۰ نفر

عوارض ترک مواد مخدر را چگونه باید مدیریت کرد؟

۲۴ مهر ۱۴۰۱، ۱۱:۲۵
کد خبر: 674255
عوارض ترک مواد مخدر را چگونه باید مدیریت کرد؟

عدم مدیریت ترک مواد مخدر می تواند عوارض متنوعی را در فرد ایجاد کند که در نهایت تمامی این عوارض منجر به بازگشت فرد معتاد به دوران و شرایط مصرف او خواهد شد

عدم مدیریت ترک مواد مخدر می تواند عوارض متنوعی را در فرد ایجاد کند که در نهایت تمامی این عوارض منجر به بازگشت فرد معتاد به دوران و شرایط مصرف او خواهد شد. طبق بررسی های صورت گرفته 80 درصد از معتادانی که به دنبال ترک مواد مخدر به صورت جدی هستند، با این عارضه روبرو خواهند شد. بنابراین در این بخش قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که عوارض ترک مواد مخدر را چگونه باید مدیریت کرد؟

عوارض های رفتاری و ناهنجار ترک مواد مخدر + روش مدیریت آن ها

برای ویژگی های رفتاری و شناختی افراد که سوء مصرف مواد مخدر دارند، باید یک دسته بندی وجود داشته باشد که بتوان به راحتی یک فرد مصرف کننده را شناخت و به او کمک کرد. حتی یک شخص معتاد به مواد اعتیادآور نیز برای کمک به خودش، نیازمند شناخت رفتارهای خود در اثر مصرف مواد می باشد.

۵ ویژگی بارز در افرادی که مواد اعتیادآور مصرف می‌کنند:

  • عزت نفس پایین

  • سیستم روانی لذت محور

  • عدم مسئولیت‌پذیری

  • درماندگی

  • اختلالات هیجانی

عوارض تنها جسمی نیست! عوارض ترک مواد مخدر شاخه های متنوعی دارد و می تواند تمام حالات یک فرد را در هم زند. به عنوان مثال از دیگر شایع ترین عوارض ترک مواد مخدر می توان به افسردگی، ناراحتی شدید، بی انگیزگی، پرخاشگری، کسلی و خستگی شدید، از دست دادن میل جنسی و سایر موارد دیگر اشاره نمود که در ادامه به معرفی و بررسی تک تک این موارد و نحوه مدیریت کردن آن ها خواهیم پرداخت.

عوارض رفتاری ترک مواد مخدر و روش های درمانی آن

عوارض رفتاری ترک مواد مخدر شاخه گسترده ای دارد و شدت و نوع بروز آن نیز در هر فرد متفاوت است. از این رو از مهم ترین عوارض رفتاری ترک مواد مخدر می توان به تحریک‌پذیری و پرخاشگری، افسردگی، اضطراب، نوسانات خلقی، کم انرژی بودن، کسلی و خستگی شدید، اختلالات خواب شامل بی‌خوابی، کاهش توانایی تمرکز کردن یا به درستی فکر کردن، از دست دادن میل جنسی، درد عضلانی مزمن اشاره نمود.

برای تمامی عوارض های رفتاری ترک مواد مخدر نیاز به مشاور و متخصص در این زمینه است. کلینیک های ترک اعتیاد با در اختیار داشتن روانشناسان و روانپزشکان حاذق در این زمینه، توانایی رفع انواع مشکلات فوق ایجاد شده در فرد معتاد را خواهند داشت.

نحوه مدیریت و درمان انواع اختلالات پس از ترک مواد مخدر

این اختلالات عموما به صورت روانی و عاطفی در فرد ایجاد می شود و نحوه مدیریت و کاهش آن نیز بسته به پشتیبانی و همراهی خانواده، درمانگران و مشاوران کلینیک ترک اعتیاد خواهد داشت. اقداماتی که به جهت مدیریت و کنترل این اختلالات توسط درمانگران و مشاوران انجام می شود، به شرح زیر است:

  1. ارائه آموزش های لازم به فرد معتاد در خصوص علائم ترک اعتیاد

  2. تشویق بیمار پس از به پایان رساندن مراحل مختلف ترک اعتیاد

  3. ارائه روش های دلگرم کننده به بیمار به جهت ادامه فرایند درمان

  4. ارائه روش های کاملا طبیعی به جهت رفع اختلالات خواب

  5. ارائه برنامه ها و رژیم غذایی سالم و منظم برای بیمار

برای مدیریت و درمان انواع اختلالات پس از ترک مواد مخدر به وب سایت https://www.clinicpayam.com/ مراجعه نمایید.

