۰ نفر

خواص سقز در طب سنتی و جنبه های درمانی آن

۲۹ مهر ۱۴۰۱، ۱۷:۳۳
کد خبر: 675402
خواص سقز در طب سنتی و جنبه های درمانی آن

سقز چیست و چه کاربردی دارد؛ با خواص و مضرات سقز برای سلامتی مردان و زنان، لاغری، خواص شیره و دود سقر برای معده، ریه، عفونت و طریقه مصرف سقز بخوانید.

سقز چیست ؟ خواص سقز و کاربردهای درمانی آن در طب سنتی

به گزارش اقتصاد آنلاین، سقز یکی از گیاهان دارویی بسیار مفید است که با نام های زیادی شناخته می شود مانند پسته کوهی؛ بنه و کندر که خواص دارویی بسیار فراوانی دارد. در این مقاله ما قصد داریم درباره اینکه سقز چیست و چه کاربردی دارد، و خواص و مضرات سقز، دود و شیره سقز برای سلامتی مردان و زنان و درمان بیماری های معده، ریه، کاهش کلسترول و لاغری و طریقه مصرف آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

سقز چیست

سقز، صمغ یا شیره درخت بنه است که در فصل پاییز یک شکافی در تنه این درخت بوجود می آید که صمغی و یک مایع غلیظی از آن خارج می شود که به این مایع غلیظ سقز می گویند. سقز که فواید بسیاری برای بدن دارد و کاربرد آن در ساخت آدامس است. درخت بنه ارتفاعی بین 2 تا 9 متر دارد و عمر این درخت بسیار طولانی است که نمی شود آن را تخمین زد. از میوه، صمغ، برگ و گل های این درخت می توان استفاده کرد.

خواص سقز برای کاهش کلسترول

سقز

پودر سقز به کاهش LDL کمک می کند و مصرف بیش از 1 سال ونیم سقز بیماری های قلبی و عروقی و کبد را کاهش می دهد.

خواص سقز برای فشار خون

با تحقیقات صورت گرفته بر روی موش ها به این نتیجه رسیده اند که مکمل سقز به کاهش فشار خون انبساطی و انقباضی بسیار کمک می کند و این روند باعث می شود که التهاب و گرفتگی های قلبی و عروقی که منشاء آن فشار خون بالا بوده است بهبود یابد.

خواص سقز برای دیابت

مصرف سقز به صورت ناشتا در افراد چاق بسیار موثر بوده و کلسترول بد خون را کاهش می دهد. یکی دیگر از خواص سقز برای دیابت این است که سطح گلوکر خون را بسیار پایین می آورد. اگر سقز خام را صبح ها ناشتا مصرف کنید روند بهبود دیابت خود کمک کرده اید.

خواص سقز برای سرطان

طی تحقیقات انجام شده روی سقز نتیجه گرفتند که سقز ضد سرطان نیز شناخته شده و با بررسی های صورت گرفته به کاهش ابتلا به سرطان روده، سرطان پروستات و سرطان سینه کمک بسزایی و به روند بهبود آن ها تاثیرات مثبت می گذارد.

خواص سقز برای مردان

طی تحقیقات صورت گرفته بر روی سقز به این نتیجه رسیدند که سقز تاثیرات مثبتی روی پروستات نشان داده و به تقویت قوای جنسی مردان نیز کمک بسزایی می کند.

خواص شیره سقز برای معده

یکی دیگر از خواص سقز استفاده از شیره آن است که به کاهش علائم سوء هاضمه مانند سوزش سر معده، درد معده و درد بالای شکم می توان اشاره کرد که طبق آخرین آمار داده شده ثابت شد بسیار موثر بوده است.

خواص سقز برای پوست صورت

با استفاده از سقز به شاداب بودن پوست صورت، پیشگیری از اختلالات پوستی، ضد التهاب و بوی خوب، رفع سوختگی و محافظت از اشعه UV و مانع بروز جوش و آکنه از خواص روغن گیاه سقز است. دارای مقادیر بالایی آنتی اکسیدان است که به رفع چین و چروک و جوان سازی پوست کمک شایانی می کند. برای درمان پوست های خشک یکی از بهترین گیاهان طبیعی است.

فواید سقز برای دندان

با خوردن آدامس سقز می توانید به افزایش بزاق دهان خود کمک زیادی بکنید و وقتی بزاق دهانتان زیاد شود، کلسیم و فسفر زیادی با خود حمل می کند و این کار به مینای دندان و محکم سازی مینای دندان بسیار موثر است و بوی بد دهان را نیز از بین می برد.

خواص دود سقز برای عفونت

همانطور که در بالا گفتیم سقز خاصیت ضد التهابی و ضد قارچی دارد که باعث جلوگیری از عفونت های پوستی و کاندیدا می شود. همچنین برای حفاظت از کبد در برابر عفونت ها ودفع سموم بدن از کبد را راحت تر میکند. سقز برای درمان عفونت های اچ پیلوری بسیار مفید و موثر است.

خواص دود سقز برای ریه

پودر سقز خشک و خوردن آن باعث تسکین درد های ریه می شود و نرم کردن سینه کمک می کند و دود کردن در روز سقز برای درمان عفونت های ریه و سرماخوردگی بسیار موثر است.

خواص سقز برای سرماخوردگی

دود کردن این گیاه در درمان سرماخوردگی و رفع پلیپ بینی و گرفتگی بینی بسیار کاربر دارد و سوزاندن سقز در روز بسیار مفید است و برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است چون می تواند به راحتی میکروب های بدن شما را نابود کند. 

خواص سقز برای کمر

روغن یا شیره سقز بهترین روغن برای درمان درد های استخوان، واریس، درد پا، درد های عضلانی و ماهیچه ای به دلیل داشتن مقادیر بسیاری از ویتامین D و کلسیم است و بهترین روش برای درمان درد های عضلانی و آرتروز که با ماساژدادن عضله مورد نظر به صورت بالا به پایین برای 2 الی 3 بار در روز کافی است تا از شر درد های عضلانی خود خلاص شوید.

طریقه مصرف سقز

از آدامس سقز می توانید استفاده کنید. از روغن سقز می توان تهیه و استفاده کرد برای درکمان درد های کمر و استخوان ها. از دود کردن پود خشک این گیاه می توان استفاده کرد برای درمان بیماری های ریوی. قرص یا کپسول هم موجود هست.

مضرات سقز

زیاد خوردن و زیادروی کردن در مصرف میوه این درخت که نام آن بنه است باعث زخم شدن دهان و کم کردن اشتها در افراد می شود. در دوران بارداری استفاده بیش از حد از سقز روی جنین تاثیر می گذارد و برخی می گویند کودک بیش فعال می شود. در برخی افراد دچار یبوست و آلرژی شده و اگر میخواهید از سقز استفاده کنید در زمانی که دارویی مصرف می کنید اول با پزشک خود مشورت کنید چون ممکن است اثرات همدیگر را خنثی کنند.

سخن آخر

وقتی برای خرید آدامس سقز می روید باید به این نکته دقت کنید که سقزی را بخرید که وزارت بهداشت آن را تایید کرده باشدو به این نکته هم توجه داشته باشید سقز تصفیه شده را از عطاری های با اعتبار خریداری کنید.