۰ نفر

آیا تبخال لب مسری است؟ + درمان خانگی

۲۵ مرداد ۱۴۰۱، ۲۱:۲۹
کد خبر: 661082
آیا تبخال لب مسری است؟ + درمان خانگی

همه تبخال‌هایی که در نقاط مختلف بدن ما به وجود می‌آیند، ریشه در ویروس دارند. ویروس “هرپس سیمپلکس” در زمان ورود به بدن تبخال ایجاد می‌کند و بیشتر در نقاطی این کار را انجام می‌دهد که مرطوب و مخاطی هستند، نقاطی مثل دهان و بینی و اعضای تناسلی. لب‌های ما هم به دلیل مرطوب بودنشان مکان خیلی خوبی برای رشد ویروس هرپس هستند.

چرا تبخال می زنیم؟ علل ،عوارض و درمان خانگی

به گزارش اقتصاد آنلاین، هرپس نوع یک در دهان ما تبخال می‌سازد، یک عارضه پوستی غیرخطرناک ولی آزاردهنده که معمولا در کمتر از دو هفته از بین می‌رود. دو هفته‌ای که باید در طول آن مراقب وسایلی که استفاده می‌کنیم، غذاهایی که می‌خوریم و افرادی که با آن‎ها روبوسی می‌کنیم باشیم. در این مطلب بیشتر در مورد تبخال لب می‌خوانیم.

تبخال، حاصل یک ویروس پنهان

حتما شما هم شنیده‌اید که تبخال لب بر اثر یک حمله عصبی یا کابوس‌های شبانه خودش را نشان می‌دهد. این گفته تا حدود زیادی درست است، البته علت اصلی تبخال لب شما، کابوسی نیست که شب پیش دیده‎اید بلکه ویروس هرپس سیمپلکس یا  HSV  است که آن را ایجاد می‌ کند.

درمان تبخال

این ویروس از طریق بوسیدن، تماس پوستی،  خوردن غذا در یک ظرف، استفاده از وسایلی مثل حوله یا ریش‌‍ تراش مشترک و… به بدن فرد منتقل می‌ شود و ممکن است تا مدت‌ها خودش را نشان ندهد. برای همین بیشتر افرادی که هرپس سیمپلکس را در بدن خودشان دارند، در واقع تنها وقتی متوجه ابتلایشان می‌شوند که روی جایی از بدنشان تبخال ببینند، از جمله روی لب.

این ویروس بر اثر ورود بعضی از مواد غذایی خاص به بدن، تب و بیماری، آلرژی، سرماخوردگی، قاعدگی، تغییرات هورمونی، بارداری و استرس و اضطراب فعال می‎‌شود و خودش را به شکل تبخال لب یا دیگر قسمت‌ ها نشان می‌دهد.

مطب پزشک پوست و موی مورد نظرتان را آنلاین رزرو کنید

به صفحه پزشکان پوست و موی درمانکده بروید و زمان مراجعه به مطب پزشک دلخواهتان را آنلاین انتخاب کنید.دریافت نوبت پوست و مو

تبخال به شدت مسری (واگیردار) است

تبخال، به ویژه وقتی روی قسمت‌های آشکار بدن مثل لب، پوست دست و صورت یا بینی باشد به شدت واگیردار است بنابراین اگر با فردی در تماس هستید که روی لبش تبخال دارد بهتر است او را نبوسید و مطمئن شوید که قاشق و چنگال و ظرف غذایش کاملا از شما جدا باشند.

علاوه بر این وسایلی که با تبخال لب خودتان تماس داشته‌اند را بهتر است دیگر استفاده نکنید. مثلا رژ لب یا پمادی که به لبتان زده‌اید را دور بیاندازید و با حوله‌ای که استفاده کرده‌‍اید دیگر صورتتان را خشک نکنید.

وقتی هرپس سیمپلکس وارد بدن می‌‎شود دیگر بیرون نمی‎رود. این ویروس از دهان به سیستم عصبی مرکزی می‌رود و همان جا می‌ماند تا با حمله بعدی دوباره خودش را نشان بدهد. برای همین بسیاری از افرادی که به کل سابقه ابتلا به تبخال را ندارند (مثلا تا سی سالگی هیچ تبخالی نزده‌‎اند)، بعد از اولین تجربه‎شان مدام تبخال‎های دیگری را در لب یا بینی تجربه می‌کنند.

