۰ نفر

مواد آرایشی که در زمان بارداری منع مصرف دارند

۱۸ مهر ۱۴۰۱، ۱۹:۰۳
کد خبر: 673177
مواد آرایشی که در زمان بارداری منع مصرف دارند

مادرانگی اتفاقی بسیار مهم و شیرین است. از طرفی این اتفاق با سختی‌های خودش نیز همراه خواهد بود. در طول دوران بارداری اتفاقات مختلفی درون بدن مادر رخ می‌دهد.

لوازم آرایشی ممنوع در بارداری و شیردهی

به گزارش اقتصاد آنلاین، این تغییرات نیز عوارض خودش را بر جا می‌گذارد؛ تهوع صبحگاهی، تغییرات هورمونی، گرفتگی عضلات یا حتی لک‌های پوستی. از دیگر سو هر مادری در قبال سلامت خود و فرزندش احساس مسئولیت می‌کند. به همین دلیل نیز امکان استفاده از هرچیزی را نخواهد داشت. اما حق هرشخصی داشتن ظاهری زیبا است. پس در این‌جا چه باید کرد؟ اگر می‌خواهید از لوازم آرایشی ممنوع در دوره بارداری و جایگزین‌های آن‌ها مطلع شوید، با ما بمانید.

تغییرات پوستی در دوران بارداری و نیاز به لوازم آرایشی

در دوران حاملگی بدن خانم‌ها تغییرات زیادی می‌کند؛ از بالا و پایین شدن هورمون‌ها، تا تغییرات خلقی. یکی دیگر از اتفاقات شایع نیز تغییر در پوست، به‌ویژه صورت، است. برخی از مادران بسیار خوش‌شانس هستند و در این ۹ ماه، از این مشکل در امان می‌مانند. اما عموم مادرها شاهد خشکی پوست، تیرگی صورت و آکنه هستند.

برخی افراد نیز مبتلا به بیماری‌هایی چون اگزما، روزاسه و پسوریازیس هستند. احتمال دارد آن‌ها نیز شاهد تغییر در شدت این بیماری‌ها باشند. با ورود به دوران بارداری بدن کاملا درگیر و خسته می‌شود. به همین دلیل تغییرات پوستی می‌توانند به نقاط مختلف جسم گسترش یابند. در نتیجه شاید شاهد رگ‌های عنکبوتی، ریزش مو و رویش موهای زائد در برخی نقاط باشید. این موارد نیاز به استفاده از لوازم آرایشی را پدید می‌آورد.

آیا استفاده از لوازم آرایشی در دوران بارداری ایمن است؟

نهادهای نظارتی و بهداشتی برای استفاده از لوازم آرایشی در دوران حاملگی توصیه‌هایی دارند. در این محصولات احتمال استفاده از انواع افزودنی‌ها و نگهدارنده‌های شیمیایی وجود دارد. به همین دلیل قوانینی برای ممنوعیت یا محدودسازی استفاده از این ترکیبات وضع می‌شود.

با این حال در بسیاری نقاط جهان به دلایل مختلفی این قوانین هنوز به طور کامل اجرا نمی‌گردد. باز هم ما شاهد کارخانه‌هایی هستیم که در محصولات خود مواد غیرمجاز را به کار می‌برند. مصرف آن‌ها نیز نه تنها برای مادر و جنین، بلکه برای هرفردی مضر خواهد بود. پس باید هنگام خرید لوازم آرایشی بسیار دقت کنید.

بارداری

درون لوازم آرایشی ممنوع در دوره بارداری چه موادی وجود دارد؟

تا این‌جا فهمیدیم انتخاب محصولات آرایشی در هنگام حاملگی، نیاز به دقت زیادی دارد. علت این مسأله هم وجود ترکیبات مضر در برخی تولیدات است. حالا بیاییم با این مواد مضر بیشتر آشنا شویم. با آگاهی از آن‌ها در صورت مشاهده نام این مواد روی جعبه محصول، به سراغ‌شان نخواهید رفت. این‌گونه هم شما و هم فرزندتان سلامت خواهید ماند.

