۰ نفر

درمان ورم پاها در دوران بارداری

۲۲ مهر ۱۴۰۱، ۲:۲۳
کد خبر: 673665
درمان ورم پاها در دوران بارداری

درمان های خانگی ورم پا در بارداری برای خانم ها مهم است چون بدن زنان در این دوران به سرعت در حال تغییر است که می تواند ناراحت کننده باشد.

“ورم پاها در بارداری” را با 10 روش خانگی درمان کنید

به گزارش اقتصاد آنلاین، یکی از ناراحتی هایی که بسیاری از خانم ها آن را تجربه می کنند، ورم کردن پاها در بارداری است. ورم کردن پا در بارداری بیشتر در نیمه های اول دوران بارداری دیده می شود. ما در این مقاله سعی کردیم راهکارهای خانگی برای درمان ورم کردن پا در بارداری را مورد بررسی قرار دهیم.

علت ورم پا در بارداری چیست؟

افزایش سریع هورمون پروژسترون در سه ماهه اول بارداری  سرعت هضم در زنان باردار را کند می کند و حتی می تواند باعث نفخ شکم شود. زنان باردار ممکن است متوجه کمی پف در دست، پا یا صورت خود شوند اما این ورم زیاد نیست. در صورت ورم کردن زیاد همراه با علائم دیگری مانند سرگیجه، سردرد یا خونریزی وجود بهتر است با پزشک تماس بگیرند.

سه ماهه دوم با هفته ۱۳ بارداری (تقریبا از شروع ماه چهارم) آغاز می شود. شروع ورم کردن پاها در حدود ماه پنجم بارداری امری طبیعی است، به خصوص اگر زن زیاد روی پای خود بایستد و یا هوا گرم باشد.

ورم پا

این ورم کردن به دلیل افزایش حجم خون و مایعات در بدن رخ می دهد. چون در این دوره حجم خون تقریباً افزایش می یابد. حتی احتباس مایعات با تغییرات هورمونی زیادی همراه است. تمام این مایع اضافی به نرم شدن بدن و آماده کردن آن برای زایمان کمک می کند. مطمئنا مایعات اضافی در روزها و هفته ها پس از تولد کودک به سرعت کاهش می یابد.

 با شروع هفته ۲۸ بارداری، سه ماهه سوم رایج ترین زمان برای بروز و تجربه ورم کردن پاها در زنان باردار خواهد بود. به خصوص با گذشت هفته ها و نزدیک شدن به ۴۰ هفته، انگشتان پا بیشتر از هر چیز دیگری ممکن است شبیه سوسیس های کوچک شوند. بدن در حال ساخت منابع خون و مایعات خود است که می تواند منجر به ورم شود. رحم با بزرگ شدن کودک بسیار سنگین تر می شود که این تغییرات رحم به نوبه خود می تواند جریان خون را از پاها به سمت قلب کاهش دهد. این علائم می توانند تا حدودی ناراحت کننده باشند اما جای نگرانی برای بروز آن ها نیست.

عوامل دیگری که می توانند در بروز ورم پاها موثر باشند، عبارتند از:

کم آبی بدن

مصرف کافئین

آب و هوای گرم

عدم رعایت رژیم غذایی مناسب

نشستن طولانی مدت بر روی پاها

برای ورم پا در بارداری چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

ورم کردن پاها یک امری طبیعی در دوران بارداری است. با این حال، ورم پاها گاهی اوقات می تواند نشانه مشکل جدی تر باشد. یکی از این مشکلات پره اکلامپسی نام دارد. پره اکلامپسی شرایطی است که می تواند در دوران بارداری ایجاد شود و فشار خون را به شدت خطرناک افزایش دهد. بر همین اساس زنان باردار باید در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرند:

گیجی

سردرد شدید

اختلال در تنفس

سرگیجه یا تاری دید

ورم کردن که به طرز چشمگیری بدتر می شود.

ورم کردن ناگهانی دست ها، پاها، صورت و یا اطراف چشم

اگر فقط در یک پا ورم را مشاهده کنید که همراه با درد، قرمزی یا التهاب است، این بدان معنی است که شما یک ترومبوز ورید عمقی یا DVT دارید. DVT یک لخته خون است که معمولاً در پا ها ایجاد می شود. در صورت مشاهده این علائم بهتر است که با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا زنان باردار بیشتر از افراد معمولی دچار لخته خون می شوند.

اگر مطمئن نیستید که ورم کردن شما طبیعی است یا نه و موجب نگرانی شما شده، بهتر است با پزشک یا ماما تماس بگیرید.

ورم پا در بارداری را چگونه در خانه درمان کنیم؟

خوشبختانه، چندین روش ساده برای تسکین این علائم در دوران بارداری وجود دارد. برخی از این راهکارها عبارتند از:

مصرف پتاسیم را افزایش دهید.

عدم مصرف کافی پتاسیم همچنین می تواند ورم را بدتر کند، زیرا پتاسیم به بدن کمک می کند تا میزان مایعات موجود در آن را متعادل تر سازه. بر همین اساس خوردن منابع خوب پتاسیم در رژیم غذایی بسیار مهم است.

بعضی از غذاهایی که به طور طبیعی پتاسیم زیاد دارند، عبارتند از:

موز

اسفناج

عدس

ماست

چغندر

ماهی سالمون

سیب زمینی با پوست

سیب زمینی شیرین با پوست

لوبیا، برخی از آب میوه ها (به طور خاص انار، پرتقال و هویج)

 میزان مصرف کافئین خود را کاهش دهید.