تبخال لب

بسیاری از افراد، تبخال‎های روی لبشان را حتی قبل از بیرون آمدن حس می‌کنند. وقتی قسمتی از لب شما در حال تبخال زدن است، در آن قسمت سوزش، خارش و بی‌حسی دارید و اولین علائم تورم هم همان جا ظاهر می‌شوند. علاوه بر این در هنگام بروز تبخال، ممکن است دمای آن قسمت بالا برود.

سردرد، مشکلات بلع، تورم لب و زخم روی آن هم از دیگر علائم تبخال هستند. بازی کردن با بافت تبخال یا کندنش می‌تواند آن را گسترده کند و البته بسیار دردناک است، بنابراین بهتر است با آن کاری نداشته باشید تا خودش از بین برود یا با تجویز پزشکان متخصص پوست و مو از پماد استفاده کنید.

درمان تبخال با طب سنتی

با سیر و پیاز ضدعفونی کنید

خوراکی‌هایی که طعم تند و تیز دارند مثل سیر، پیازچه و پیاز معمولا اثرات ضد‌ویروسی داشته و استفاده از آنها به‌صورت موضعی بر بهبود تبخال موثر است. فقط باید توجه داشت که این مواد حالت خورندگی دارند و مصرف زیاد آنها ضایعه را زخمی و خشک می‌کند. سرکه نیز به‌صورت موضعی در خشک شدن تبخال موثر است. 

روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس دارویی گیاهی است که اگر به مدت یک هفته روی تب خال قرار بگیرد، علاوه بر ضدعفونی کردن محل تب خال، موجب درمان آن نیز می شود. 

 شیر سرد

شیر دارای ماده ای به نام لیزین است که پس از جذب توسط پوست، ویروسی که سبب ایجاد تبخال می شود را مهار می کند. از طرفی دمای سرد شیر نیز دردهای تبخال را کم خواهد کرد. پنبه را در شیر زده و کاملا چندین بار در روز روی زخم بزنید. می توانید از همان لحظه که احساس کردید زخم ها تشکیل شده اند، از این مرهم استفاده کنید.

 مصرف لبنیات

برای درمان تب خال، مصرف لبنیات و سیب زمینی به دلیل دارا بودن لیزین باید افزایش یابد و از خوردن شکلات، کاکائو، غلات، بادام زمینی و ژله خودداری کنید.

گوجه فرنگی

آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی برای تحریک بازسازی سلولی در مناطقی که تحت تاثیر زخم تبخال هستند، ایده آل است. مصرف گوجه فرنگی سرعت رشد میکروارگانیسم ها را کاهش می دهد. کمی از رنده شده گوجه فرنگی را برای ۳۰ دقیقه روی تبخال قرار دهید و این کار را روزی دو بار تکرار کنید.

سکنجبین و خاکشیر بنوشید

شربت سکنجبین و خاکشیر در بهبود و جلوگیری از عود تبخال موثر است. در میزان مصرف سکنجبین معمولا محدودیتی وجود ندارد مگر اینکه فرد مبتلا به دیابت باشد. مصرف خاکشیر نیز به‌صورت روزانه تا سه قاشق غذاخوری در یک لیوان آب هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. پوره سیب رنده شده مخلوط با سکنجبین و گلاب هم می‌تواند در بهبود ضایعات کمک‌کننده باشد.

شیرین بیان

نشان داده شده که عناصر و ترکیبات موجود در شیرین بیان زمان بهبودی تبخال را سرعت می بخشد. به طور منظم شیرین بیان بخورید و یا مکمل های شیرین بیان مصرف کنید. می توانید کمی از پودر مکمل شیرین بیان را به صورت خمیر در آورده و چندین بار در روز به طور مستقیم روی محل زخم ضربه ای استفاده کنید.

 عصاره دانه گریپ فروت

دانه گریپ فروت خواص ضد ویروسی دارد و می تواند منجر به کاهش فعالیت منفی ویروس تبخال شود. این عصاره دارای ویتامین سی است که به تعمیر پوست آسیب دیده کمک می کند و مانع ایجاد میکروارگانیسم ها می شود. کافیست دوقطره از عصاره این دانه را روی منطقه آسیب دیده قرار دهید و این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

  یخ

عملکرد یخ به این شکل است که محیطی نامناسب برای رشد ویروس تبخال ایجاد کرده و همچنین دردهای ناشی از تبخال را به خوبی کاهش می دهد. بهتر است از کیسه یخ استفاده کنید تا اینکه خود یخ را مستقیما به کار ببرید. درمان با یخ را روزی سه بار و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام دهید.