۰ نفر

با افتادگی پوست بعد از کاهش وزن چه کنیم + روش های سفت کردن پوست بعد از کاهش وزن

۷ شهریور ۱۴۰۱، ۲۲:۱۸
کد خبر: 663986
با افتادگی پوست بعد از کاهش وزن چه کنیم + روش های سفت کردن پوست بعد از کاهش وزن

احتمالاً افرادی را دیده باشید که اضافه وزن زیادی داشته‌اند و برای رسیدن به تناسب اندام تصمیم به کاهش وزن گرفتند اما بعد از رژیم‌های لاغری یا جراحی لاغری، پوست صورت و بدنشان شل و آویزان شده است. با دیدن این افراد به این فکر می‌افتیم که نکند ما هم بعد از رژیم لاغری پوستمان افتاده و بد شکل شود!

پوست بعد از لاغری، روش خانگی جمع کردن پوست بعد زایمان

به گزارش اقتصاد آنلاین، در این مطلب ، می‌خواهیم نگاهی دقیقی به دلایل شدن شدن پوست و همچنین روش‌هایی برای کاهش یا از بین بردن افتادگی پوست شکم بعد از لاغری داشته باشیم، لطفاً در ادامه همراه ما باشید.

شل شدن پوست بعد از رژیم یا جراحی لاغری

افتادگی و شل شدن پوست بعد از رژیم لاغری سریع یا جراحی لاغری اغلب در ناحیه شکم اتفاق می‌افتد. برخی از افراد پس از کاهش وزن شدید دچار افتادگی و شل شدن بازو و سینه‌ها، و برخی دیگر دچار افتادگی در نواحی ران و باسن می‌شوند. برای سفت شدن و خلاص شدن از شلی پوست بعد از لاغری‎ روش‌هایی وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها پرداخته‌ایم. با انجام این روش‌ها می‌توانید با انجام آنها میزان شل شدگی پوست را به حداقل برسانید و یا پوست‌های شل شده را دوباره به حالت قبل برگردانید.

علت افتادگی پوست چیست؟

لاغری

پوست محکم می‌تواند به راحتی کشیده شده و به حالت اولیه بازگردد. زمانی که پوست این توانایی را از دست می‌دهد، کم کم شل می‌شود. افتادگی و شل شدن پوست تقریباً در هر قسمتی از بدن می‌تواند اتفاق بیفتد. بخش‌هایی از بدن که بیشتر مستعد افتادگی پوست هستند عبارت‌اند از:

پلک‌ها؛

غبغب؛

چانه؛

گلو؛

بالای بازوها؛

شکم.

دلایل مختلفی برای افتادگی پوست وجود دارد. این دلایل عبارت‌اند از:

افزایش سن؛

کاهش وزن؛

بارداری؛

بیماری.

ما در این مطلب افتادگی پوست بعد از کاهش وزن را بررسی کرده‌ایم اما قبلاً درباره شل شدن پوست صورت توضیحاتی داده‌ایم. اگر می‌خواهید درباره روش‌های جلوگیری و درمان افتادگی پوست صورت بیشتر بخوانید، اینجا کلیک کنید.

چرا بعد از لاغری دچار افتادگی پوست می‌شویم؟

شل شدن پوست بدن معمولا به دنبال لاغری سریع در اثر رعایت یک رژیم غذایی غلط و یا انجام جراحی لاغری به وجود می‌آید.

علت افتادگی پوست در اثر رژیم لاغری

در رژیم‌هایی که میزان کربوهیدرات یا پروتئین و چربی در آنها به شدت محدود شده است و یا وعده‌های اصلی غذایی در آن‌ها حذف می‌شود فرد سریع وزن خود را از دست می‌دهد. با کاهش وزن سریع لایه‌های چربی زیر پوستی از بین می‌روند و پوست فرصت کافی برای حفظ خاصیت کشسانی خود جهت هماهنگی با شرایط جدید را ندارد، بنابراین دچار شلی و افتادگی می‌شود.

