۰ نفر

علت تیرکشیدن و احساس سوزش در قفسه سینه چیست؟

۲۰ مهر ۱۴۰۱، ۱۶:۵۹
کد خبر: 673636
علت تیرکشیدن و احساس سوزش در قفسه سینه چیست؟

دردهایی که در قفسه سینه خودشان را نشان می دهند، کمی ممکن است ترسناک به نظر برسند؛ اما همه ی این درد ها نشانه ی مشکلات قلبی نیستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، درد قفسه سینه ترسناک است و می تواند جدی باشد. دکتر سپنا لگا، متخصص قلب و عروق، می‌گوید، اما بسیاری از چیزها می‌توانند باعث درد شدید در قفسه سینه شما شوند و برخی از آنها ارتباطی با سلامت قلب شما ندارند.

در اینجا مواردی ذکر شده که ممکن است علت زمینه ای بروز این درد در بدن باشد و اینکه چه زمانی باید به متخصص مراجعه کنید.

علت درد شدید در قلب چیست؟

درد قفسه سینه همیشه آنقدر که فکر می کنید بد نیست. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ در مجله انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) نشان داد که کمتر از ۶ درصد از افرادی که برای درد قفسه سینه به اورژانس مراجعه می‌کنند، در واقع یک مشکل تهدید کننده زندگی دارند. البته این بدان معنا نیست که شما باید درد را نادیده بگیرید. چرا که می تواند نشانه مشکلی جدی باشد.

پس داخل قفسه سینه شما چه می گذرد؟ دکتر لگا به برخی از علل شایع درد قفسه سینه اشاره می کند.

آمبولی ریه

درد شدید قفسه سینه می تواند نشانه آمبولی ریه باشد، لخته ای که در ریه ها قرار می گیرد. علاوه بر درد، علائم می تواند شامل تنگی نفس، پوست رنگ پریده، ضربان قلب و سرفه باشد.

مشکلات گوارشی

رفلاکس اسید یا بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) می تواند باعث احساس سوزش در گلو یا قفسه سینه شود. دکتر لقا می گوید:«گاهی اوقات، GERD می تواند همراه با درد و فشار شدید قفسه سینه باشد.»

ازوفاژیت، التهاب پوشش لوله‌ای که گلو را به معده متصل می‌کند نیز ممکن است.

با این شرایط، درد بعد از غذا خوردن، ورزش یا دراز کشیدن بیشتر می شود. همچنین ممکن است در بلعیدن مشکل داشته باشید.

مشکلات اسکلتی عضلانی

اگر اخیراً یک جعبه سنگین حمل کرده‌اید یا در باشگاه وزنه‌برداری، خیلی سخت تمرین کرده‌اید، ممکن است دچار کوتوکندریت شده باشید( التهاب غضروف اطراف جناغ سینه) یک مورد می تواند درد قابل توجهی در سینه ایجاد کند.

پارگی آئورت

این وضعیت خطرناک زمانی رخ می دهد که لایه های آئورت، رگ خونی اصلی قلب، پاره می شود. در این زمان درد شدیدی در قفسه سینه و پشت احساس می شود. علائم دیگر عبارتند از تنگی نفس، غش یا سرگیجه، نبض ضعیف و علائم سکته مغزی.

این درد شدیدی نیست که بعد از یک دقیقه از بین برود، بلکه دردی است که نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید.

بیماری عروق کرونر

بیماری عروق کرونر می تواند باعث ایجاد احساس درد شدید در قفسه سینه به نام آنژین شود. اما معمولاً آن درد به‌ شکل احساس سنگینی، درد، سفتی یا فشار توصیف می‌شود، نه یک درد شید و ناگهانی. دکتر لقا می‌گوید: «این نوع درد معمولاً با فعالیت شدید ایجاد می‌شود و با استراحت از بین می‌رود.»

حمله قلبی

درد معمولی حمله قلبی شبیه درد بیماری عروق کرونر است: سنگینی، سفتی یا فشار.