مدیریت افسردگی، از شایع ترین عوارض ترک مواد مخدر

افسردگی یکی از شایع ترین و خطرناک ترین حالات و اختلالات پس ترک مواد مخدر است. بسیاری از بیماران برای کنترل افسردگی مجدد به سراغ مصرف مواد مخدر روی می آورند و مشکلات خود را با سرگیری مجدد مصرف مواد مخدر، تشدید می کنند.

افسردگی حالاتی مختلف دارد و بروز آن پس از زمان ترک، امر موقتی است نه دائمی! بنابراین توصیه پزشکان برای مدیریت افسردگی این است که به صورت مرتب به خود یادآوری کنید که این عارضه به زودی به اتمام خواهد رسید و دائمی نیست. از مهم ترین علائم افسردگی می توان به مواردی همچون ناراحتی شدید، انرژی نداشتن، بی‌حالی و کسلی، کم‌خوابی یا خوابیدن بیش از اندازه، تغییر اشتها، تحریک‌پذیری و بی‌انگیزگی اشاره نمود.

عوارض ترک مواد مخدر را چگونه باید مدیریت کرد؟

عوارض ترک مواد اعتیاد آور را چگونه باید مدیریت کرد؟

مدیریت عوارض به وجود آمده پس از ترک مواد مخدر ایجاب می کند تا فرد بتواند از مراحل دشوار و بسیار سخت ترک عبور کند. در این بخش مدیریت کردن عوارض به صورت شخصی فرایند سختی است اما راهکار هایی را معرفی خواهیم نمود که می توان با اجرای آن تا حدود بسیار زیادی از عوارض ترک مواد مخدر در امان ماند.

  1. آموزش ببینید.

در خصوص عوارض پس از ترک مواد مخدر و نحوه برخورد با آن به خوبی تحقیق کنید و آموزش های لازم را ببینید تا بتوانید در مواقع برخورد با این عوارض، واکنش های طبیعی از خود نشان دهید. البته ممکن است پس از ترک مواد مخدر تا هفته های آینده هیچ علائم و اختلالاتی نداشته باشید و پس از گذشت یک بازه زمانی مشخص، علائم برای شما ظاهر شود.

  1. مراقب خودتان باشید.

برای خودتان وقت و ارزش کافی بگذارید و مدام به خودتان یادآوری کنید که ارزش یک زندگی ایده آل و درست را خواهید داشت. حفظ سلامت جسمی، روانی، عاطفی و معنوی از مهم ترین اولویت های مراقبتی برای شماست.

  1. در خصوص مشکلات خود حرف بزنید.

در خصوص مشکلات و حالات رفتاری‌ که پس از ترک مواد مخدر برای‌تان به وجود خواهد آمد، سعی کنید با دیگران صحبت کنید. صحبت کردن در خصوص این موارد می تواند کمک کننده باشد تا دیگران متوجه حالات و رفتار های شما باشند.

  1. ورزش کنید.

ارائه برنامه تمرینی و ورزشی سالم می تواند با تولید هورمون های شادی، کمک قابل توجه ای به شما در مدیریت هیجانات و اختلالات رفتاری داشته باشد. سعی کنید به صورت روزانه به انجام فعالیت های ورزشی بپردازید تا بتوانید روحیه خود را حفظ کنید.

علائم پس از مصرف مواد مخدر بیشتر در چه افرادی پدیدار می شود؟

این علائم و اختلالات پس از مصرف در افرادی که مصرف داروها و مواد مخدر زیر را قطع نموده اند، بیشتر پدیدار می شود.

  • الکل

  • داروهای ضد افسردگی

  • داروهای ضد روان‌پریشی

  • بنزودیازپین‌ها

  • ماری جوانا یا گُل

  • تریاک (اپیوئیدها)

  • محرک‌ها و روان‌گردان‌ها

جمع بندی:

متاسفانه بار ها شاهد بازگشت فرد مصرف کننده به دوران مصرف بوده ایم چراکه عوارض ترک مواد مخدر در فرد بیمار پس از دوران ترک به دلایل مختلفی همچون فشار خانواده، جامعه، شرایط اقتصادی، بیکاری و سایر موارد دیگر شدت می یابد و فرد برای رسیدن به آرامش کامل دوران مصرف، به سمت اعتیاد مجدد کشیده خواهد شد. در این بخش ارتباط با روانشناس و روانپزشک مجموعه می تواند کمک قابل توجه ای به فرد به جهت عدم ورود به شرایط پیش از ترک نماید. پیشنهاد می کنیم چنانچه شرایط برای شما سخت و طاقت فرسا شده است، حتما از روانشناس و روانپزشک خود مشاوره های لازم را دریافت کنید.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.