علت افتادگی پوست در اثر جراحی زیبایی

پس از جراحی لاغری، اغلب بیماران وزن بسیار زیادی کم می‌کنند (اغلب بیش 50 کیلوگرم) که در نهایت می‌تواند موجب افتادگی پوست و شل شدن عضلات شود. از آنجایی که این پوست اضافی پس از کاهش وزن، خود به خود از بین نخواهد رفت، بیشتر بیماران از آویزان شدن پوستشان گله‌مند هستند. این به این دلیل است که با افزایش وزن، پوست تا روی توده‌های چربی جدید گسترش می‌یابد و با کاهش وزن، پوست معمولا قابلیت ارتجاعی کافی برای جمع شدن و بازگشت به حالت اولیه را ندارد.

در واقع شدت افتادگی پوست در هر شخص متفاوت است و میزان آن بستگی به عواملی مانند نوع جراحی، وزن سابقتان، سن، سابقه سیگاری بودن و ژنتیک دارد. نوع جراحی لاغری اهمیت فراوانی در میزان افتادگی پوست دارد. جراحی اسلیو معده که طی آن بیمار با سرعت کمتری نسبت به جراحی بای پس معده وزن کم می‌کند، کمتر موجب افتادگی پوست می‌شود.

از آنجایی که بیشتر مردم مقداری افتادگی پوست را پس از کاهش وزن تجربه می‌کنند، پس طبیعی است که نسبت به آن حس خوبی نداشته باشند. اما اصلا جای نگرانی نیست چون همیشه راه‌های پیشگیری و گزینه‌های اصلاحی برای اینگونه مشکلات وجود دارد.

چه عواملی باعث شل شدن پوست پس از کاهش وزن می‌شود؟

تحمل وزن اضافی برای مدت طولانی می‌تواند به الیاف کلاژن و الاستین پوست آسیب برساند. این امر باعث می‌شود که هنگام لاغر شدن، پوست سخت‌تر جمع شود. اگر مقدار زیادی از وزن تان را از دست بدهید (45 کیلوگرم یا بیشتر)، ممکن است دچار افتادگی وشل شدن پوست به شکل قابل توجهی شوید.

اگر کاهش وزن ناگهانی باشد معمولا پوست نمی‌تواند جمع شود حتی اگر سن کم باشد.

در کاهش سریع وزن (مانند پس از جراحی چاقی) احتمال افتادگی پوست بیشتر می‌شود. در برخی موارد، روش‌های کاهش وزن ممکن است افتادگی زیادی برای پوست ایجاد کند. از آنجایی که پوست‌های جوان‌تر، سریع‌تر به حالت قبلی خود بازمی‌گردند، سن فرد در زمان کاهش وزن نیز می‌تواند در میزان شل شدن پوست نقش داشته باشد.

البته غیر از کاهش وزن سریع یک سری عوامل دیگر نیز می‌تواند باعث شل شدن پوست و افتادگی آن شود. این عوامل عبارتند از:

افزایش سن؛

سوء تغذیه؛

قرار گرفتن زیاد و مستقیم در معرض اشعه ماورای بنفش خورشید؛

استعمال دخانیات؛

کم آبی بدن (دهیدراسیون).

اما چه کار کنیم که بعد از کاهش وزن پوست بدنمان شل و آویزان نشود؟ در ادامه روش‌هایی برای جلوگیری از افتادگی پوست در حین کاهش وزن و همچنین از بین بردن پوست‌های شل شده بعد از لاغری را توضیح داده‌ایم.

