۰ نفر

آیا می دانید پس از دویدن چه اتفاقی در بدنتان رخ می دهد؟

۲۰ شهریور ۱۴۰۱، ۲:۴۶
کد خبر: 667014
آیا می دانید پس از دویدن چه اتفاقی در بدنتان رخ می دهد؟

ورزش های مختلفی وجود دارند که می توانند در شما تغییرات مثبت ایجاد کنند اما فواید دویدن بسیار گسترده و وسیع هستند. در واقع دویدن، مادر ورزش هاست.

بزرگترین فواید دویدن در هر ساعت از روز برای سلامت بدن و روان

به گزارش اقتصاد آنلاین، ​۲۰ تا ۲۵ دقیقه دویدن می تواند ذهن، بدن و روح شما را دچار دگرگونی کند. بسیاری از فواید دویدن را شنیده ایم اما در این مطلب ۶ فایده دویدن را برای شما گردآوری کرده ایم که با خیال راحت می توانید همه آن ها را بپذیرید! زیرا بدون هیچ اغراقی علم تمامی آن ها را ثابت کرده است.

 در کمتر از ۳۰ دقیقه فواید دویدن را تجربه کنید

برای استفاده از فواید دویدن نیازی نیست چند تمرین کنید تا به نتیجه برسید! در واقع از اولین باری که شما شروع به دویدن می کنید، خواص این ورزش را بدست خواهید آورد. به عنوان مثال اگر همین امروز بدوید، نتیجه آن را خواهید دید و بسیاری از فایده های این ورزش با همان یک روز دویدن به شما خواهد رسید.

دویدن

۱- دویدن باعث بهبود سلامت می شود

باور کنید یا نه، دویدن یک راه عالی برای افزایش سطح کلی سلامت شما می باشد. تحقیقات نشان می دهد که دویدن می تواند سطح کلسترول خوب بدن را افزایش دهد و علاوه بر این به افزایش عملکرد ریه ها و استفاده از آن کمک می کند. همچنین دویدن می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند و خطر ابتلا به لخته شدن خون را کاهش دهد.

۲- جلوگیری از بیمار شدن

دویدن می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را در زنان کاهش دهد و حتی از بین ببرد. همچنین می تواند خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش دهد. امروزه بسیاری از پزشکان برای افراد مبتلا به دیابت، فشار خون بالا و پوکی استخوان، دویدن منظم را پیشنهاد می کنند. یکی دیگر از فواید دویدن که کاملا اثبات شده است این است که خطر حملات قلبی را به شدت کاهش می دهد. دویدن با کمک به خاصیت کشسانی شریان های بدن و تقویت قلب، احتمال ابتلا به حمله قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

۳- کاهش وزن با دویدن

یکی از بهترین روش های کاهش وزن از طریق ورزش، دویدن می باشد. انجام مرتب این ورزش باعث سوختن کالری اضافی بدن می شود و این دومین ورزش موثر برای سوزاندن کالری است. جایگاه اول کالری سوزی در بین ورزش ها به اسکی روی برف تعلق دارد.

۴- دویدن باعث افزایش اعتماد به نفس می شود

تمام فواید دویدن به فیزیک بدن خلاصه نمی شوند. دویدن می تواند باعث افزایش قابل ملاحظه اعتماد به نفس شما شود. با انجام منظم و با برنامه این ورزش، می توانید به خودتان احساس قدرت بیشتری بدهید که باعث می شود احساس خوشبختی بیشتری پیدا کنید.

۵- از بین بردن استرس

داشتن استرس می تواند موجب ایجاد برخی مشکلات سلامتی و روانی شود. همچنین می تواند اشتها و کیفیت خواب را کاهش دهد. هنگامی که می دوید، بدنتان را مجبور می کنید تا انرژی و هورمون های اضافه بدن را بسوزاند که از عوامل تشکیل دهنده استرس هستند. البته جالب است بدانید که دویدن می تواند به کاهش سردرد های مزمن هم کمک می کند.

۶- با دویدن افسرده نمی شوید

هنگامی که احساس افسردگی می کنید، آخرین چیزی که احتمالا می خواهید انجام دهید این است که بلند شوید و بدوید! اما با انجام اینکار و پس از چند دقیقه دویدن، مغز شما شروع به ترشح هورمون هایی خواهد کرد که به طور طبیعی خلق و خوی شما را بهبود می بخشد. در حقیقت، در جهان چیزهای کمی وجود دارند که بتوانند افسردگی را بهتر و سریعتر از ورزش درمان کنند.

دویدن به طور شگفت انگیزی برای بدن، ذهن و روحیه مفید است. پس از شروع این ورزش متوجه خواهید شد که حتی انجام کوتاه مدت آن هم می تواند باعث افزایش انرژی و تمرکز شما شود.