۰ نفر

پیشگیری از آنچه ترسِ زنانِ باردار است

۲۳ مرداد ۱۴۰۱، ۲۰:۵۲
کد خبر: 660519
پیشگیری از آنچه ترسِ زنانِ باردار است

معمولاً بانوان باردار یا حتی آنهایی که قصد بارداری دارند از ترک‌های پوستی بعد از زایمان نگرانند و دوست دارند پس از زایمان به شکلی این راه‌ راه‌های صورتی را از بین برده و محو کنند.

بهترین راه جلوگیری از ترک ها در بارداری اینجاست

 به گزارش اقتصاد آنلاین، آنچه مسلم است اینکه، این ترک‌ها وقتی نمودار شدند دیگر به راحتی محو شدنی نیستند، اما با کمک راهکارهایی می توان در دوران بارداری از بروز آنها پیشگیری کرد. در ادامه این متن راهکارهایی را برای جلوگیری از ترک شکم در بارداری به شما معرفی خواهیم کرد. 

 چرا بعد از زایمان دچار "استریا" یا "ترک‌های پوستی" می‌شویم؟

استریا خطوط طولی روی پوست است و دلیل آن هم آسیب دیدن بافت "کلاژن" لایه دوم پوست یا "درم" است که به  دنبال افزایش وزن ناگهانی بروز می‌کنند. به عبارت دیگر وقتی پوست تحت کشش قرار می‌گیرد، الیاف کلاژن پوست در ناحیه درم باز می‌شوند و به صورت خطوط عمودی در سطح پوست قابل مشاهده هستند. این ترک‌ها مختص بارداری و بانوان نیست و ممکن است در هر سن و جنسی رخ دهد. در دوران بارداری به‌دلیل بزرگ شدن شکم و همین‌طور تاثیر هورمون‌ها، ترک‌هایی روی نقاط حساس بدن به‌خصوص سینه‌ها، باسن و شکم پدیدار می‌شوند. این ترک‌ها در ابتدا سفید یا بنفش‌ پررنگ هستند، اما به مرور زمان برخی از آنها ناپدید می‌شوند و برخی کمرنگ‌تر خواهند شد.

ترک پوست

جلوگیری از ترک شکم در بارداری

در حال حاضر استریا درمان قطعی ندارد. البته مصرف کرم‌های موضعی تقویت‌کننده بافت کلاژن، کرم‌های رتینوییدی و کرم‌های حاوی ترکیب‌های اسید میوه و کرم‌های حاوی ویتامین C می‌توانند تا حدی موثر باشند. استفاده از کرم‌های "رتینوییدی" در دوران بارداری ممنوع است و به خانم‌های باردار توصیه می‌شود از کرم‌های حاوی "اسیدهیالورونیک" استفاده کنند، ماده‌ای که از تولد تا پیری توسط لایه درونی پوست ساخته می‌شود و به قوام پوست کمک می‌کند. در کرم‌های آرایشی هم از این ماده استفاده می‌شود.

برخی از انواع لیزر هم می‌توانند موثر باشند و قطر استریا را کمتر کند، اما انجام این کار در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. به هر حال استریا درمان قطعی ندارد و نه کرم‌های موضعی و نه لیزر به بهبود صددرصد آن کمک نمی‌کنند. البته در اوایل بارداری می‌توان به کمک برخی روش‌‌ها از بروز این ترک‌ها پیشگیری کرد. هر چه باشد پیشگیری بهتر از درمان است.

راهکارهای جلوگیری از ترک شکم در بارداری

برای پیشگیری از ترک شکم در بارداری این روش ها را امتحان کنید:

1- پوست‌تان را مرطوب کنید:

از ماه چهارم بارداری به بعد و به دنبال رشد جنین و بزرگ شدن شکم، به مرور ترک‌های قرمز رنگی روی شکم نمایان می‌شود. با نزدیک شدن به پایان بارداری و به دنبال تاثیر هورمون‌ها و بزرگ شدن سینه‌ها، این شکاف‌ها روی سینه هم نمایان می‌شوند. بهمراه باز شدن لگن برای خروج جنین، نشانه هایی از این ترک ها بر روی باسن و ران نیز مشاهده می‌شود.

برای جلوگیری از ترک شکم در بارداری توصیه می‌شود از ماه سوم بارداری به طور مرتب از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنید. به کمک ماساژهای دورانی، کرم را روی نقاط حساس یعنی سینه، شکم و باسن و ران‌ها بمالید تا جذب پوست شود. بعد از زایمان هم می‌توانید به مدت 3 ماه از کرم‌های سفت‌کننده پوست استفاده کنید تا پوست شما حالت کشسانی قبل از بارداری را باز یابد. بعد از زایمان با  ادامه دادن این کار به مرور شکاف‌ها سفید و نازک و کم‌عمق می‌شود. می‌توانید از کرم‌های ضدترک هم استفاده کنید، اما اگر سردی این کرم‌ها را نمی‌پسندید از روغن‌های گیاهی کمک بگیرید. البته نوع پوست هر خانمی متفاوت از دیگری است، پس نمی‌توان یک نوع روغن یا کرم را به همه توصیه کرد. بنابراین با متخصص پوست مشورت کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

2- وزنتان را کنترل کنید:

بهترین راه برای پیشگیری از اضافه وزن ناگهانی و ترکیدن پوست، کنترل وزن در طول بارداری است. از همان ماه‌های نخست بارداری، تغییرات هورمونی باعث افزایش اشتها می‌شوند، اما با توجیه این مساله که باردارید یا ویار دارید نباید رژیم‌غذایی خود را رها کنید. برای 2 نفر غذا بخورید، اما نه به اندازه 2 نفر! اگر بیش از اندازه به موادغذایی شیرین یا چرب ویار دارید با متخصص زنان یا مشاور تغذیه صحبت کنید تا عادت‌های غذایی خوب را طی 9 ماه به شما یادآوری کند. سعی کنید موادغذایی حاوی ویتامین E را بیشتر مصرف کنید تا کشسانی پوستتان تقویت شود. روغن‌های گیاهی، بادام، گردو، اسفناج و کلم حاوی ویتامینE هستند.

3- درست بایستید:

البته اضافه وزن به تنهایی باعث بروز استریا نمی‌شود، بلکه هر چه بیشتر به سمت جلو خم شوید و وزن شکم به جلو بیافتد، پوست دچار آسیب بیشتری در ناحیه کلاژن درم می‌شود. پس سعی کنید در دوران بارداری وضعیت بدنی مناسبی داشته باشید و به جای آنکه به سمت جلو خم شوید و وزن جنین را روی پوست شکم بیندازید، صاف بایستید و وزن آن را به داخل لگن انتقال دهید.

در صورتی که دچار ترک بعد از زایمان شدید تا هنوز استریاها بنفش هستند و سفید نشده‌اند از کرم‌های ضدترک استفاده کنید. این کرم‌ها به صورت عمقی پوست را مرطوب‌کرده و باعث سفتی آن می‌شود. اگر می‌خواهید نتیجه بگیرید، باید به صورت روزانه زمانی را برای ماساژ پوست‌تان اختصاص دهید. هفته‌ای یک بار پوستتان را کیسه بکشید تا سلول‌های مرده دفع شود و ترکیب‌های موثر دارو، راحت به داخل پوست نفوذ کنند.

حال که راهکارهای جلوگیری از ترک شکم در بارداری و بعد از زایمان را میدانید، هرچه سریعتر جهت حفظ زیبایی خود، روش های پیشنهادی را به کار ببندید.