روش‌های از بین بردن افتادگی پوست بعد از لاغری

پس از کاهش وزن و افتادگی پوست مخصوصا در قسمت شکم،‌ می‌توان با استفاده از روش‌های مختلفی آن را درمان نمود و پوست را سفت کرد. برای درمان افتادگی پوست، نکته حائز اهمیت این است که درمان برای هر شخص منحصر به فرد است و ممکن است راهکاری که برای یک نفر پاسخگو است برای دیگری مناسب نباشد زیرا کشش پوست در افراد مختلف متفاوت است و برای مثال شخص جوانی که پس از بارداری با این مشکل روبه‌رو شده با شخص 50 ساله‌ای که با کاهش وزن دچار افتادگی پوست شده متفاوت هستند. بنابراین بهترین راهکار مشورت با متخصصین حاذق در این امر است.

1. از بیردن افتادگی شکم با ورزش کردن

انجام ورزش‌های عضله سازی که بیشتر با وزنه همراه هستند به کاهش شلی پوست مخصوصا وقتی این شلی به خاطر کاهش وزن باشد، بسیار کمک می‌کند زیرا این چربی‌ها کاملا با عضله جایگزین می‌شوند. در صورتی که افتادگی پوست شکم شما بدلیل بارداری باشد،‌ بهتر است برای انجام حرکات ورزشی با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است برخی حرکات برای شما نامناسب باشند.

شما می‌توانید برخی از تمرینات معروف مانند دراز نشست، کرانچ و بلند کردن لگن را انجام بدهید. هنگامی‌که بتوانید عضلاتی سفت در ناحیه‌ی شکم بسازید، متوجه بهبود پوست شل و سفت شدن آن خواهید شد.

حرکت کرانچ،‌ پاها صاف بالا

این تمرین به طور موثری به شما کمک می‌کند. شما می‌توانید آن را با استفاده از دمبل انجام دهید تا چالش برانگیزتر باشد.

صاف روی پشت‌تان دراز بکشید، پاها را در زاویه 90 درجه بالا بگیرید.

بازوها صاف، سپس با استفاده از عضلات شکم‌تان، شانه‌ها و بالا تنه را از زمین جدا کنید و کمی‌بالا بیایید.

در عین حال، بازوها را هم صاف بالا بکشید.

قبل از اینکه شانه‌های‌تان را پایین بیاورید و به زمین برگردید، به مدت یک ثانیه در همین حالت بمانید

به یاد داشته باشید که در طول انجام این تمرین، پا و بازوها را صاف نگه دارید.

بالا بردن پاها به حالت درازکش

این تمرین باعث می‌شود پوست در اطراف عضلات شکمی‌سفت شود.

صاف روی پشت‌تان دراز بکشید، پاها را صاف و در زاویه‌ی ۹۰ درجه بالا ببرید.

پاهای‌تان را صاف نگه دارید، آن‌ها را به آرامی‌پایین بیاورید تا کم‌کم به زمین نزدیک شوند و آن را لمس کنند.

چند بار این روال را تکرار کنید.

حرکت کشش لگن

این تمرین ورزشی قسمت پایین شکم را سفت می‌کند و آن را شکل می‌دهد.

روی پشت‌تان دراز بکشید و پاهای خود را در زاویه‌ی ۹۰ درجه از زمین بالا ببرید.

پاهای‌تان را بالا نگه دارید و لگن خود را از زمین بلند کنید و با استفاده از ماهیچه‌های شکمی‌پایین خود را بالا بکشی.

دوباره بدن‌تان را پایین بیاورید.

چند بار این روال را تکرار کنید.

2. عضله‌سازی و کاهش پوست اضافه

اگر قصدتان سفت‌شدن و جمع کردن پوست باشد، بخش اعظمی از آن با عضله‌سازی محقق خواهد شد، علت این قضیه بسیار ساده است؛ در زیر پوست دو لایه بافتی وجود دارد: چربی و عضله، هر دوی این‎ها باعث می‎شود تا پوست شما فرم داشته باشد و آویزان نشود.

وقتی وزن شما بالا می‌رود، پوستتان برای اینکه خودش را با شرایط وفق دهد باید سایز اضافه کند. حال زمانی‌که شما چربی‌ها را می‌سوزانید (به‌خصوص وقتی این کار به‌سرعت اتفاق بیفتد)، پوست شما با همان شدت چربی‌سوزی قبل جمع نخواهد شد؛ که همین منجر به افتادگی پوستتان می‌شود.

