۰ نفر

تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان چیست؟ / کدام ماندگاری بهتری دارد؟

۲۵ مهر ۱۴۰۱، ۱۸:۲۳
کد خبر: 674616
تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان چیست؟ / کدام ماندگاری بهتری دارد؟

لبخند زیبا، یکی از مولفه‌های اصلی زیبایی است. ظاهر دندان‌های شما تاثیر قابل توجهی بر اعتماد به نفس‌تان می‌گذارد و درعین‌حال، شما را جذاب‌تر و جوان‌تر نشان می‌دهد. اما اگر به‌دلیل وجود ناهمواری یا لکه روی دندان‌هایتان در لبخند زدن احساس راحتی نمی‌کنید، نگران نباشید چون این مشکل، راه‌حلی ساده دارد. دندانپزشکی زیبایی مدرن، به شما کمک می‌کند تا درحین معاشرت با افراد دیگر، از لبخندی زیبا بهره‌مند شوید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، کامپوزیت و لمینت دندان دو روش دندانپزشکی زیبایی هستند که رویای داشتن دندان‌های سفید مرواریدی را به واقعیت تبدیل می‌کنند. آن‌ها موادی نازک، ویفری، به رنگ دندان و سفارشی هستند که با اتصال به دندان‌های جلویی شما، نواقص آن‌ها را پنهان می‌کنند، اما لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟ تصمیم‌گیری در مورد این‌که کدام تکنیک برای شما مناسب‌تر است، به عوامل متعددی بستگی دارد که از آن جمله می‌توان به این عامل که ماندگاری لمینت دندان بیشتر است یا کامپوزیت، اشاره کرد.

لمینت دندان چیست؟

لمینت‌های دندانی، پوسته‌های نازک و ویفرمانندی هستند که از سرامیک ساخته شده‌اند و روی قسمت جلویی دندان‌ها چسبانده می‌شوند. ضخامت آن‌ها معمولاً بین ۵.۵ تا ۶ میلی‌متر است. این ضخامت، تقریباً نصف ضخامت یک سکه یا دو برابر ضخامت پوسته تخم‌مرغ است. البته برخی از انواع لمینت‌ها ممکن است حتی نازک‌تر از این هم باشند. هدف اولیه از گذاشتن لمینت‌های دندانی، بهبود ظاهر دندان‌ها است اما می‌توانید قرار دادن روکش را به‌عنوان راهی برای ترمیم جزئیات ظریف دندان نیز درنظر بگیرید.

درمجموع، لمینت‌ها به‌طور معمول برای تنظیم رنگ، شکل و موقعیت ظاهری دندان‌ها استفاده می‌شوند. بنابراین، دندان‌هایی که دچار تغییر رنگ، فرسودگی، پریدگی یا بدشکلی هستند، بین آن‌ها فاصله وجود دارد یا کمی نامرتب هستند و همچنین دندان‌هایی که ترکیبی از این مشکلات را دارند، همگی با کمک لمینت می‌توانند بهبود پیدا کنند. لمینت معمولاً یک عمل زیبایی انتخابی است که به صلاح‌دید بیمار و صرفاً برای بهبود ظاهر دندان‌ها نصب می‌شود. این روش در مقایسه با سایر انواع ترمیم‌های دندانی، راهی برای تقویت دندان یا جلوگیری از خراب شدن بیشتر آن است.

البته ممکن است تعجب کنید که چگونه یک پوسته چینی نازک ویفری می‌تواند با موفقیت تمام، سایش و فرسودگی احتمالی را تحمل کند؟ پاسخ این سوال در دو واقعیت، نهفته است:

اگرچه لمینت، ذاتاً شکننده است و در صورت افتادن یا خم شدن به‌راحتی می‌شکند، اما وقتی کاملا به یک زیرساخت محکم (دندان) متصل ‌شود، به گونه‌ای پشتیبانی می‌شود که این نقاط ضعف را به حداقل می‌رساند. نیروهای وارد شده به روکش هم وقتی با ساختار محکم و سخت زیرین مواجه می‌شوند که در مقابل آن‌ها مقاومت می‌کند، کاهش می‌یابند.