رتین آ، رتینول و رتینیل پالمیتات

این مواد از مشتقات ویتامین-آ محسوب می‌شوند. معمولا از آن‌ها برای ترمیم خطوط ریز، تغییر در تناژ رنگ صورت، درمان آکنه و آفتاب‌سوختگی استفاده می‌شود. استفاده از محصولات دارای این ترکیب می‌تواند منجر به مشکلات مادرزادی شود. البته که برای رشد کافی جنین نیاز به مصرف کافی ویتامین-آ دارید. اما این مشتقات ویتامینی اصلا گزینه‌ی خوبی نیستند.

بنزوئیل پروکساید و اسید سالیسیلیک

ابتلا به آکنه در دوران بارداری اتفاقی شایع است. البته برای خرید کرم ضد لک و آکنه، نیاز به دقت زیادی خواهید داشت. در ترکیب برخی محصولات از بنزوئیل پروکساید و اسید سالیسیلیک استفاده می‌شود. در هنگام حاملگی بهتر است از این دو عنصر اجتناب کنید.

بسیاری از محصولات ضدآکنه کاربردهای دیگر نیز دارند. به همین دلیل احتمال استفاده این ترکیب‌ها در آن‌ها نیز وجود دارد. پس بهتر خواهد بود به سراغ کرمی بروید که تنها مختص رفع آکنه صورت است.

با شناخت ترکیبات لوازم آرایشی، فرصت یک خرید ایمن را خواهید داشت.

هیدروکینون

آیا تا به حال اسم «ماسک بارداری» را شنیده‌اید؟ از این نوع محصول برای درمان ملاسما و جوان‌سازی رنگدانه‌ها استفاده می‌شود. اما استفاده از ماسک بارداری اصلا انتخاب ایمنی نیست. وجود هیدروکینون در این ماسک‌ها برای جنین بسیار خطرناک خواهد بود. زیرا میزان جذب این ماده توسط بدن بسیار بالا است. در نتیجه به راحتی وارد جریان خون می‌شود و روی فرزند شما تأثیر خواهد گذاشت.

آلومینیوم کلرید

این ماده شیمیایی پای ثابت بسیاری از انواع دئودورانت و رول‌های ضدتعریق است. البته نتایج تحقیقات مختلفی که روی این ماده انجام گرفته، بحث‌برانگیز بود. با این حال وجود میزان کم آن در یک محصول، بی‌خطر خواهد بود. پس تنها باید حواستان به محصولاتی باشد که در آن‌ها آلومینیوم کلرید به میزان زیادی به کار می‌رود.

فرمالدهید

لوازم آرایشی ممنوع در دوره بارداری دارای فرمالدهید نیز هستند. از این ماده در ساخت لاک ناخن و برخی محصولات مربوط به مو استفاده می‌شود. باید به طور کامل در طول حاملگی از مصرف محصولات حاوی فرمالدهید اجتناب کنید. زیرا این ماده می‌تواند باعث افزایش خطر سقط جنین و مشکلات باروری شود. برای لاک زدن می‌توانید به سراغ کالاهایی بروید که دارای برچسب «3-Free» یا «5-Free» هستند.

تتراسایکلین

این آنتی‌بیوتیک برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی استفاده می‌شود. نه تنها از تتراسایکلین بلکه باید از مشتقات آن (داکسی‌سایکلین و مینوسایکلین) نیز اجتناب کنید. زیرا طبق برخی پژو‌هش‌ها این مواد هم روی مادر و هم روی فرزند تأثیر خواهند گذاشت.

دی‌هیدروکسی استون

از دی‌هیدروکسی استون در ساخت اسپری برنزه‌کننده استفاده می‌شود. این اسپری‌ها روی لایه‌های مرده پوست اثر می‌گذارند و عموم مردم آن را راهکاری ایمن برای برنزه شدن می‌دانند. اگر چه دی‌هیدروکسی استون از طریق پوست جذب نمی‌شود، اما باز هم می‌تواند خطرناک باشد. زیرا احتمال استنشاق آن در حین اسپری وجود دارد. این اتفاق نیز می‌تواند باعث آسیب به شما و کودک آینده‌تان گردد.

پارابن

کاربرد پارابن به‌عنوان ماده‌ی نگهدارنده‌ی لوازم آرایشی است. این ماده می‌تواند از طریق پوست جذب و باعث تغییرات هورمونی شود. همچنین از اثرات پارابن می‌توان به احتمال سقط جنین، وزن کمِ نوزاد در هنگام تولد، چاقی و اختلالات رشد اشاره کرد.