نکته مهم: بسیاری از مردم برای لاغر شدن به سمت رژیم‌های سخت و استفاده از تمرینات کاردیو (هوازی) روی می‌آورند که قطعاً هم اثربخش خواهد بود. اما مشکل اینجاست که این کار علاوه‌بر چربی سوزی، باعث عضله‌سوزی نیز خواهد شد. همان‌طورکه گفتیم، یکی از عوامل قوام‌بخش به پوست، وجود عضلات است که شما با انجام ورزش‌های بدون برنامه و خودسرانه، عضلات را از بین خواهید برد.

راه‌حل شما برای جلوگیری و درمان افتادگی پوست، ورزش و عضله‌سازی است؛ زیرا با این کار، پوست شل و افتاده‌تان را پر کرده و باعث می‌شود تا پوست اضافی و افتاده کاملاً فرم بگیرد. خوشبختانه این راه‌حل برای افرادی‌که افزایش وزن زیادی داشته‌اند و حالا دچار مشکل شل‌شدن و افتادگی پوست شده‌اند و هم برای کسانی‌که در ابتدای راه هستند و می‌خواهند وزنشان را کم کنند، کاربرد دارد.

3. استفاده از کرم‌های سفت کننده پوست

اثرات استفاده از این نوع کرم‌ها معمولا زیاد نیست اما در نهایت در ظاهر پوست افتاده و شل و مخصوصا برای کسانی که پوستشان نیازمند آبرسانی است اثر دارد. نتایج استفاده از کرم‌های سفت کننده پوست دائمی‌نبوده و با رطوبت‌رسانی به پوست خطوط و چین و چروک را برطرف می‌سازد.

رتینوئید ماده‌ای است که از آسیب رادیکال‌های آزاد به پوست جلوگیری کرده و باعث کلاژن سازی پوست می‌شود، بنابراین سعی کنید کرمی‌که تهیه می‌کنید حاوی این ماده باشد. هم‌چنین برای درمان با محصولات گیاهی و خانگی، استفاده از روغن زیتون توصیه می‌شود.

4. استفاده از مکمل‌ها

باید بدانید استفاده ازهیچ قرص برای کاهش وزن و لاغری توصیه نمی‌شود. اما مصرف مکمل‌های خاصی برای پوست و بدن توصیه می‌شوند. استفاده از مکمل‌های زیر برای بدن توصیه می‌شوند.

کلاژن هیدرولیزات: این ماده مانع از بوجود آمدن اثرات منفی پیری پوست مانند شل شدن و چروک شدن آن شده و باعث کلاژن‌سازی می‌شود.

اسید آمینه لیزین و پرولین: این اسیدهای آمینه پایه‌های اصلی برای ساخت کلاژن در بدن هستند.

ژلاتین: ژلاتین که از آن برای ساخت ژله و آبنبات استفاده می‌شود، منبع عالی گلیسین است و بلوک‌ و پایه ساختاری برای تولید کلاژن است.

5. مواد مغذی مصرف کنید و بدن خود را هیدراته نگهدارید

مصرف مواد مغذی خاص برای تولید کلاژن و دیگر اجزای پوست سالم اهمیت زیادی دارد:

پروتئین: پروتئین کافی برای سلامت پوست بسیار حیاتی است و اسیدهای آمینه لیزین و پرولین نقش مستقیمی‌در تولید کلاژن بر عهده دارند.

ویتامین C: ویتامین C برای سنتز کلاژن مورد نیاز است و همچنین به محافظت از پوست در برابر آسیب نور خورشید کمک می‌کند.

اسیدهای چرب امگا 3: یک مطالعه نشان داده است که اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی‌های چرب ممکن است به افزایش قابلیت ارتجاعی پوست کمک کند.

