۰ نفر

این ویتامین خطر ابتلا به اوتیسم را ۳ برابر می کند!

۲۷ مهر ۱۴۰۱، ۱۵:۰۷
کد خبر: 675023
این ویتامین خطر ابتلا به اوتیسم را ۳ برابر می کند!

مادرانی که در دوران بارداری سطوح ویتامین B۱۲(کوبالامین) یا B۹(فولات) خون آنان افزایش می‌یابد، احتمال بیشتری دارد که فرزندان اوتیسمی داشته باشند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، اسید فولیک یک ویتامین B و فرم مصنوعی فولات است که در مکمل‌های غذایی، نان‌ها و غذاهای غنی شده وجود دارد. سبزیجات با برگ سبز تیره نیز سرشار از فولات است و ویتامین B۱۲ به‌ طور طبیعی در غذاهایی از منابع حیوانی مانند گوشت، لبنیات و تخم‌مرغ وجود دارد.

فولات و B۱۲ برای رشد جنین مهم است زیرا کمبود آن در مادران باردار موجب می‌شود فرزند آنان در آینده در معرض خطر بیشتر کم‌خونی و نقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا قرار گیرد.

با این حال نتایج مطالعه‌ای نشان داده سطوح بالای فولات(چهار برابر بیشتر از حد طبیعی) در دوران بارداری می‌تواند خطر ابتلا به اختلال طیف اوتیسم(ASD) را در نوزادان تازه متولد شده سه برابر کند.

به‌طور مشابه مقادیر بیش از حد ویتامین B۱۲ در مادران خطر ابتلا به اختلال طیف اوتیسم برای نوزادانشان را سه برابر می‌کند.

اگر سطح B۱۲ و فولات بسیار بالا باشد، خطر ابتلا به اختلال طیف اوتیسم می‌تواند ۱۷.۶ برابر افزایش یابد.

طبق این دستورالعمل زنان در دوران بارداری و قبل از باردار شدن باید روزانه ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک مصرف کنند تا فرزند آنان دچار نقص مادرزادی نشود.

با این حال مکمل‌های مولتی‌ویتامین مادر و مصرف غذای غنی شده نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد زیرا افزایش سطح فولات و B۱۲ می‌تواند با اختلال طیف اوتیسم مرتبط باشد.

پروفسور ام. دنیل فالن، محقق این تحقیق، گفت: میزان کافی از مکمل‌ها محافظت ایجاد می‌کنند اما وضعیت اسید فولیک متفاوت است.

ما مدت‌هاست می‌دانیم که کمبود فولات در مادران باردار برای رشد فرزند آنان مضر است اما چیزی که نتایج به ما می‌گوید این است که مقادیر بیش از حد نیز ممکن است باعث آسیب شود.

ما باید سطوح بهینه این ماده مغذی مهم را هدف قرار دهیم. با وجود اهمیت فولات و B۱۲ هنوز یک‌چهارم زنان در سنین باروری در ایالات متحده دچار کمبود هستند.

نتایج نشان داد سطوح پایین و بالا فولات با اوتیسم، یک اختلال عصبی رشدی که نشانه‌های آن شامل رفتارهای تکراری یا غیرعادی، آسیب‌های اجتماعی و ارتباطات غیرطبیعی است، مرتبط بود.

در این مطالعه ۶ درصد از زنان باردار دارای سطوح بالای ویتامین B۱۲ در خون(بیش از ۶۰۰ پیکومول در لیتر) و ۱۰ درصد دارای فولات بالا(بیش از ۵۹ نانومول در لیتر) بود.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت محدوده طبیعی فولات بین ۱۳.۵ تا ۴۵.۳ نانومول در لیتر در سه ماه اول بارداری است اما هنوز محدوده مشخصی برای ویتامین B۱۲ وجود ندارد.

محققان معتقدند مصرف زیاد غذاهای غنی شده با اسید فولیک و مصرف بیش از حد مکمل‌ها می‌تواند دلیل این باشد که برخی از شرکت‌کنندگان چنین سطوح بالایی در خون خود داشتند.

این مطالعه در ژورنال Pediatric and Perinatal Epidemiology منتشر شد.