۰ نفر

دمنوش هایی که خوردن آنها در طول روز توصیه می شود + خواص

۱ آبان ۱۴۰۱، ۱۲:۵۴
کد خبر: 675778
دمنوش هایی که خوردن آنها در طول روز توصیه می شود + خواص

انواع چای های گیاهی وجود دارند که می توانید آنها را امتحان کنید. با این وجود، علیرغم نامشان، چای های گیاهی اصلاً چای واقعی نیستند. چای های واقعی از چای سبز، چای سیاه و اولانگ از برگ گیاه Camellia sinensis تشکیل می شود.

برای هر درد کدام دمنوش درمان است؟ + خواص دمنوش ها

به گزارش اقتصاد آنلاین، از طرف دیگر، دمنوش های گیاهی از میوه های خشک، گل ها، ادویه ها یا گیاهان تهیه می شوند. این بدان معناست که دمنوش های گیاهی می توانند طیف وسیعی از طعم ها را داشته باشند. شما می توانید آنها را جایگزین نوشیدنی های شیرین یا آب کنید.

برخی از چای های گیاهی علاوه بر خوشمزه بودن، برای تقویت سیستم ایمنی بدن نیز مفید هستند. در حقیقت، مدت زیادی است که از دمنوش های گیاهی به عنوان داروهای طبیعی برای انواع بیماری ها استفاده می شود.

ما در این مقاله سعی کرده ایم 10 چای از انواع چای های گیاهی را مورد بررسی قرار دهیم.

چای بابونه

چای بابونه به عنوان یکی از انواع چای های گیاهی معمولاً به دلیل اثرات آرام بخشی آن شناخته می شود. اغلب به عنوان کمک خواب کاربرد دارد. دو بررسی اثرات چای یا عصاره بابونه را بر مشکلات خواب در انسان نشان داده اند. در یک بررسی بر روی 80 زن پس از زایمان که مشکلات خواب دارند، نوشیدن چای بابونه به مدت دو هفته منجر به بهبود کیفیت خواب و علائم افسردگی در آنها شد.

بررسی دیگر بر روی 34 بیمار مبتلا به بی خوابی، بهبودهای در تعداد بیدار شدن از خواب در طول شب، زمان به خواب رفتن و اثرات آن درطی روز را پس از دو بار مصرف عصاره بابونه نشان داد.

علاوه بر این، از بابونه فقط به عنوان کمک خواب، استفاده نمی شود. همچنین اعتقاد بر این است که این گیاه دارای اثرات ضد باکتری، ضد التهاب و محافظت از کبد است.

بررسی های انجام شده بر روی موش صحرایی نشان داده که بابونه می تواند به مبارزه با اسهال و زخم معده هم کمک کند.

چای بابونه علائم سندرم قبل از قاعدگی را کاهش می دهد. همچنین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باعث بهبود گلوکز خون، انسولین و سطح چربی خون درآنها بود.

چای نعناع فلفلی

چای نعناع یکی از پرمصرف ترین چای های گیاهی در جهان است. این چایی بیشتر برای سلامت دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می گیرد. دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی، ضد باکتری و ضد ویروسی است. بررسی ها نشان داده اند روغن نعناع که اغلب گیاهان دیگری را نیز شامل می شوند، می توانند به رفع سوء هاضمه، حالت تهوع و درد معده کمک کنند.

روغن نعناع در آرام سازی اسپاسم در روده، مری و روده بزرگ و تسکین علائم سندرم روده تحریک پذیر موثر است.

بنابراین، هنگامی که ناراحتی گوارشی را تجربه می کنید، چه ناشی از گرفتگی، حالت تهوع یا سوء هاضمه باشد، چای نعناع یک داروی طبیعی عالی برای تسکین درد است.

چای زنجبیل

چای زنجبیل به عنوان یکی از انواع چای های گیاهی، یک نوشیدنی تند و خوش طعم است که گروهی از آنتی اکسیدان های گیاهی و ضد بیماری را در خود جای داده است. این ماده همچنین به مبارزه با التهاب و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. اما بیشتر به عنوان داروی موثر برای تهوع شناخته شده است. زنجبیل در رفع حالت تهوع، به ویژه در اوایل بارداری موثر است. حتی احتمال دارد حالت تهوع ناشی از درمان های سرطان و بیماری حرکت را نیز از بین ببرد. زنجبیل می تواند به جلوگیری از زخم معده و رفع سوء هاضمه یا یبوست کمک کند.