آب: هیدراته نگهداشتن بدن می‌تواند ظاهر پوست را بهبود ببخشد. یک مطالعه نشان داد زنانی که مصرف آب روزانه خود را افزایش داده‌اند، پیشرفت‌های قابل توجهی در هیدراتاسیون پوست و عملکرد آن بدست آورده‌اند.

6. از روغن کرچک استفاده کنید

روغن کرچک برای سفت کردن پوست شکم یک گزینه عالی است. این روغن به عنوان یک ماده‌ی نرم‌کننده، به سرعت توسط پوست جذب می‌شود. علاوه بر این، روغن کرچک به عنوان یک مرطوب‌کننده نیز عمل می‌کند و مانع از خشک شدن پوست می‌شود. این مراحل را برای استفاده از روغن کرچک جهت سفت کردن پوست شکم دنبال کنید:

روغن کرچک را با آب لیموی تازه با نسبت 2:1 مخلوط کنید؛

قبل از خواب این مخلوط را روی پوست شکم‌تان بمالید؛

صبح روز بعد دوش آب گرم بگیرید؛

برای به دست آوردن بهترین نتایج ممکن، این روش را به طور روزانه تکرار کنید.

7. ماساژ پوست

با ماساژ پوست، جریان خون در منطقه افزایش یافته و واکنش‌های ضد پیری را در بدن به همراه دارد. بعلاوه می‌توان با استفاده از اسکراب نمک یا شکر اثرات ماساژ و جریان خون را بیشتر کرد. هم‌چنین با توجه به تحقیقات انجام شده ماساژ منظم پوستی اثرات بهتری در مقابل استفاده از کرم‌ها به همراه دارد.

بنابراین، دست کم 4-5 بار ماساژ در هفته به عنوان یکی از روش‌های اثبات‌شده برای سفت کردن پوست شکم پس از زایمان یا کاهش وزن محسوب می‌شود. بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که ماساژ درمانی به آن‌ها کمک کرده تا بدن‌شان را شکل بدهند، در حالی که دیگران ادعا می‌کنند این شیوه نتایج مثبتی برای آن‌ها نشان نداده‌است. با این حال، امتحان کردن این روش خرجی برای‌تان ندارد. ماساژ دارای مزایای سلامتی زیادی است، بنابراین حتی زمانی که پوست شکم‌تان را سفت نکند، باز هم سلامت و زیبایی شما را بهبود خواهد بخشید.

8. از لایه‌برداری پوست غافل نشوید

لایه‌برداری، سلول‌های مرده‌ی پوست را حذف می‌کند، و بنابراین یک لایه‌ی جدید روی پوست ایجاد می‌شود که درخشان و صاف است. سفت و محکم شدن پوست پس از کاهش وزن از دیگر تاثیرهای لایه‌برداری است. شما می‌توانید از اسکراب‌های معدنی سه بار در هفته برای افزایش گردش خون، داشتن پوستی سالم و دارای الاستیسیته استفاده کنید .

9. تغییر سبک زندگی

برای سفت کردن پوست شکم، علاوه بر روش‌های فوق‌الذکر، لازم است که شما یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم داشته باشید. برخی تغییراتی که می‌توانید در رژیم فعلی و سبک زندگی خود ایجاد کنید عبارتند از:

برای بازسازی یا جوانسازی پوست رژیم غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا، اسیدهای آمینه، پروتئین‌های ضروری داشته باشید.

برای دریافت ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها و داشتن پوستی روشن و جوان، میوه و سبزیجات را به میزان بیش‌تری بخورید.

غذاهای خام مانند سبزیجات و میوه بخورید. آن‌ها برای سلامت پوست شما مناسب هستند. همچنین می‌توانید برای صبحانه، اسموتی میوه و سبزیجات تهیه کنید.

رو شکم‌تان را به طور منظم ماساژ بدهید.

از مصرف صابون‌های خشن پرهیز کنید.

تمرینات یوگا و کالستنیک را به طور مرتب انجام دهید – تمرین با وزنه را دنبال کنید.

