۰ نفر

آنفلوانزا چه فرقی با کرونا و سرما خوردگی دارد؟ / آنتی بیوتیک مصرف کنیم؟

۲۷ مهر ۱۴۰۱، ۱۱:۵۵
کد خبر: 674968
 آنفلوانزا چه فرقی با کرونا و سرما خوردگی دارد؟ / آنتی بیوتیک مصرف کنیم؟

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به علائم شایع آنفلوانزای فصلی، درباره روش‌های تشخیص آنفلوانزا از کرونا و سرماخوردگی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، منیژه دزفولی‌نژاد  با بیان این که آنفلوانزا هرسال در فصول سرد شایع می‌شود؛ اظهار کرد:‌ آنفلوانزایی که شایع شده به عنوان یک همه‌گیری در نظر گرفته نمی‌شود و یک بیماری فصلی است.

علائم شایع آنفلوانزا

وی درباره علائم شایع بیماری آنفلوانزا افزود: علائم بیماری به نحوی است که بیمار به طور ناگهانی دچار تب و بدن‌درد می‌شود و به تدریج علائم دیگری نظیر سردرد، درد حدقه چشم و گلودرد غیرچرکی بروز می‌یابد؛ همچنین ممکن است در برخی موارد فرد دچار کمی آبریزش بینی و سرفه‌های خلط‌دار شود.

راهکار تشخیص کرونا از آنفلوانزا

دزفولی‌نژاد درباره روش تشخیص آنفلوانزا از کرونا تصریح کرد:‌ در حال حاضر با توجه به شیوع بیماری کرونا و شباهت علائم کرونا و آنفلوانزا، تشخیص افتراقی این دو بیماری بدون انجام تست امکان‌پذیر نیست.

مدت زمان انتقال بیماری چند روز است؟

وی تأکید کرد:‌ فرد مبتلا به بیماری کرونا تا ۷ روز و بیمار مبتلا به آنفلوانزا در حدود چهار تا پنج روز می‌تواند ناقل بیماری باشد؛ اگر فردی دچار علائم مذکور شود و بیماری زمینه‌ای نظیر دیابت، فشار خون، بیماری‌های ریوی، قلبی، کلیوی و نقص ایمنی نداشته باشد جای نگرانی نیست و بین ۵ تا ۷ روز باید تماس با دیگران را به حداقل برساند.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری ادامه داد: افراد دارای علائم به ویژه افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای به پزشک مراجعه کنند.

علائم سرماخوردگی چیست؟

دزفولی‌نژاد با اشاره به علائم سرماخوردگی خاطرنشان کرد: در سرماخوردگی‌های معمول، علائم شایع شامل آبریزش بینی، سردرد، ضعف و بی‌حالی است و تفاوت سرماخوردگی با آنفلوانزا این است که آنفلوانزا عمدتاً با تب و بدن‌درد آغاز می‌شود و آبریزش بینی در آن کمتر متداول است اما در سرماخوردگی آبریزش بینی و ترشحات چشم شایع‌تر است.

در آنفلوانزا، کرونا و سرماخوردگی خفیف نیاز به آنتی‌بیوتیک نیست

وی با بیان این‌که متأسفانه از زمان شیوع کرونا، میزان مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی نظیر آزیترومایسین افزایش یافته است، بیان کرد‌:‌ مردم باید توجه داشته باشند که در آنفلوانزا، کرونا و سرماخوردگی‌های معمولی و خفیف به هیچ وجه نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک نیست.

وی هشدار داد:‌ در اثر مصرف بی‌رویه و خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها، میکروب‌ها نسبت به آنتی‌بیوتیک مقاوم می‌شوند و این امر باعث بی‌اثر شدن آنتی‌بیوتیک‌ها روی درمان برخی بیماری‌های عفونی می‌شود.

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در صورتی که علائمی نظیر سینوزیت، ترشحات چرکی غلیظ و تداوم تب بیش از سه روز بروز یابد؛ فرد باید به پزشک مراجعه کند و در صورت صلاحدید و تجویز پزشک باید از آنتی‌بیوتیک استفاده کند.