مصرف کافئین در دوران بارداری مضر نیست؛ اما نوشیدن زیاد کافئین برای جنین می تواند مضر باشد. همچنین می تواند ورم در پاها را بدتر کند. کافئین یک داروی ادرارآور است. مصرف کافئین خود را با شیر یا یک چای گیاهی مانند نعناع جایگزین کنید تا در عوض انرژی بیشتری به شما بدهد.

آب بیشتری بنوشید.

به نظر می رسد نوشیدن آب بیشتری برای مقابله با ورم پاها در دوران بارداری موثر باشد.  بنابراین سعی کنید روزانه حداقل ۱۰ لیوان آب بنوشید تا کلیه های شما مواد سمی را از بدن خارج کند و بدن شما با راحتی آبرسانی شود. همچنین می توانید آب خود را با لیمو، نعنا یا انواع توت ها معطر کنید تا از آن لذت بیشتری ببرید.

در هنگام استراحت پاهای خود را بالا بگذارید.

حتی اگر یک میلیون کار دارید که می خواهید قبل از تولد کودک انجام دهید، سعی کنید در صورت امکان بنشینید و پاهایتان را بلند کنید. در حالی که نشستن تمام مدت برای گردش خون عالی نیست، ایستادن تمام مدت هم سخت است. بنشینید و پاهای خود را برای مدتی به خصوص در پایان روز بلند کنید. این روش تا حدودی می تواند به تخلیه مایعات که در طول روز در پاهای شما جمع شده اند کمک کند.

لباس راحتی و گشاد بپوشید.

پوشیدن لباس های تنگ، به خصوص در اطراف مچ دست، کمر و مچ پا، می تواند ورم کردن را بدتر کند. سعی کنید لباس راحتی و گشاد بپوشید یا حداقل از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید.

 خنک بمانید.

اگر در ماه های گرم تابستان باردار هستید، ماندن در منزل در طول گرمای روز و جلوگیری از ورزش شدید می تواند به شما در خنک نگه داشتن و کاهش ورم کمک کند. همچنین می توانید لباس خنک بپوشید، کمپرس سرد را روی پاهای خود قرار دهید یا یک فن را در نزدیکی خود روشن نگه دارید.

 پیاده روی کنید.

پیاده روی حتی به مدت ۵- یا ۱۰ دقیقه چند بار در روز می تواند به بهبود گردش خون و کاهش ورم در پاها کمک کرده و حتی می تواند یک استراحت خوب در طول روز باشد و یک راه عالی برای انجام ورزش های در دوران حاملگی است.

کفش راحت بپوشید.

پوشیدن کفش های راحت و مناسب، برای کاهش ورم پا و همچنین جلوگیری از مشکلات لگن و کمر که می تواند با تغییر مرکز ثقل و افزایش وزن ایجاد شود، بسیار مهم است. برخی از پاهای زنان بعد از زایمان به اندازه قبل از بارداری خود برمی گردد، اما بسیاری از خانم ها متوجه می شوند که پای آنها به طور دائم یک اندازه کوچک یا بزرگتر شده اند.

شنا کنید.

بررسی ها هنوز اثبات نکرده اند که فشار آب باعث کاهش ورم کردن در دوران بارداری می شود، اما بسیاری از خانم ها گزارش دادند که استفاده از استخر منجر به کاهش ورم در آن ها در دوران بارداری می شود. در استخرهایی که عمق آب تقریباً تا گردنتان است، بایستید و یا شنا کنید. حداقل شما احساس سبک تر، خنک تر کرده و کمی ورزش می کنید.

مصرف سدیم را کاهش دهید.

یکی از راه های کاهش ورم در دوران بارداری محدود کردن میزان سدیم (نمک) است. نمک باعث می شود بدن آب اضافی را در خود نگه دارد. بر همین اساس سعی کنید از غذاهای کنسرو یا فرآوری شده خودداری کنید، زیرا این مواد به ویژه از نظر سدیم بسیار غنی هستند. همچنین سعی کنید نمک سفره اضافی را روی غذای خود نپاشید. استفاده از گیاهان معطر مانند رزماری، آویشن و پونه کوهی راهی آسان برای افزودن طعم به غذاهای شما بدون استفاده از نمک می باشد.

ماساژ دهید.

شریک زندگی شما ممکن است به دنبال راه هایی برای درگیر شدن در روند بارداری باشد و این فرصت عالی است. ماساژ به گردش مایعات که تمایل به تجمع در پاهای شما دارند کمک می کند که به نوبه خود ورم کردن را کاهش می دهد افزودن مقداری روغن اسانس نعناع یا اسطوخودوس می تواند آرامش بیشتری را ایجاد کند. ماساژدرمانی برای رفع برخی از استرس هایی که می تواند همراه با بارداری باشند، بسیار مفید است.

به سمت چپ بخوابید.

خوابیدن در سمت چپ در صورت امکان می تواند جریان خون را بهبود بخشد و باعث کاهش ورم پاها می شود. دراز کشیدن در سمت چپ باعث فشار رحم از ناحیه تحتانی واژن می شود.

حرف آخر

ورم کردن پاها یک عارضه جانبی بسیار شایع در بارداری است که به دلیل افزایش حجم مایعات در بدن و همچنین کاهش گردش خون ایجاد می شود. اگر ورم ناگهانی یا شدید دارید، بهتر است که با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا ممکن است نشانه دهنده یک مشکل جدی باشد. اما ورم کم پاها در دوران بارداری قطعاً طبیعی است. با ورزش منظم و ملایم، نوشیدن مقدار زیادی آب، استراحت و خوردن یک رژیم متعادل می توانید از ورم کردن پا در دوران بارداری جلوگیری کنید.