10. درمان افتادگی پوست با جراحی زیبایی

روش‌های جراحی برای درمان افتادگی پوست اغلب بعد از جراحی کاهش وزن توصیه می‌شود. در اکثر موارد، این جراحی‌ها به عنوان جراحی زیبایی در نظر گرفته شده و تحت پوشش بیمه‌ای نیستند. این روش‌ها، در دسته جراحی کانتورینگ بدن (پیکرتراشی) قرار می‌گیرند.

روش‌های کانتورینگ بدن می‌تواند تا حدودی جای زخم قابل مشاهده را در مناطقی مانند بالای بازوها باقی بگذارد. این روش‌ها، به زمان قابل توجهی برای بهبودی نیاز دارند، که معمولا بین ۲ هفته تا ۱ ماه به طول می‌انجامد. شما می‌توانید یک یا چند ناحیه از بدن را تحت درمان قرار دهید.

انواع جراحی‌های کانتورینگ بدن عبارتند از:

  • جراحی شکم (ابدومینوپلاستی)؛
  • جراحی لیفت بازو (براکیوپلاستی)؛
  • لیفت صورت؛
  • لیفت گردن؛
  • لیفت پایین تنه؛
  • لیفت بالا تنه؛
  • لیفت بخش داخلی ران.

در بعضی از موارد، بدون جراحی به هیچ‌وجه امکان حذف پوست اضافی بدن وجود ندارد و به‌عنوان تنها راه و آخرین راه باید به‌سراغ جراحی بروید؛ اما بهتر است قبل از اقدام به جراحی، به این توصیه‌ها عمل کنید:

  • چربی بدنتان را کاهش دهید، برای مردان 10 درصد و برای زنان 20 درصد؛
  • شروع به انجام ورزش و عضله‌سازی کنید تا پوست اضافی از چربی‌سوزی را با عضله پر کنید؛
  • سیگار نکشید؛
  • رژیم غذایی پر پروتئین در پیش بگیرید؛
  • روزانه چندین وعده میوه و سبزیجات بخورید؛
  • از مکمل‌ها استفاده کنید.

چطور از افتادگی پوست بعد از لاغری جلوگیری کنیم؟

اگر می‌خواهید بعد از کاهش وزن دچار افتادگی پوست نشوید، به نکات زیر توجه کنید :

قبل از رسیدن به سنین میانسالی وزنتان را کم کنید

اگر در سنین جوانی وزنتان را پایین بیاورید پوست‌ بدن قابلیت ارتجاعی بیشتری دارد و سریعتر می‌تواند خودش را با شرایط جدید انطباق دهد و به حالت اولش بازگردد. پس اگر در سنین جوانی هستید فرصت را از دست ندهید و فراموش نکنید که یکی از راه‌های جلوگیری از شل شدن پوست بدن بعد از رژیم های لاغری کاهش وزن اصولی در سنین جوانی است.

به مرور وزن کم کنید

بیشتر متخصصان تغذیه، کاهش وزن هر دو هفته 2 تا 3 کیلوگرم را توصیه می‌کنند، این مقدار بسته به اضافه وزنی که دارید ممکن است متفاوت باشد. کاهش سریع وزن با برنامه‌های بسیار کم کالری و دیگر رژیم های کوتاه مدت باعث ایجاد خطوط در صورت، تاثیر روی سلامت پوست و عدم موفقیت در ثابت نگه داشتن وزن کم شده می‌شود.

رژیم یو یو نگیرید

مانند یو یو رژیم گرفتن نه تنها برای بدنتان بلکه برای پوستتان هم خوب نیست. دائما فربه شدن و دوباره آب رفتن، پوست شما را تحت استرس قرار می‌دهد، پس باید بیشترین تلاشتان را بنمایید تا از رژیم یو یو دوری کنید.

