۰ نفر

مراحل تشکیل قلب جنین چگونه است؟

۲ آبان ۱۴۰۱، ۲۲:۱۰
کد خبر: 675405
مراحل تشکیل قلب جنین چگونه است؟

تشکیل قلب جنین با نبض آغاز شده و در هفته دوازدهم جنین و قلب تشکیل و سپس صدای قلب جنین هم واضح می‌شود.

مراحل و زمان تشکیل قلب جنین در بارداری

به گزارش اقتصاد آنلاین، بارداری و این خبر خوب که قرار است خانواده ما گسترده تر شود بی شک یکی از شیرین ترین لحظات زندگی یک زوج است اما آیا می‌دانید قلب جنین‌تان چه زمانی تشکیل می شود و در این زمان باید چه خوراکی هایی را مصرف کنید؟!

امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا این اطلاعات کاربردی را در اختیار شما پدر و مادرها قرار دهد، پس با ما همراه باشید.

قلب جنین

جنین

صدای قلب جنین یکی از آرامش بخش‌ترین صدا‌ها برای مادر است و هیچ احساسی زیباتر از این نیست که بدانید زندگی در رگ‌های جنین‌تان جریان دارد.

قلب در اولین مراحل رشد جنین تشکیل می‌شود و از اولین اعضای بدن جنین است که رشد و شروع به ضربان می‌کند و با هر تپشش حس زندگی را در مادر باردار زنده می‌سازد، ولی آیا می‌دانید قلب جنین هفته چند بارداری تشکیل می‌شود؟

مراحل و زمان تشکیل قلب جنین

در صورتی که در هفته هفتم بارداری هنوز اثری از تشکیل قلب جنین مشاهده نشد می‌توان آن را دلیل بر عدم بارداری دانست.

مراحل رشد جنین ۱۲ ماه به طول می‌انجامد بنابراین برای تشکیل اندام‌ها و بویژه قلب جنین نباید عجله داشت.

به زنان باردار توصیه می‌شود برای گرفتن جواب دقیق و اطمینان بیشتر در هفته دوازدهم برای آزمایش اسکن مراجعه کنند.

در هفته دوازدهم جنین و قلب تشکیل شده و صدای قلب جنین نیز واضح است؛ یکی از دلایل مراجعه زودرس زنان به پزشک برای تشخیص آزمایش بارداری درد‌هایی است که در زیر شکم احساس می‌کنند.

این درد‌ها عموما ناشی از قاعدگی و درد تخمدان‌هاست که از علائم اولیه بارداری نیز محسوب می‌شوند.

اگر این درد‌ها با استراحت نیز درمان نشد و ساعت‌ها ادامه داشت و با لکه بینی همراه بود باید به پزشک مراجعه شود.

تشکیل قلب جنین با نبض آغاز می‌شود که در هفته‌های اولیه بارداری خصوصا هفته‌های ششم تا هشتم ضربان قلب جنین به راحتی تشخیص داده نمی‌شود.

اگر هیچ ضربان قلبی شنیده نشد اسکن باید مجددا چند هفته بعد تکرار شود، در هفته‌های هشتم تا دهم بارداری ضربان قلب جنین به طور واضح شنیده می‌شود.

رشد جنین در این مرحله هنوز کند بوده و جثه کوچکی دارد، در این مرحله باید مراقبت‌های ویژه ایی به عمل آید تا از خون ریزی جلوگیری شود.

بین هفته‌های دهم تا دوزادهم بارداری جثه جنین بزرگتر شده و اندام‌ها تشکیل می‌شوند، در این مرحله اندام‌هایی مانند سر و بدن جنین بزرگتر می‌شود.

برای تشکیل قلب جنین چه بخوریم؟

یکی از مهمترین مواردی که در دوران بارداری اهمیت دارد تغذیه مادر است، نوع غذای مصرفی زنان باردار تاثیر مستقیم روی جنین دارد به همین دلیل باید رژیم غذایی شان کنترل شود.

