۰ نفر

خواب کوتاه بیمارتان می کند

۲۷ مهر ۱۴۰۱، ۱۴:۵۰
کد خبر: 675016
خواب کوتاه بیمارتان می کند

محققان فرانسوی با همکاری دانشمندان انگلیسی، نشان داده اند:خواب شبانه کمتر از شش ساعت، با خطر ابتلا به چند بیماری مزمن در بزرگسالان مرتبط است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، طبق مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه پاریس و دانشگاه کالج لندن انجام شد، بزرگسالان بالای ۵۰ سال، که خواب شبانه آن ها کمتر از شش ساعت است، در مقایسه با همسالان خود که هفت ساعت در شب می خوابند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیش از یک بیماری مزمن هستند.

ثابت شده است که مدت زمان خواب با بیماری های مزمن فردی مرتبط است، اما تحقیقات زیادی در مورد ارتباط آن با چند بیماری - وقوع همزمان دو یا چند بیماری مزمن، در دسترس نیستند. دانشمندان داده ‌های افراد را از یک مطالعه هم گروهی، که در سال ۱۹۸۵ تأسیس شد، مورد بررسی قرار دادند و به مطالعه مدت زمان خواب گزارش ‌شده در سنین ۵۰، ۶۰ و ۷۰ سالگی، پرداختند.

نتایج بررسی ها نشان داد: از ۷۸۶۴ شرکت‌ کننده سالم، کسانی که در ۵۰ سالگی، خواب شبانه کمتر از شش ساعت داشتند، ۳۰ درصد بیشتر از افرادی که هفت ساعت در شب می‌ خوابیدند، در معرض خطر ابتلا به چند بیماری بودند. این رقم در سن ۶۰ و ۷۰ سالگی، به ترتیب تا ۳۲ درصد و ۴۰ درصد افزایش یافت.

داده ها همچنین نشان داده است؛  خواب کوتاه در سن ۵۰ سالگی، خطر مرگ و میر را ۲۵ درصد افزایش می دهد، که عمدتاً به دلیل ارتباط آن با افزایش خطر بیماری های مزمن است. در سنین ۶۰ و ۷۰ سالگی نیز، خواب بیش از ۹ ساعت یا بیشتر با نرخ بالاتر بیماری های مزمن متعدد مرتبط بود.