۰ نفر

چه مواردی باعث ریفلاکس در معده می شود ؟

۱۷ مهر ۱۴۰۱، ۱۴:۲۴
کد خبر: 672831
چه مواردی باعث ریفلاکس در معده می شود ؟

نکته این جاست که هر فردی که دچار «ریفلاکس» می‌شود، نباید تصور کند به بیماری مزمنی مبتلا خواهد شد و یا بیماری او دشوار است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، هنگامی که به GERD (ریفلاکس اسید مزمن) مبتلا هستید، اسید معده شما به طور مداوم از طریق مری به داخل دهان شما جریان می یابد. ممکن است سوزش سر دل، سوء هاضمه اسیدی، مشکل در بلع، احساس گیرکردن غذا در گلو و سایر مشکلات را تجربه کنید.

GERD (بیماری ریفلاکس معده به مری یا ریفلاکس مزمن اسید) وضعیتی است که در آن محتویات حاوی اسید در معده شما به طور مداوم به مری شما نشت می کند ، لوله ای از گلو به معده شما.

رفلاکس اسید به این دلیل اتفاق می افتد که دریچه ای در انتهای مری، اسفنکتر تحتانی مری، زمانی که غذا به معده شما می رسد، به درستی بسته نمی شود. سپس اسید معکوس از طریق مری به سمت گلو و دهان شما جریان می یابد و طعم ترش به شما می دهد.

رفلاکس اسید تقریباً برای همه در مقطعی از زندگی اتفاق می افتد. داشتن رفلاکس اسید و سوزش سر دل هرازگاهی کاملا طبیعی است. اما، اگر بیش از دو بار در هفته در طی چند هفته دچار رفلاکس اسید یا سوزش سر دل می‌شوید، مدام از داروهای سوزش سر دل و داروهای ضد اسید معده استفاده کنید، اما علائم شما همچنان عود می‌کند، ممکن است به GERD مبتلا شده باشید. GERD شما باید توسط پزشک درمان شود. نه فقط برای تسکین علائم، بلکه به این دلیل که GERD می تواند منجر به مشکلات جدی تری شود.

علائم اصلی GERD (ریفلاکس اسید مزمن) چیست؟

علائم اصلی آن سوزش سر دل مداوم و برگشت اسید است. برخی از افراد بدون سوزش سر دل به GERD مبتلا هستند. در عوض، درد در قفسه سینه، گرفتگی صدا در صبح یا مشکل در بلع را تجربه می کنند. ممکن است احساس کنید غذا در گلویتان گیر کرده است، یا احساس خفگی می کنید یا گلویتان سفت شده است. GERD همچنین می تواند باعث سرفه خشک و بوی بد دهان شود.

دل درد چیست؟

سوزش سر دل از علائم رفلاکس اسید است. این یک احساس سوزش دردناک در وسط قفسه سینه است که به دلیل تحریک پوشش مری ناشی از اسید معده ایجاد می شود.

این سوزش می تواند در هر زمان ایجاد شود، اما اغلب بعد از خوردن غذا بدتر می شود. برای بسیاری از افراد سوزش سر دل هنگام دراز کشیدن در رختخواب بدتر می‌شود، که خواب راحت شبانه را سخت می‌کند.

خوشبختانه، سوزش سر دل را معمولاً می توان با داروهای بدون نسخه (OTC) سوزش سر دل/سوء هاضمه اسیدی کنترل کرد. پزشک همچنین می تواند داروهای قوی تری را برای کمک به آرام کردن سوزش سر دل شما تجویز کند.

اگر مبتلا به GERD (ریفلاکس اسید مزمن) هستم، چه کار کنم؟

با GERD (زمانی که ریفلاکس و سوزش سر دل بیش از یک بار اتفاق می افتد) بافت پوششی مری شما به طور مرتب با اسید معده آسیب می بیند. در نهایت بافت آسیب می بیند. اگر این رفلاکس مزمن اسید و سوزش سر دل را دارید، می توانید ببینید که بر عادات غذایی و خواب روزانه شما تأثیر می گذارد.