تغذیه در رشد اندام‌های جنین نقش زیادی دارد و باید شامل تمام مواد مغذی و معدنی باشد، یکی از مواد موثر برای تشکیل قلب جنین اسید فولیک است.

وجود اسید فولیک از نقص لوله‌های عصبی پیشگیری می‌کند، نقص در لوله‌های عصبی باعث به خطر افتادن سلامت جنین می‌شود.

همچنین فولیک اسید در تشکیل سلول‌ها موثر است، از مواد مغذی که دارای اسید فولیک است می‌توان به آجیل، موز و سبزیجات اشاره کرد، به زنان باردار توصیه می‌شود از این مواد غذایی در این دوران به ویژه هفته‌های اول استفاده کنند.

گوشت و شیر

بخش زیادی از اندام‌های جنین شامل استخوان و ماهیچه است که تشکیل آن‌ها مستلزم مصرف پروتئین است.

دریافت پروتئین کافی در دوران بارداری علاوه بر حفظ سلامت بدن مادر و جلوگیری از خستگی و ضعف، در رشد مغز و قلب جنین نیز تاثیر دارد و خطر سقط جنین را کاهش می‌دهد.

به زنان توصیه می‌شود در دوران بارداری روزانه حدود ۷۰ گرم پروتیئن مصرف کنند، برای دریافت پروتئین باید گوشت، شیر، کره و تخم مرغ را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

ویتامین‌ها

ویتامین‌ها نقش زیادی در حفظ سلامت بدن دارند، از ویتامین‌های ضروری در زمان تشکیل قلب جنین می‌توان به ویتامین A، B، C  و D  اشاره کرد.

این ویتامین‌ها همچنین در رشد سایر اندام‌ها مانند استخوان‌ها و دندان نیز تاثیر دارند، همچنین برای رشد بینایی و پوست وجود این ویتامین‌ها ضروری است.

مصرف خوراکی‌های حاوی ویتامین d، میوه‌هایی مانند مرکبات و سبزیجات و هویج می‌تواند تا حد زیادی این ویتامین‌ها را در بدن تامین کند.

حبوبات

حبوبات دارای مقدار زیادی روی است، علاوه بر حبوبات در سبزیجات، گوشت و آجیل هم روی وجود دارد، روی یکی دیگر از مواد معدنی در تشکیل قلب جنین محسوب می‌شود.

نکته

عده‌ای بر این باورند که استفاده از روش اسکن در هفته‌های اول بارداری برای تشخیص تشکیل قلب جنین ممکن است باعث آسیب و سقط جنین شود.

بعضی از زنان ممکن است بعد از اسکن چند لکه به رنگ قهوه ای یا صورتی ببینند در این صورت جای نگرانی نیست، زیرا این لکه‌ها به دلیل پاره شدن رگ خونی دهانه رحم به وجود می‌آیند.

این مطلب را از دست ندهید: قلب جنین از هفته ششم بارداری می‌تپد+ تصاویر و توصیه‌هایی مهم به مادران باردار

در صورتی که رنگ لکه‌های خونی قرمز بوده و خون ریزی ادامه داشت باید به پزشک زنان مراجعه شود.

از آنجایی که قلب جنین بعد از هفته هفتم تشکیل می‌شود و انجام این آزمایش به تشخیص بارداری و صحت آن کمک می‌کند لذا توصیه می‌شود زنان باردار هفته نهم برای آزمایش اسکن مراجعه کنند، زیرا ممکن است در هفته هفتم هنوز قلب جنین تشکیل نشده باشد و این موضوع باعث نگرانی زنان شود.

همچنین ممکن است شنیدن صدای قلب جنین بعد از تشکیل قلب ممکن نباشد در این صورت نیز جای نگرانی نبوده، زیرا ممکن است شنیدن صدای قلب جنین هفته‌ها به طول بینجامد، بعد از تشکیل قلب نبض جنین کندتر و صدای آن آهسته‌تر است که بعد از هفته دهم به مرور واضح شنیده می‌شود.