۰ نفر

رییس سازمان غذا و دارو: امسال نزدیک ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش مصرف سرم در کشور داشتیم

۱۸ مهر ۱۴۰۱، ۱۴:۴۲
کد خبر: 673171
رییس سازمان غذا و دارو: امسال نزدیک ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش مصرف سرم در کشور داشتیم

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش ۷۰ درصدی مصرف سرم در تابستان امسال، سهم داروی رمدسیویر از سبد دارویی کشور در سال گذشته را ۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد!

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، بهرام دارایی صبح امروز در افتتاحیه نمایشگاه ایران فارما اظهار کرد: صنعت داروسازی پس از انقلاب توسعه یافت و یک صنعت بومی در کشور تلقی می‌شود. این صنعت حلقه اتصال بین علم و دانشگاه و اشتغال و تولید است و توانایی زیادی در منطقه دارد.

وی افزود: مسئول سازمان جهانی بهداشت در بازدیدی که چند روز پیش از آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو داشت، گفت که این کشور امید سازمان جهانی بهداشت در منطقه است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سال گذشته ۵۰ میلیارد واحد (عدد) دارو تولید کردیم که این مقدار، نصف ظرفیت شرکت‌های داروسازی ماست و نیمی از ظرفیت تولید داروی ما خالی ماند که یکی از دلایل آن تخصیص ارز دولتی و محدودیت‌های ارزی بود.

دارایی بیان کرد: سال گذشته سهم داروی رمدسیویر در سبد دارویی کشور ۶ هزار میلیارد تومان بود. تابستان امسال نیز ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش مصرف سرم در کشور داشتیم و با وجود اینکه چند تولیدکننده سرم داریم، تولید آن‌ها جوابگوی این حجم مصرف نبود که علت آن فروکش کرونا و افزایش جراحی‌ها و ‌... بود.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: مصرف داروهای بیهوشی در تابستان امسال حدود ۳۰ درصد افزایش یافت که به دلیل افزایش میزان برخی جراحی‌ها بود.

وی گفت: از سال ۹۷ در پی تخصیص ارز دولتی صنعت داروسازی افت کرد و به فکر تامین دارو بودیم و گاهی مجبور به واردات فوریتی می‌شدیم در حالی که واردات فوریتی تهدید زیادی برای ما ایجاد می کند و ممکن است آلودگی به میکروارگانیسم داشته یا تقلبی باشد اما در حال حاضر با اجرای طرح دارویار، وضعیت بازار دارو بهبود یافت.

دارایی با بیان اینکه ۶۵ درصد تولید دارو در کشور در بخش خصوصی است، خاطرنشان کرد: امیدواریم این آمار تولید در بخش خصوصی افزایش یابد‌.