیم سردرد نگیریم؟ ۱۵ روش خانگی جلوگیری از سردرد

۱۰. کاهش دردهای قاعدگی

از دیگر خواص مصرف کندر، تنظیم دوران قاعدگی و همچنین کاهش دردهای قاعدگی است. مصرف کندر خوراکی به تنظیم تعادل هورمون‌ها در بدن کمک کرده و علاوه بر این با تحریک جریان خون در رحم و لگن، قاعدگی نامنظم را درمان می‌کند. تحقیقات نشان داده که کندر دارای خواص ضد درد طبیعی است و برای درمان درد پریود مفید بوده و خونریزی شدید در دوران قاعدگی و پریودی را کاهش می‌دهد.

معجزه کندر

۱۱. کاهش آسیب‌های پوستی ناشی از پرتودرمانی

براساس مطالعات انجام شده مصرف کرم‌های محتوی ۲٪ کندر در دوره‌‌ی پرتودرمانی می‌تواند مانع از پیشرفت قرمزی شدید پوست شود.

کندر چه عوارضی دارد؟

عوارض کندر

اثرات جانبی کندر

کندر اگر حداکثر شش ماه به‌صورت خوراکی مصرف شود مشکلی ندارد. هنگامی که روی پوست مالیده شود نیز احتمالاً تا ۵ هفته مشکلی ندارد.

کندر می‌تواند تهوع، اسهال، نفخ، رفلاکس اسید، سوزش سینه و واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند. ممکن است جریان خون را در مثانه تحریک کند. زنان باردار و شیرده نباید کندر مصرف کنند.

کندر ممکن است با برخی داروها مانند داروهای ضدالتهاب آنتی‌استروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن و داروهایی که P-Gp دارند تداخل داشته باشد، بنابراین حتماً پیش از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. اگر ورم معده و یا GERD دارید، ممکن است نتوانید کندر مصرف کنید.

دو مورد از بالا رفتن خطرناک INR (تستی که برای اندازه‌گیری میزان لخته‌شدن خون است) را در افرادی که وارفارین مصرف کرده بودند که نوعی دارو است که اغلب به‌عنوان رقیق‌کننده خون شناخته می‌شود، گزارش شده است. در هر دو مورد کندر به عنوان دلیل احتمالی مطرح شد.

اگر شما هرگونه داروی رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنید و یا شرایطی دارید که بر لخته شدن خون اثر دارد، حتماً پیش از مصرف کندر با پزشک خود مشورت کنید. این ماده نباید در بازه زمانی کمتر از دو هفته از زمان جراحی مصرف شود.

افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی مانند ام اس، لوپوس، روماتیسم مفصلی و سایر بیماری‌های مربوط به دستگاه خودایمنی: شاید کندر دستگاه ایمنی را فعال‌تر بکند. این امر می‌تواند علائم این بیماری‌ها را بدتر بکند. اگر هر یک از بیماری‌های خودایمنی را دارید، از مصرف کندر خودداری کنید.

مقدار مصرف مناسب کندر

هیچ مقدار تجویزشده‌ای از کندر وجود ندارد. مقادیر مختلف در پژوهش‌ها هنگام بررسی فواید کندر برای سلامتی استفاده شده‌اند. برای مثال، برای پژوهش‌هایی که آرتروز را بررسی کردند، ۱۰۰-۱۰۰۰ میلی‌گرم عصاره کندر و یا ۳۰۰-۶۰۰ میلی‌گرم عصاره کندر در ترکیب با دیگر گیاهان به‌صورت روزانه استفاده شده است. برای پژوهش کولیت اولسراتیو یک درمان ۳۵۰ میلی‌گرم سه بار در روز به مدت ۶ هفته استفاده شده است.

یک کرم که شامل ۲ درصد کندر بود در یک پژوهش که اثرات گیاه را روی پوست در حین پرتودرمانی بررسی می‌کرد، استفاده شده است. کرم دو بار در روز در طول پرتودرمانی استفاده می‌شد.