۰ نفر

کدام نوع هپاتیت درمان قطعی دارد؟

۵ مهر ۱۴۰۱، ۱۸:۱۱
کد خبر: 670635
کدام نوع هپاتیت درمان قطعی دارد؟

فوق تخصص گوارش و کبد با تاکید بر اینکه حدود یک دهه است که درمان قطعی هپاتیت C پیدا شده گفت: در حال حاضر دنبال افرادی هستیم که هپاتیت C دارند. این افراد با مصرف ۲ ماه دارو تا بیش از ۹۰ درصد درمان خواهند شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، محمود اسحاق حسینی فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه تورم بافت کبدی هپاتیت نامیده می‌شود گفت: هپاتیت انواع مختلف دارد. هپاتیت‌های  نوع A B، C، D و E ویروسی هستند. ممکن است هپاتیت در اثر مصرف برخی داروها به وجود آید. این بیماری می‌تواند اتوایمون بوده یا در اثر ویروس‌های دیگر که شبیه ویروس‌های هپاتیت‌های ویرال، مثل هرپس هستند به وجود آید.

وی افزود: هپاتیت از هر نوعی باشد (میکروبی، ویروسی و دارویی) باعث آسیب به کبد و ورم بافت کبد می‌شود.

اسحاق حسینی با اشاره به اینکه هپاتیت در جهان و کشور ما رو به کاهش است گفت: هپاتیت B از شایعترین نوع هپاتیت در جهان و کشور ما است. حدود دو دهه است که واکسن هپاتیت B در ایران استفاده می شود. معدود افراد زیر ۳۵ سال داریم که واکسینه نشده باشند. این هپاتیت در کشور کنترل شده است و در نهایت وقتی هپاتیت کنترل شود سیروز کبدی کمتر می‌شود و سرطان کبد هم که روی کبد معیوب سوار می‌شود نیز کمتر خواهد شد.

این فوق تخصص گوارش و کبد با تاکید بر اینکه حدود یک دهه است که درمان قطعی هپاتیت Cپیدا شده گفت: ان شاء الله تا سال ۱۴۱۰ این نوع هپاتیت در کشورمان بر چیده می‌شود. در دنیا هم ان اء الله این نوع هپاتیت برچیده خواهد شد. در حال حاضر دنبال افرادی هستیم که هپاتیت Cدارند. این افراد با مصرف ۲ ماه دارو تا بیش از ۹۰ درصد درمان خواهند شد.

وی متذکر شد: در سال های گذشته از واکسن برای درمان هپاتیت C استفاده می‌کردند. تا زمانیکه واکسن جدید آن آماده می شد، ویروس این بیماری یکی از ساختارهای خود را تغییر می داد و دیگر واکسن، کارایی زیادی نداشت. اما امروزه این بیماری درمان قطعی دارد و با مصرف دارو از بین می رود.

اسحاق حسینی درباره راه های انتقال هپاتیت B  گفت: یکی از راههای انتقال هپاتیت B از مادر به فرزند از طریق زایمان و جفت بود که خوشبختانه کنترل شد و معمولا دیده نمی‌شود مگر در افرادی که در دهه ۵ و ۶ عمر خود هستند. یکی دیگر از راه های انتقال این نوع هپاتیت از طریق مصرف فرآورده های خونی است که این راه هم کنترل می‌شود و خون ها از جهت وجود هپاتیت های نوع B و C  بررسی می شوند. یکی از راههای دیگر از طریق فرد به فرد است.

فوق تخصص گوارش و کبد تصریح کرد: متأسفانه خالکوبی‌ها و تتو به ویژه در خانم‌ها و جوانان احتمال ابتلا به هپاتیت BوC را افزایش می دهد و در آخر، انتقال این دو نوع هپاتیت می‌تواند از طریق جنسی هم انتقال یابد.