برای پیشگیری از شل شدن پوست رژیم یویویی نگیرید

اگر جزو افرادی هستید که مرتب در حال رژیم گرفتن هستید و تا کمی‌وزن کم می‌کنید، رژیم خود را کنار می‌گذارید و بعد از افزایش وزن مجدد دوباره رژیم جدیدی را شروع می‌کنید، باید بدانید با این کار پوستتان را تحت استرس قرار می‌دهید. در چنین شرایطی پوست نمی‌تواند خودش را با تغییرات وزنی تکراری تطبیق دهد بنابراین دچار افتادگی و شلی می‌شود.

تحت نظر مشاور تغذیه رژیم بگیرید

رژیم غذایی شما باید با توجه به شرایط بدنی و سلامتی شما توسط مشاور تغذیه تنظیم شود تا هم بتوانید اصولی و صحیح وزن کم کنید و هم دچار انواع کمبودهای غذایی نشوید. به عنوان مثال رژیم های بسیار کم کالری که متاسفانه امروزه بسیار زیاد توسط افراد برای کاهش وزن سریع رعایت می‌شوند، فرد را دچار کمبود انواع ریزمغذی‌های لازم برای داشتن پوستی سالم و زیبا می‌کنند. بنابراین با رعایت این رژیم‌های نامناسب ممکن است پوست تان آسیب ببیند و خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد.

از مواد غذایی حاوی ویتامین C بیشتر استفاده کنید

همانطور که می‌دانید مرکبات حاوی ویتامین C فراوانی هستند. ویتامین C برای تولید کلاژن در سلول‌های پوستی ضروری است. کلاژن کمک می‌کند تا پوست شما خاصیت ارتجاعی خود را حفظ کند. شاید دیده باشید که بسیاری از کرم های پوستی حاوی کلاژن هستند. اما چیزی که مهم تر و موثرتر از مصرف این نوع کرم ها است دریافت مواد غذایی است که ساخت کلاژن را در بدن تحریک می‌کند.

ویتامین C، روی و سلنیوم مهمترین ریز مغذی‌ها برای تولید کلاژن در بدن هستند.

مصرف مرکبات و انواع فلفل دلمه ای به خصوص فلفل دلمه ای زرد رنگ و انواع کلم ها حاوی ویتامین C بالایی هستند. بنابراین مصرف آنها در رژیم غذایی روزانه از شل شدن پوست به دنبال رژیم های لاغری پیشگیری می‌کند، ضمن اینکه این میوه ها و سبزیجات کالری کمی‌دارند، بنابراین مصرف آنها در رژیم لاغری باعث افزایش وزن شما نمی‌شود.

از مکمل های مولتی ویتامین استفاده کنید

اگر تحت نظر یک مشاور تغذیه رژیم بگیرید با مصرف انواع مواد غذایی لازم و ضروری، مواد مغذی مورد نیاز بدن شما تامین می‌شود. اما توجه داشته باشید به طور کلی اگر بیش از سه ماه در رژیم لاغری باشید بهتر است تحت نظر دکتر خود از یک مکمل مولتی ویتامین نیز استفاده کنید. زیرا با کاهش کالری دریافتی در طول چند ماه این احتمال وجود دارد که نسبت به زمان قبل از رعایت رژیم، بدن شما دچار کمبود برخی ریز مغذی های موثر برای سلامتی  و حفظ حالت ارتجاعی پوست شده باشد.

برای پیشگیری از شل شدن پوست، به میزان کافی پروتئین دریافت کنید

مصرف کافی پروتئین ها در برنامه غذایی روزانه به ماهیچه ها کمک می‌کند تا دوباره فرصت بازسازی پیدا کنند و بدین ترتیب به بازگشت حالت ارتجاعی پوست شما کمک می‌کند.

از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید

سعی کنید همواڔه در برابر نور خورشید از کرم های ضد آفتاب مناسب استفاده کنید. زیرا اشعه uv یا همان اشعه فرابنفش خورشید و همچنین نورهایی که برای برنزه کردن پوست در مراکز زیبایی استفاده می‌شوند می‌توانند باعث افتادگی و شل شدن پوست شما شوند. پس توصیه ما این است که اولا از انجام چنین اعمال زیبایی در حد امکان پرهیز کنید و ثانیا در طول روز، زمانی که بیرون از منزل به سر می‌برید از یک کرم ضد آفتاب مناسب استفاده نمایید.