زنجبیل همچنین احتمال دارد در تسکین دیسمنوره یا درد پریود موثر باشد. بررسی ها نشان داده که کپسول های زنجبیل باعث کاهش درد ناشی از قاعدگی می شود. زنجبیل به اندازه داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن در تسکین درد دوره موثر است. زنجبیل احتمال دارد برای افراد دیابتی نیز مفید باشد. اگرچه شواهد هنوز این اثرات را ثابت نکرده اند. اما نشان داده است که مکمل های زنجبیل به کنترل قند خون و سطح چربی خون کمک می کنند.

 چای Hibiscus

چای گیاه هیبسکوس از گلهای رنگارنگ گیاه هیبیسک تهیه می شود. حتی دارای رنگ صورتی-قرمز ودارای طعم ترش است. می توان آن را گرم یا سرد میل کرد. چای هیبسکوس رنگ و عطر و طعم بی نظیر و خواص مفیدی نیز دارد.

به عنوان مثال، چای گیاه هیبسکوس خاصیت ضد ویروسی دارد. بررسی های آزمایشگاهی نشان داده است که عصاره آن در برابر گونه های آنفلوانزای مرغی بسیار موثر است. با این حال، هیچ مدرکی نشان نداده است که نوشیدن چای هیبسکوس می تواند از ویروس هایی مانند آنفولانزا جلوگیری کنید.

علاوه بر این، یک بررسی دیگر نشان داد که مصرف عصاره چای گیاه هیبیسکوس به مدت شش هفته به طور قابل توجهی باعث کاهش استرس اکسیداتیو در مردان می شود.

اگر از هیدروکلروتیازید، داروی ادرار آور استفاده می کنید، از نوشیدن چای هیبسکوس خودداری کنید. زیرا احتمال دارد مصرف این دو با یکدیگر ضرر داشته باشد. چای Hibiscus همچنین می تواند اثرات آسپرین را از بین ببرد. بنابراین بهتر است آنها را با فاصله 3-4 ساعت از یکدیگر مصرف کنید.

چای اکیناسه

چای اکیناسه یک چای بسیار محبوب است که گفته می شود برای پیشگیری و کوتاه شدن دوره سرماخوردگی مفید است.

شواهد نشان داده است که اکیناسه احتمال دارد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و همچنین می تواند در مبارزه با ویروس ها یا عفونت ها موثر باشد

بسیاری ازبررسی ها نشان داده اند که گیاه اکیناسه می تواند مدت زمان سرماخوردگی را کوتاه کند، از شدت علائم آن بکاهد و یا حتی از آن جلوگیری کند.

با این حال، نتایج با هم فرق دارد و اکثر بررسی ها به خوبی طراحی نشده اند. این مسئله تشخیص نتایج مثبت ناشی از اکیناسه یا شانس تصادفی بودن آن را دشوار می کند.

بنابراین، به طور قطعی نمی توان گفت که مصرف اکیناسه به بهبود سرماخوردگی کمک می کند. حداقل این نوشیدنی گیاهی گرم می تواند گلودرد را تسکین دهد یا در صورت احساس سرماخوردگی گرفتگی بینی را از بین ببرد.

چای رویبوس

رویبوس یک چای گیاهی است که از برگهای گیاه rooibos یا بوته قرمز درست می شود. بررسی ها نشان داده است که چای رویبوس احتمال دارد برای سلامت استخوان مفید باشد. چای رویبوس، همراه با چای سبز و سیاه، سلول های درگیر در رشد و تراکم استخوان را تحریک می کند. علاوه بر این، شواهد اولیه نشان می دهد که چای رویبوس احتمال دارد به جلوگیری از بیماری قلبی کمک کند.

همچنین، یک بررسی دیگر نشان داد که نوشیدن شش فنجان چای رویبوس روزانه به مدت شش هفته سطح کلسترول LDL بد و چربی خون را کاهش می دهد. برای تأیید این تأثیرات و کشف مزایای بیشتر، تحقیقات بیشتری لازم است.

چای مریم گلی

مریم گلی

چای مریم گلی به عنوان یکی از انواع چای های گیاهی، به دلیل خواص دارویی بسیار شناخته شده است و تحقیقات علمی برای حمایت از چندین فواید آن به ویژه برای سلامت مغز آغاز شده است.

تعدادی از بررسی های لوله آزمایشگاهی، حیوانی و انسانی نشان داده است که مریم گلی برای عملکرد شناختی مفید است و همچنین در برابر اثرات پلاک های درگیر در بیماری آلزایمر موثر است. تعدادی از بررسی ها پس از مصرف یکی از انواع مختلف عصاره مریم گلی، بهبود روحیه، عملکرد ذهنی و حافظه را در بزرگسالان گیاهی نشان داد.