چگونه از سلامت لوازم آرایشی خود در دوران بارداری مطمئن شویم؟

شاید مطالعه‌ی بخش‌های بالا و اطلاع از لوازم آرایشی ممنوع در دوره بارداری باعث نگرانی شما شده باشد. البته که از این نظر حق دارید. از طرف دیگر نیز زیبایی حق هرانسانی است. فرض کنید قصد استفاده از رنگ مو در بارداری را داشته باشید. اما در عین حال بابت سلامتی خود و فرزندتان نیز نگران خواهید شد. در این‌جا چه باید کرد؟

در قدم اول درباره‌ی سلامت محصولاتی که خریدید، با یک متخصص مشورت کنید. این مسأله در صورتی که نیاز به دارو دارید و نگران عوارض آن روی پوست هستید، جدی‌تر می‌شود.

با استفاده از محصولاتی طبیعی، می‌توانید حتی هنگام باردار بودن نیز از پوست خود محافظت کنید.

در مرحله‌ی بعدی به تک‌تک ترکیبات هرمحصول دقت داشته باشید. در صورت مشاهده یک عنصر خطرناک، از مصرف آن اجتناب کنید. محصولات طبیعی و گیاهی نیز می‌تواند به شما آرامش بیشتری دهد.

از دیگر مواردی که به شما در انتخاب لوازم آرایشی در بارداری کمک می‌کند، مطالعه است. آگاهی از تأثیرات مواد موجود در محصولات به شما بینشی عمیق می‌دهد. در نتیجه خودتان قادر به انتخاب مورد مناسب خواهید بود.

فهرست جایگزین‌های سالم لوازم آرایشی ممنوع در دوره بارداری

مراقبت از سلامت خود و کودک به معنای زیبا نبودن نیست. اگر چه استفاده از برخی ترکیبات برای مادرها مضر است، اما جایگزین‌ها بهتری نیز وجود دارد. در ادامه برخی از این محصولات سالم را معرفی می‌کنیم تا در دوران حاملگی نیز بدرخشید.

کرم ‌پودر، کانسیلر و لایه‌بردار

در دوران بارداری احتمال تغییر یا تیرگی رنگ پوست وجود دارد. از سوی دیگر در برخی از انواع کرم پودر و لایه‌بردار از پارابن، رتینول و عطرهای شیمیایی استفاده می‌شود. با وجود این مواد مضر، خانم‌های باردار امکان استفاده از این محصولات را نخواهند داشت.

به جای این نوع لوازم آرایشی ممنوع در دوره بارداری به سراغ بی‌بی کرم و سی‌سی کرم بروید. این کرم‌ها نه تنها فرمول سالمی دارند، بلکه عناصر تشکیل‌دهنده‌ی آن‌ها نیز کم‌تر است. طبق بررسی‌های تیم پژوهشی EWG در این محصولات ۴۰ ماده‌ به ‌کار می‌رود. در حالی که در انواع کرم‌پودر و کانسیلر بیش از ۷۰ عنصر وجود دارد. همچنین در BB کرم و CC کرم خبری از رنگ مصنوعی نیست. این ویژگی نه تنها رنگی طبیعی به پوست می‌دهد، بلکه آن را مناسب همه‌ی افراد می‌کند.

برای مقابله با لکه‌های پوستی نیازی به پوشاندن کل صورت نخواهید داشت. با استفاده از یک کرم پوشاننده طبیعی می‌توانید لکه‌ها را به راحتی از بین ببرید.

رژ لب و گونه

پس از مدتی برخی عوارض ناخوشایندِ پوستیِ ناشی از حاملگی، متوقف می‌شوند. پس از آن، استفاده از یک رژ لب روشن می‌تواند جلوه‌ای دوباره به شما بدهد. البته برای این کار باید دقت زیادی داشت. زیرا وجود مواد نگهدارنده، رنگ مصنوعی، رتینول، پارابن و اسانس‌ در یک کالا برای شما خطرناک است.

در هفته‌های اول بارداری تهوع صبحگاهی زیاد رخ می‌دهد. این اتفاق درخشندگی صورت را از شما خواهد گرفت. برای پنهان کردن سبزی یا زردی پوست صورت از یک رژ گونه کاملا طبیعی استفاده کنید. ایجاد سایه روی صورت،‌ ظاهری عادی به شما می‌دهد. این‌گونه کسی نیز متوجه آرایشی بودن چهره شما نخواهد شد.

