۰ نفر

آلرژی و سرماخوردگی با یکدیگر متفاوت است، بخوانید

۲۵ مهر ۱۴۰۱، ۱۹:۵۳
کد خبر: 674697
آلرژی و سرماخوردگی با یکدیگر متفاوت است، بخوانید

سرماخوردگی و آلرژی ممکن است با هم اشتباه گرفته شوند. مخصوصا وقتی تب نکنید و نتوانید تشخیص دهید که مشکل کجاست.

تفاوت اصلی سرماخوردگی و آلرژی در علائم و علل

به گزارش اقتصاد آنلاین، معمولا در فصل سرما بسیاری از افراد عطسه، سرفه، خارش و درد گلو را تجربه می‌کنند. اما چطور می‌توان متوجه شد که این علایم نشانه‌ی آلرژی است یا سرماخوردگی؟

به میزان خستگی‌تان توجه کنید

معمولا سرماخوردگی انرژی شما را به حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. در نتیجه اگر سرما خورده باشید خسته‌تر از زمانی هستید که آلرژی دارید. تحقیقات نشان می‌دهد که سرماخوردگی شما را خواب‌آلودتر از حد معمول می‌کند. نیاز شدید به خواب نشان می‌دهد که بدن در حال مبارزه با سرماخوردگی است.

تفاوت خارش گلو و گلو درد

گلودرد

بعضی از انواع آلرژی ممکن است گلو را تحریک کنند اما در بیشتر مواقع گلو درد مربوط به سرماخوردگی است. معمولا گلو درد و بلعِ همراه با درد، نشانه‌ی سرماخوردگی یا عفونت است. در واقع سرماخوردگی‌ها، ویروس‌هایی هستند که بخشی از دستگاه تنفسی با نام راه هوایی فوقانی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. ویروس‌ها می‌توانند در کل دستگاه تنفسی از جمله گلو منتشر شده و منجر به درد شوند.

به سرفه‌هایتان توجه کنید

تفاوت مهم سرفه‌ سرماخوردگی و آلرژی در ساعتی است که سرفه می‌کنید. اگرچه سرفه در هر دو شرایط می‌تواند مزمن شود اما احتمال بیشتری وجود دارد که سرفه‌های ناشی از آلرژی در انتهای روز شدیدتر شوند. آلرژی هم می‌تواند روی بخشی از دستگاه تنفس، تاثیر داشته باشد و منجر به سرفه شود. اما اگر سرفه‌های شما ناشی از آلرژی باشد، احتمالا شب‌ها شدت سرفه‌ها بیشتر می‌شود.

به فصل دقت کنید

بسیاری از آلرژی‌ها فصلی هستند و معمولا متوجه می‌شوید که در چه فصلی چه نشانه‌هایی مربوط به آلرژی است. البته هم آلرژی و هم سرماخوردگی می‌تواند فصلی باشد اما آلرژی‌ها اکثرا قابل پیش‌بینی هستند. در نتیجه می‌توان هر سال منتظر علائم آن‌ها بود.

اگر هیچ‌کدام از نشانه‌ها کمک نکردند، دمای بدنتان را چک کنید

اگر بیش از حد معمول احساس گرما می‌کنید یعنی تب دارید، در نتیجه احتمالا بدنتان با سرماخوردگی سر و کله می‌زند! افزایش آلرژی و سرماخوردگی هر دو در یک فصل اتفاق می‌افتد و برای افرادی که با آلرژی‌های محیطی دست و پنجه نرم می‌کنند ممکن است علایم کل سال باقی بمانند. حتی علائم سرماخوردگی و آلرژی مثل سرفه و عطسه می‌توانند مشابه هم باشد. اما نکته مهم این است که آلرژی منجر به تب تب در چه صورتی خطرناک است؟!و درد بدن نمی‌شود.

چطور آلرژی و سرماخوردگی را کنترل کنیم؟

تشخیص نشانه‌های آلرژی و سرماخوردگی تنها نیمی از راه مقابله است. اگر احساس کردید که بدنتان به تاثیرات فصل سرما، واکنش نشان می‌دهد، راه‌هایی برای تسکین علائم و کوتاه کردن دوره‌ی سرماخوردگی وجود دارد.

۱ – تا می‌توانید مایعات بنوشید

نوشیدند مایعات مخصوصا آب، بسیار مهم است. حتی اگر به میزان کم هم بدن شما دچار کمبود آب شود ضعف و درد ماهیچه‌ها بیشتر می‌شود.

۲- سعی کنید استرس خود را مدیریت کنید

اضطراب می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند و بدنتان را مستعد سرماخوردگی و آنفلوانزا کند. کمی به خودتان فرصت دهید و کارها را به عقب بیاندازید تا آرامشتان را به  دست آورید و در نتیجه بدن انرژی مورد نیاز برای بهتر شدن را داشته باشد.

۳- تا می‌توانید استراحت کنید

اگر استراحت نکنید وضعیتتان بدتر می‌شود. مخصوصا اگر سرماخوردگی شما ویروسی باشد استراحت نکردن تاثیر بیشتری دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که کم‌خوابی شما را مستعد سرماخوردگی می‌کند. پس تا می‌توانید استراحت کنید!

۴- برای مقابله با آلرژِی از قبل آماده باشید

آمادگی مهم‌ترین عامل برای مقابله با تاثیرات انواع آلرژی است. بخشی از این آمادگی با صحبت با دکترتان درباره داروهایی که ممکن است برایتان موثر باشد به وجود می‌آید.

اگر از قبل آماده باشید به محض مشاهده‌ی علائم آلرژی می‌توانید اقدامات لازم مثل استفاده از داروهای ضد آلرژی و رژیم‌های غذایی مناسب را پیش بگیرید.

برای تشخیص و درمان انواع آلرژی باید به متخصص آسم و آلرژی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصصین آسم و آلرژی آشنا شوید، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.