۰ نفر

برای جلوگیری از پوکی استخوان این ویتامین را هر روز مصرف کنید

۲۷ مهر ۱۴۰۱، ۱۴:۰۷
کد خبر: 675007
برای جلوگیری از پوکی استخوان این ویتامین را هر روز مصرف کنید

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره بروز عوارض ناشی از شکستگی‌هایی که به دنبال کاهش تراکم استخوان‌ها در افراد ایجاد می‌شود، هشدار داد و مصرف سبزی‌ها، لبنیات و مکمل‌های دارویی را توصیه کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ حسن براتی متخصص ارتوپدی، جراحی استخوان و مفاصل، درباره اختلال اسکلتی پوکی استخوان که در بانوان به ویژه پس از سن یائسگی بسیار شایع‌تر از آقایان است، افزود: این اختلال ناشی از کاهش تراکم و استحکام استخوان هاست و به دنبال کمبود ویتامین دی به صورت پوکی استخوان شدید (Osteoporosis) یا پوکی استخون خفیف (Osteopenia) بروز می‌کند که باید کنترل شود. از این رو برای زنانی که به علت پوشش، کمتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، مصرف مکمل‌های دارویی ضروری است.

وی با اشاره به وجود ویتامین دی در مواد غذایی روزانه همچون سبزیجات و لبنیات، ادامه داد: در کنار این مواد طبیعی، مصرف مکمل‌های دارویی همچون کلسیم و ویتامین دی، هم به صورت خوراکی و هم تزریقی، به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه بنا به دستور پزشک توصیه می‌شود. انجام آزمایش تراکم استخوان در بازه زمانی هر ۶ ماه تا یکسال یک بار، ارزیابی میزان اثربخشی این دارو‌ها را امکان پذیر می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: انجام آزمایش‌ها همانند آزمایش خون برای پایش میزان ویتامین دی موجود در بدن به علت احتمال وجود کمبود شدید یا حتی مسمومیت دارویی ناشی از زیاده روی در مصرف مکمل‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

پوکی استخوان در کدام قسمت های بدن رایج تر است؟

دکتر براتی در خصوص عوارض این اختلال افزود: پوکی استخوان منجر به شکستگی‌های ناشی از نبود کفایت استخوانی (Insufficiency)، به ویژه در قسمت فوقانی بازو، مچ دست و ناحیه لگن می‌شود. این اتفاق در افراد دچار پوکی استخوان حتی بر اثر ضربه‌ای کوچک بروز می‌کند که گاهی نیاز به درمان جراحی دارد.

وی با بیان اینکه شکستگی‌های ناحیه لگن ممکن است با مرگ و میر همراه باشد، افزود: پوکی استخوان به علت بالابردن ریسک شکستگی و عوارض جبران ناپذیری که به همراه دارد، باید پیشگیری شود.

متخصص ارتوپدی، با هشدار درباره مصرف بی رویه مکمل ویتامین دی که تجویز آن با شیوع بیماری کرونا در کشور و ارائه گزارش‌هایی مبنی اثربخشی این مکمل در پیشگیری از ابتلا به کرونا رو به افزایش است، گفت: ویتامین دی به هیچ وجه نبابد خودسرانه مصرف شود، زیرا عوارض شدیدی به همراه دارد. به طور کلی در صورت نبود ناراحتی‌های اسکلتی، سطح ویتامین دی در بدن بانوان بالای ۴۰ سال و آقایان بالای ۵۵ سال، هر ۶ ماه یکبار، با انجام آزمایش خون باید مورد بررسی قرار گیرد.