دکتر لگا می گوید:«برخی از افراد، به ویژه زنان و افراد مبتلا به دیابت، علائم غیر معمول را تجربه می کنند.» غیرمعمول است که حمله قلبی بدون علائم دیگر، درد ایجاد کند، اما ممکن است همراه با موارد زیر باشد:

    تنگی نفس

    عرق سرد

    حالت تهوع

    سرگیجه

    سبکی سر

چه زمانی درد قفسه سینه اورژانسی است؟

متأسفانه، تشخیص دقیق علت درد قفسه سینه به تنهایی می تواند دشوار باشد. پس چگونه می توان فهمید که این یک مورد اورژانسی است؟

دکتر لگا می‌گوید: اگر جوان هستید و بدن سالمی دارید و درد بعد از چند دقیقه کاهش می‌یابد، احتمالاً فوری نیست؛ به‌ویژه اگر علائم دیگری همراه نداشته باشید.

او می‌گوید: «اگر ثبات دارید و قفسه‌ی سینه‌تان را از درد نمی‌گیرید، احتمالاً می‌توانید با پزشک مراقبت‌های اولیه خود وقت ملاقات بگذارید. لازم نیست هر درد غورا در بخش اورژانس درمان شود.»

اگر علائم دیگری مرتبط با مشکلات جدی قلبی و ریوی (مانند تنگی نفس، تعریق زیاد یا حالت تهوع) دارید، با ۱۱۵ تماس بگیرید یا خود را به اورژانس برسانید.

به طور مشابه، اگر عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، سابقه سیگار کشیدن یا سابقه خانوادگی مشکلات قلبی را دارید، تحت نظر پزشک بمانید.همیشه بهتر است ایمن باشید و سلامت خود را ارزیابی کنید.

اضطراب و درد قفسه سینه

یک متخصص قلب با بیان اینکه نباید تمام دردهای قفسه سینه را مرتبط با قلب دانست، تاکید کرد: لازم است جهت تشخیص منشاء درد با پزشک متخصص مشورت شود.

دکتر منوچهر قارونی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این مطلب که برخی از مشکلات گوارشی و دردهای اعضای سیستم گوارش علایمی مشابه مشکلات قلبی دارند، گفت: دردهای ناشی از مشکلات گوارشی عوارض متفاوتی از درد قلب را به دنبال دارند.

وی در ادامه بیان کرد: دردهایی در قفسه سینه که با تنفس عمیق تشدید شود و به هنگام فعالیت صورت گیرد، تنگی نفس، سرگیجه و تعریق سرد را به دنبال داشته باشد، می‌تواند از علایم ناشی از التهاب پرده قلب باشد که در صورت مشاهده این علایم مراجعه به پزشک الزامی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، خاطرنشان کرد: در دوره جوانی دردهایی در قفسه سینه وجود دارد که مرتبط با فشار روانی افراد است. اضطراب و تنش در دوره جوانی می‌تواند باعث بروز فشار در عضلات یا بی‌نظمی ضربان قلب شود و دردهایی را ایجاد کند که با درد قلب اشتباه گرفته می‌شود.

وی افزود: افرادی که از اضطراب رنج می‌برند، اغلب به سرعت تنفس می‌کنند که این خود موجب احساس ناراحتی در قفسه سینه، بی‌حسی و درد در پهلو می‌شود.

قارونی با اشاره به اینکه افراد در دوره جوانی ناراحتی‌هایی در قفسه سینه مانند تیر کشیدن و سوزش احساس می‌کنند، اظهار کرد: تیرکشیدن و سوزش در قفسه سینه اغلب مرتبط با حالت روحی و روانی جوانان است و جای نگرانی ندارد، اما می‌تواند با کاهش خواب شبانه، مصرف چای با غلظت بالا، نوشابه‌های گازدار، غذای چرب و کشیدن سیگار و قلیان تشدید شود.

این متخصص قلب در پایان بیان کرد: با توجه به شیوع مصرف قلیان میان جوانان کشور که موجب بروز عوارضی مانند تنگی عروق و بروز سکته‌های قلبی در سن میانسالی می‌شود، توصیه آن است که از استعمال آن خودداری شود.