آب و مایعات کافی در طول روز دریافت کنید

مصرف آب و مایعات کافی در طول روز کمک می‌کند تا پوست شما بتواند خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری خود را حفظ کند و بعد از کاهش وزن پوست شما دچار حالت افتادگی نشود. سعی کنید روزانه حداقل ۶ لیوان آب مصرف کنید.

پوست خود را مرطوب نگه دارید

در کنار مصرف میزان کافی آب و مایعات در طول روز، سعی کنید پوست خود را همیشه مرطوب نگه دارید. با استفاده از کرم های مرطوب کننده به خصوص مرطوب کننده هایی که حاوی ویتامین E هستند می‌توانید این کار را به خوبی انجام دهید.

همچنین استفاده از روغن های گیاهی طبیعی مانند روغن نارگیل یا روغن بادام و روغن کنجد هم می‌توانند پوست شما را مرطوب نگه دارند.

ورزش کردن را فراموش نکنید تا پوستتان شل و آویزان نشود

زمانی که شما زیاد لاغر می‌شوید علاوه بر چربی بخشی از توده ماهیچه ای زیر پوست تان را نیز از دست می‌دهید بنابراین پوست شما شل می‌شود.

اگر بتوانید ماهیچه‌های خود را تقویت کنید در نتیجه پوست شما محکم تر خواهد شد. انجام ورزش‌های قدرتی در این زمینه خیلی می‌تواند در پیشگیری از به شما کمک کند. بهتر است برای این منظور حداقل سه روز از وقت خود را در طول هفته به انجام ورزش‌های قدرتی اختصاص دهید.

برای جلوگیری از افتادگی پوست، صورت تان را ماساژ دهید

ماساژ دادن پوست باعث افزایش جریان خون در زیر آن می‌شود، بنابراین با این کار مواد مغذی بیشتری به پوست شما می‌رسد و بدین‌  ترتیب حالت ارتجاعی آن افزایش می‌یابد. معمولا مناطقی مانند شکم، پاها و دستها و ران و سینه ها به ماساژ بیشتری نیاز دارند. حتی برای پوست صورت شما می‌توانید، صورت خود را به صورت سنتی کیسه کشی کنید. با این کار علاوه بر لایه برداری پوست با افزایش جریان خون در زیر آن، باعث تحریک رشد و تولید سلول های جدید پوستی می‌شوید.

همزمان با رعایت رژیم لاغری به یک متخصص پوست هم مراجعه کنید

زمانی که تصمیم می‌گیرید کاهش وزن زیادی را تجربه کنید بهتر است همزمان با شروع رژیم خود برای پیشگیری از شل شدن و آویزان شدن پوست تان به یک متخصص پوست مراجعه کنید. کاهش وزن بیشتر از ۱۵ کیلوگرم می‌تواند باعث شل شدن و افتادگی پوست شما شود. متخصص پوست ممکن است برای شما دارو و یا کرم و ژل هایی را تجویز کند که با افزایش کلاژن سازی پوست، خاصیت کشسانی پوست شما را افزایش دهد.

سخن پایانی

برای پیشگیری از شل شدن پوست بعد از رژیم لاغری سعی کنید برنامه غذایی را انتخاب کنید که همه گروه‌های غذایی را در خود داشته باشد. مخصوصا مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها مانند انواع میوه ها و سبزیجات به میزان کافی در رژیم غذایی روزانه شما می‌تواند از شل شدن پوست شما بعد از رژیم لاغری پیشگیری کند. همچنین توجه داشته باشید که برای پیشگیری از شل شدن پوست نباید در هفته بیشتر از یک کیلو وزنتان را کم کنید.