هنگامی که GERD به این ترتیب زندگی روزمره شما را ناراحت می کند، با پزشک خود تماس بگیرید. اگرچه GERD به خودی خود تهدید کننده زندگی نیست، اما التهاب مزمن مری می تواند منجر به چیزی جدی تر شود. ممکن است برای کاهش علائم خود به داروهای تجویزی قوی تری یا حتی جراحی نیاز داشته باشید.

ریفلاکس مزمن اسید چقدر شایع است؟

GERD بسیار شایع است. این بیماری و علائم آن تعداد زیادی از مردم را تحت تأثیر قرار می دهد.

هر فردی در هر سنی ممکن است به GERD مبتلا شود، اما برخی ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به آن باشند. به عنوان مثال، احتمال ابتلا به نوعی از GERD (خفیف یا شدید) پس از 40 سالگی افزایش می یابد.

همچنین احتمال ابتلا به آن بیشتر است اگر:

    اضافه دارید

    باردارید

    سیگار می کشید یا در معرض دود سیگار قرار دارید

    مصرف برخی داروها نیز ممکن است باعث رفلاکس اسید معده شود

چه چیزی باعث رفلاکس اسید می شود؟

ریفلاکس اسید ناشی از ضعف یا شل شدن اسفنکتر تحتانی مری است. به طور معمول این دریچه پس از ورود غذا به معده شما محکم بسته می شود. اگر در زمانی که نباید شل شود، محتویات معده شما به مری برمی‌گردد.اسیدهای معده به مری برگشته و باعث رفلاکس می شوند.

عواملی که می توانند منجر به بازگشت اسید شوند

    فشار بیش از حد به شکم: برخی از زنان باردار به دلیل افزایش فشار، تقریباً روزانه سوزش سر دل را تجربه می کنند

    انواع خاص غذا: مثلاً لبنیات، غذاهای تند یا سرخ شده و عادات غذایی

    داروها: داروهایی که شامل داروهای آسم، فشار خون بالا و آلرژی هستند. و همچنین داروهای مسکن، آرام بخش و ضد افسردگی.

    فتق هیاتال: قسمت بالایی معده به داخل دیافراگم برآمده می شود و مانع از دریافت طبیعی غذا می شود.

علائم GERD (ریفلاکس اسید مزمن) چیست؟

افراد مختلف به طرق مختلف تحت تاثیر GERD قرار می گیرند. شایع ترین علائم عبارتند از:

    سوزش سردل

    رگورژیتاسیون (غذا از مری به دهان باز می گردد)

    احساس غذا در گلوی شما گیر کرده است

    سرفه کردن

    درد قفسه سینه.

    مشکل در بلعیدن

    استفراغ

    گلو درد و گرفتگی صدا

چگونه بفهمم که دچار سوزش سر دل هستم و حمله قلبی ندارم؟

درد قفسه سینه ناشی از سوزش سر دل ممکن است باعث ترس شما از حمله قلبی شود. سوزش سر دل ربطی به قلب شما ندارد، اما از آنجایی که ناراحتی در قفسه سینه شماست، ممکن است تشخیص تفاوت در زمانی که ادامه دارد دشوار باشد. اما علائم حمله قلبی با سوزش سر دل متفاوت است.

سوزش سر دل آن احساس سوزش یا درد ناخوشایند در قفسه سینه است که می تواند تا گردن و گلو شما حرکت کند. حمله قلبی می تواند باعث درد در بازوها، گردن و فک، تنگی نفس، تعریق، حالت تهوع، سرگیجه، خستگی مفرط و اضطراب و سایر علائم شود.

اگر داروهای سوزش معده شما کمکی نکرد و درد قفسه سینه شما با این علائم همراه است، فوراً با پزشک تماس بگیرید.