برای کاهش التهابات و بهبود رنگ لب‌ها نیز از یک بالم ارگانیک استفاده کنید. این محصول همچنین از ترک‌خوردگی و خشکی لب‌ها جلوگیری خواهد کرد.

ریمل و سایه چشم

آرایش چشم و پلک حالتی چندان طبیعی به صورت نمی‌دهد. با این حال برخی خانم‌ها به این کار علاقه دارند. بعضی از زنان نیز در دوران حاملگی دچار سوزش یا خارش چشم می‌شوند. برای این دسته افراد استفاده از محصولات ضدحساسیت طبیعی گزینه‌ی بهتری خواهد بود.

ریمل یا سایه چشمِ انتخابی، نباید دارای پودر آلومینیوم، تالک (سیلیکات منیزیم) و دیازولیدینیل اوره باشد. به این مسأله بسیار دقت داشته باشید. پس برای درخشان شدن اطراف چشم‌ها، از یک سایه چشم طبیعی استفاده کنید.

زیبا بودن یکی از حقوق طبیعی هر زنی است؛ حتی در هنگام حاملگی.

لاک ناخن

مانیکور و پدیکور پا در دوران بارداری می‌تواند بسیار سخت باشد. زیرا به راحتی امکان دسترسی به ناخن‌های پای‌تان را نخواهید داشت. البته هیچ مدرکی عینی مبنی بر مضر بودن استفاده از لاک وجود ندارد. تنها نکته‌ی مهم استفاده از محصولاتی بدون مواد سمی است. پس مطمئن شوید لاک شما عاری از دی بوتیل فتالات، فرمالدهید و تولوئن باشد.

کرم ضدآفتاب

شکی در آن نیست که استفاده از کرم ضدآفتاب یک مسأله حیاتی خواهد بود. این نوع کرم‌ها پوست را در برابر اشعه مضر خورشید ایمن می‌کنند. اما مسأله‌ی ایمنی و استفاده از این محصول در دوران بارداری پرسشی بزرگ است. زیرا وجود اکسی‌بنزون و آووبنزون می‌تواند خطرناک باشد.

اما چندان نگران نباشید. استفاده از کرم‌هایی با SPF ۱۵ و مواد معدنی می‌تواند به شما آرامش دهد. در این نوع کرم‌ها از زینک‌ اکساید و تیتانیوم دی‌اکسید استفاده می‌شود. در نتیجه مصرف آن‌ها خطری نخواهد داشت.

جمع‌بندی

دوران حاملگی با تغییرات زیادی همراه است. یکی از این اتفاقات نیز تغییر در پوست و ظاهر خانم‌ها است. به همین دلیل برخی افراد نگران زیبایی خود می‌شوند. برای حل این مسأله یکی از روش‌ها آرایش کردن است. اما وجود لوازم آرایشی ممنوع در دوره بارداری انتخاب را سخت می‌کند. زیرا برخی محصولات دارای مواد سمی هستند.

این اتفاق البته به معنای عدم‌امکان آرایش سر، صورت و دست نیست. به‌جای انواع رژ، لاک و… می‌توان محصولاتی جایگزین را انتخاب کرد. در نتیجه با این کار هم زیبا خواهید بود و هم سلامت. البته باید در هنگام خرید به ترکیبات کالاهای مختلف دقت زیادی داشته باشید.

سؤالات متداول

لوازم آرایشی ممنوع در دوران حاملگی شامل چیست؟

هرمحصولی که دارای موادی چون پارابن، فرمالدهید، هیدروکینون، تتراسایکلین، آلومینویم کلردهید باشد برای مادر و جنین ضرر خواهد داشت.

آیا می‌توان در دوره بارداری آرایش کرد؟

بله. البته باید به مواد انتخابی دقت زیادی داشته باشید. این محصولات نباید به‌هیچ‌وجه شامل مواد مضر باشند.

برای آرایش در دوره بارداری سراغ چه محصولاتی برویم؟

ترجیحا سراغ انواع ماسک‌ها، لوسیون‌ها و لیفتینگ‌های خانگی بروید. در مرحله بعد محصولاتی را انتخاب کنید که طبیعی و ارگانیک باشند.