۰ نفر

چرا زنان بیشتر از مردان عمر می کنند؟

۱۹ مهر ۱۴۰۱، ۱۲:۵۶
کد خبر: 673330
چرا زنان بیشتر از مردان عمر می کنند؟

کارشناسان ادعا کرده‌اند که مردان از نظر بیولوژیکی سریع‌تر از زنان پیر می‌شوند.

به گزارش دیلی‌میل، محققان که بر روی تحقیقات ضد پیری کار می‌کنند دریافتند که مردان پنجاه ساله از نظر بیولوژیکی به طور متوسط ‌چهار سال بزرگ‌تر از همتایان زن خود هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، و براساس اولین مطالعه از این دست، این شکاف سنی در ۲۰ ساله‌ها نیز وجود دارد.

دانشمندان سن هزاران داوطلب را بر اساس روز تولدشان با سن بیولوژیکی آنها مقایسه کردند. آن‌ها این کار با استفاده از آزمایش‌هایی انجام دادند که زوال بدن را بر اساس نشانگرهای ظریفی متصل به دی‌ان‌ای تخمین می‌زد. اگرچه این مطالعه نشان‌دهنده اختلافی در میزان پیری افراد بود، اما محققان فنلاندی معتقدند که با گذشت زمان این شکاف کاهش یافته است. که احتمالاً می‌تواند علت آن کاهش مصرف سیگار در مردان باشد.

تعداد مردان سیگاری در فنلاند از ۳۷ درصد در دهه ۱۹۷۰ به ۱۷ درصد در دهه کنونی کاهش یافته است، این در حالی است که مصرف آن بر زنان در حدود ۱۵ درصد ثابت مانده است.

گروهی از محققان دانشگاه یووسکوله(Jyväskylä) می‌گویند که شاخص توده بدنی(BMI) یکی دیگر از عوامل اصلی در ایجاد این تفاوت جنسیتی در افزایش سن است. مردان فنلاندی بیشتر از زنان اضافه وزن دارند.

این یافته‌ها که در مجله "The Journals of Gerontology: Series A" منتشر شده است، می تواند به توضیح اینکه چرا زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند کمک کند.

امید به زندگی زنان نیز در بریتانیا ۸۳ سال است، در حالی که این رقم برای مردان تنها ۷۹ است. در ایالات متحده، امید به زندگی زنان ۸۰ سال و حدود پنج سال بیشتر از مردان است.

در این تحقیقات سن بیولوژیکی دو هزار و ۲۴۰ دوقلو مورد بررسی قرار گرفت. آن‌ها با توجه به سن‌شان به دو گروه جداگانه تقسیم شدند. یک گروه متشکل از داوطلبان بین ۲۱ تا ۴۲ ساله و گروه دیگر متشکل از افراد بین ۵۰ تا ۷۶ ساله بود. حدود ۱۵۱ مورد از دوقلوهای مورد مطالعه، برادر و خواهر بودند که به محققان اجازه می‌داد تا ژنتیک و سبک زندگی آن‌ها را در زمان رشد تحت کنترل داشته باشند.

آنها سن بیولوژیکی خود را با استفاده از ساعت‌های اپی‌ژنتیک که به اصطلاح سطوح متیلاسیون دی‌ان‌ای را اندازه‌گیری می‌کند، تخمین زدند. سطوح متیلاسیون به مقادیر مولکول‌های خاصی به نام گروه‌های متیل گفته می‌شود که به دی‌ان‌ای سلول‌های افراد می‌چسبند.

در این تحقیق از چهار ساعت اپی‌ژنتیک مختلف برای به دست آوردن دقیق‌ترین تخمین ممکن از سن بیولوژیکی افراد استفاده شد.

محققان همچنین سال‌های تحصیلات تمام وقت، شاخص توده بدنی، و میزان سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و فعالیت بدنی شرکت‌کنندگان را اندازه گرفتند تا دریابند که کدام عوامل ممکن است بر سرعت پیری آنها اثر بگذارد.

نتایج حاکی از آن است که مردان در تمام گروه‌ها هنگام استفاده از تمام ساعت‌ها، مسن‌تر از زنان بودند. این تفاوت که در گروه جوان‌تر مشهود بود با افزایش سن بیشتر شد و از ۱.۲ سال به ۴.۳ رسید. این تحقیقات همچنین نشان داد که عاملی ژنتیکی در زنان باعث جوان‌تر ماندن آنها می‌شود.

آنا کانکانپا(Anna Kankaanpää)، محقق دکترا و نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: ما دریافتیم که مردان از نظر بیولوژیکی مسن‌تر از زنان همسن خود هستند و این تفاوت در شرکت‌کنندگان مسن‌تر به‌طور قابل‌توجهی بیشتر است. در این مطالعه ما از یک طرح مطالعاتی کاملاً نادر نیز استفاده کردیم و سرعت پیری را در بین دوقلوهایی با جنسیت متفاوت بررسی کردیم.

تفاوت مشابهی در سن در میان این دوقلوها نیز مشاهده شد. برادرها از نظر بیولوژیکی حدود یک سال از خواهر خود بزرگتر بودند. این دوقلوها در یک محیط رشد کرده‌اند و نیمی از ژن‌های آن‌ها مشترک است. این تفاوت را می‌توان با عوامل ژنتیکی و اثرات مفید هورمون استروژن زنانه بر سلامت توضیح داد.