یک بررسی کوچک انسانی نشان داد که چای مریم گلی سطح چربی خون را بهبود می بخشد، در حالی که بررسی دیگری بر روی موش ها نشان داد که چای مریم گلی از ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز جلوگیری می کند. به نظر می رسد چای مریم گلی یک انتخاب گیاهی است و مزایایی برای سلامت شناختی و اثرات مثبتی بر سلامت قلب و روده بزرگ دارد.

چای بادرنجبویه

چای بادرنجبویه دارای طعم سبک و لیمویی است و به نظر می رسد دارای خواص تقویت کننده سیستم ایمنی است.

در یک بررسی کوچک روی 28 نفری که به مدت شش هفته از چای جو یا چای بادرنجبویه استفاده کردند، گروه چای بادرنجبویه قابلیت ارتجاعی عروق را بهبود بخشید. سفتی شریانی به عنوان یک عامل خطر برای بیماری های قلبی، سکته مغزی و افت روانی شناخته می شود.

یک تحقیق کوچک دیگر در کارگران رادیولوژی نشان داد که نوشیدن چای بادرنجبویه دو بار در روز به مدت یک ماه باعث افزایش آنزیم های آنتی اکسیدان طبیعی بدن می شود که به محافظت از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو به سلول ها و DNA کمک می کند.

شواهد اولیه همچنین حاکی از آن است که بادرنجبویه احتمال دارد باعث افزایش سطح چربی خون شود. یک بررسی کوچک دیگر نشان داد که عصاره بادرنجبویه به کاهش استرس و بهبود مهارت های پردازش ریاضی کمک می کند؛ و همچنین چای بادرنجبویه باعث کاهش تپش قلب و اضطراب می شود.

چای بادرنجبویه احتمال دارد تعداد زیادی از مزایای سلامتی را داشته باشد و انتخاب خوبی برای افزودن به هر مجموعه چای گیاهی محسوب شود.

چای گل رز

چای گل رز از میوه گیاه گل رز تهیه می شود. سرشار از ویتامین C و ترکیبات گیاهی مفید است. این ترکیبات گیاهی علاوه برتاثیر روی چربی های خاص موجود در باسن، دارای خواص ضد التهابی نیز هستند. چندین بررسی به توانایی پودر گل رز در کاهش التهاب در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید و آرتروز پرداخته است. بسیاری از این بررسی ها آن را در کاهش التهاب و علائم مربوط به آن، از جمله درد موثر می داند.

گل رز همچنین احتمال دارد برای مدیریت وزن مفید باشد، زیرا یک بررسی 12 هفته ای در 32 فرد دارای اضافه وزن نشان داد که مصرف عصاره گل رز منجر به کاهش BMI و چربی شکم می شود.

اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی گل رز همچنین می تواند به مبارزه با پیری پوست کمک کند. یک بررسی مقدماتی نشان داد که مصرف پودر گل رز به مدت هشت هفته باعث کاهش عمق چین و چروک دور چشم و بهبود رطوبت و کشش پوست صورت می شود.

به طور کلی چای گل رز از ویتامین C و آنتی اکسیدان زیادی برخوردار است. خواص ضد التهابی آن احتمال دارد التهاب و درد مرتبط با آرتروز را کاهش دهد. همچنین بررسی ها نشان داده است که گل رز در مبارزه با پیری پوست و کاهش چربی معده موثر است.

چای گل گاو زبان یا Passionflower

از چای گل گاوزبان به طور سنتی برای رفع اضطراب و بهبود خواب استفاده می شود و بررسی ها برای حمایت از این موارد شروع شده است. به عنوان مثال، یک بررسی نشان داد که نوشیدن یک هفته چای گل گاوزبان به طور قابل توجهی کیفیت خواب را بهبود می بخشد.

علاوه بر این، دو بررسی بر روی انسان نشان داد که گل گاوزبان در کاهش اضطراب موثر است و به اندازه داروی تسکین دهنده اضطراب نقش دارد.

با این حال، یک تحقیق دیگر نشان داد که گل گاوزبان هنگام استفاده علاوه بر کلونیدین، دارویی که معمولاً برای درمان سم زدایی مواد افیونی استفاده می شود، به کاهش علائم ذهنی ترک مواد مخدر مانند اضطراب، تحریک پذیری و تحریک کمک می کند.

به نظر می رسد چای گل گاوزبان برای رفع اضطراب و تقویت آرامش، انتخاب خوبی باشد.

 حرف آخر

 

دمنوش های گیاهی دارای طعم های متنوع و به طور طبیعی فاقد شکر و کالری هستند. بسیاری از دمنوش های گیاهی نیز اثرات تقویت کننده سلامتی دارند و علم مدرن شروع به تأیید برخی از کاربردهای سنتی آنها کرده است. چه عاشق چای باشید و چه تازه کار، از امتحان انواع چای های گیاهی نترسید.