۰ نفر

ترک های پوستی را با این گیاه درمان کنید

۱۷ مهر ۱۴۰۱، ۹:۵۹
کد خبر: 672748
ترک های پوستی را با این گیاه درمان کنید

گیاه آب‌بشقابی با نام علمی asiatica Centella از خانواده چتریان و از هزاران سال پیش در کشورهای آسیای شرقی و جنوب آفریقا به طور سنتی به کار می‌رفته است. امروزه از عصاره گیاه در پایه کرم مورد مصرف در بیماران پسوریازیس استفاده میشود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در طول تاریخ از این گیاه برای درمان بیماری‌هایی مانند هپاتیت، زخم‌های معده، مشکلات مغزی، صرع، اسهال، تب و آسم استفاده می‌شده است.

امروزه درمانگرها آن را برای درمان اسکلرودرما، آرتریت پسوریازیس، اضطراب، بی‌خوابی، پایین آوردن فشار خون بالا، درمان نارسایی وریدی، تقویت حافظه، هوش و بهبود زخم‌ها تجویز می‌کنند.

ترکیبات اصلی این گیاه، اسید آسیاتیک و اسیدمادکاسسیک و سایر مشتقات گلیکوزیدهای استریتریترپنی، آسیاتیاکوزید و مادکاسوزید میباشد.

ترک‌ها یا خطوط پوستی که به آنها Stretch Marks گفته می‌شود، معمولاً به شکل خطوط موازی روی پوست بدن بر اثر کشیدگی پوست و به خاطر نازک شدن اپیدرم و ترک پوست ظاهر می‌شود. رنگ این خطوط و شکل آنها با پوست طبیعی متفاوت هستند. این خطوط معمولاً طی دوران بارداری یا بعد از وضع حمل یا با افزایش وزن بدن پدید آیند. ترک‌های پوستی، ضایعات پوستی هستند که بیشتر به شکل ترک پوست شکم، زانو و یا ران خانم‌ها نمایان می‌شود. روشن بودن پوست، دوران حاملگی، داشتن اضافه وزن می‌تواند از جمله عوامل به وجود آمدن این تغییرات در پوست شود.

در مطالعه ای از عصاره تهیه شده گیاه آب بشقابی، برای بهبود و درمان کلویید، اسکارهای هیپرتروفیک استفاده شد. عصاره گیاه و به خصوص ترکیب آسیاتیاکوزید موجود در این عصاره در درمان اسکارهای هیپرتروفی و کلویید ارزشمند میباشد. این ماده باعث کاهش فیبروز در زخمها و در نتیجه باعث جلوگیری از تشکیل اسکار جدید میشود.