    ماهیت سخت و سرامیکی شیشه‌مانند روکش، سطحی بسیار بادوام و نفوذ ناپذیر ایجاد می‌کند که به‌خوبی در برابر سایش مقاومت دارد.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان به معنای توسعه علم باندینگ دندان است. در این فرآیند، از یک سری مراحل برای ایجاد یک پیوند قوی بین مواد پرکننده همرنگ دندان و مینای دندان استفاده می‌شود. روکش‌های کامپوزیت، درواقع موادی هستند که روی دندان، با مهارت و ظرافت، فرم‌دهی و سپس با نور مخصوص، محکم می‌شوند. در این روش، معمولا نیاز چندانی به تراشیده شدن مینای دندان نیست. یک مطالعه مشخص کرد که آماده‌سازی دندان برای روکش، معمولاً شامل حذف ۶۳٪ تا ۷۶٪ از ساختار آن در روکش‌های لمینتی در مقابل ۳٪ تا ۳۰٪ برای روکش‌های کامپوزیتی است.

ماندگاری لمینت دندان بیشتر است یا کامپوزیت؟

ماندگاری لمینت دندان بیشتر است یا کامپوزیت؟ بررسی عوامل موثر بر ماندگاری لمینت دندان و کامپوزیت

ویژگی‌های زیر، نه‌تنها بر زیبایی و جذابیت روکش‌های دندان، بلکه بر استحکام و ماندگاری آن‌ها نیز تاثیر دارند:

    قراردادن روکش‌های کامپوزیتی و لمینت‌ها یک فرآیند نسبتا محافظه‌کارانه است و دقت و مهارت بالای دندانپزشک می‌تواند تاثیر مستقیم بر کیفیت نتایج بگذارد.

    جنس مواد مورد استفاده بر طول عمر روکش تاثیر زیادی دارد.

    جنس دندان و استحکام آن در نگهداری روکش و طول عمر آن موثر است.

بهترین کاندیداها برای کامپوزیت و لمینت دندان چه کسانی هستند؟

قبل از انتخاب نوع خاصی از ونیر، ابتدا باید دریابید که آیا کامپوزیت ونیر و لمینت دندان راه‌حل مناسبی برای شما هستند و ماندگاری لمینت دندان بیشتر است یا کامپوزیت؟ بعد از آن، باید بدانید که ونیرها برای همه یا هر دندانی مناسب نیستند. بنابراین، انتخاب صحیح، یک عامل بسیار مهم در موفقیت این تکنیک‌ها است.

درمجموع، بهترین کاندیداها برای کامپوزیت کسانی هستند که با نواقصی مانند پریدگی‌های کوچک یا شکاف‌های ظریف روبه‌رو هستند اما کاندیداهای مناسب لمینت، معمولا با دندان‌هایی لکه‌دار یا نواقصی جدی‌تر مواجه‌اند که به سایر درمان‌ها جواب نمی‌دهد.

چه زمانی ونیر و لمینت بیشتر موثرند؟

کامپوزیت و لمینت در موارد زیر بسیار موثر هستند:

    اصلاح دندان‌های کج یا بدشکل

    ترمیم دندان‌های شکسته یا لب‌پریده

    دندان‌های لکه‌دار یا تغییر رنگ داده در زمانی که درمان بلیچینگ دندان جواب نمی‌دهد

    دندان هایی که در اثر سایش کوتاه شده‌اند

    دندان‌هایی که خیلی از هم فاصله دارند

ماندگاری لمینت دندان بیشتر است یا کامپوزیت؟

همان‌طور که گفتیم ونیرهای کامپوزیت، علی‌رغم تمام محاسن‌شان، طول عمر بسیار کوتاه‌تری نسبت به لمینت‌ها دارند. میانگین عمر آن‌ها ۵ الی ۷ سال است و پس از این مدت نیاز به ترمیم و جای‌گذاری مجدد دارند.

علاوه‌براین، ونیرهای کامپوزیت به‌مرور زمان بیشتر دچار لکه می‌شوند، اما لمینت‌های دندان به‌طور متوسط حدود ۱۵ سال عمر می‌کنند. بااین‌حال، طول عمر لمینت‌ها ممکن است از کمتر از ۱۰ سال تا بیش از ۲۰ سال، متغیر باشد. آن‌ها هم مانند مینای دندان‌های طبیعی، در برابر مواد غذایی ترد و خشک مانند چیپس، نان خشک، آجیل‌ها و حتی یک ریزه سنگ تصادفی لابلای غذا، ضربه‌های ناگهانی، دندان قروچه و موارد مشابه، آسیب‌پذیر هستند و باید کاملا مراقبت شوند.