۰ نفر

واقعا رژیم کتو دوای درد میگرن است؟

۲۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۲۶
کد خبر: 660339
واقعا رژیم کتو دوای درد میگرن است؟

اگر در حال خواندن این مطلب هستید، احتمالاً کنجکاو هستید که بدانید آیا رژیم کتو برای کسانی که میگرن دارند، مناسب است؟

به گزارش اقتصاد آنلاین؛  آیا رژیم کتوژنیک برای درمان و کنترل میگرن مفید است؟

درباره ارتباط رژیم کتوژنیک و میگرن شواهدی وجود دارد که در این مطلب  آنها را بررسی کردیم.

اینها برخی از تئوری‌هایی است که نشان می‌دهد چرا رژیم کتو برای میگرن برای برخی افراد موثر است:

۱. تاثیر مثبت کتون‌ها بر روی میگرن

کتو به یک رژیم غذایی که عمدتاً از چربی‌هایی با کربوهیدرات بسیار کمی تشکیل شده است (کمتر از ۵۰ گرم در روز) می‌گویند. فرض بگیرید یک فرد بزرگسال به‌طور متوسط روزانه ۲۰۰ تا ۳۵۰ گرم کربوهیدرات مصرف می‌کند! اما در رژیم کتوژنیک حداکثر مصرف کربوهیدرات ۵۰ گرم است.

کربوهیدرات در انواع غذاها مانند میوه‌ها، نان‌ها، غلات، شیر و سایر محصولات لبنی و همچنین سبزیجات نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی و ذرت وجود دارد.


در این زمینه بخوانید؛

به جای داروی مسکن از این مواد غذایی استفاده کنید

کاهش درد میگرن با یک تغییر غذایی ساده

خواص بابونه باورنکردنی و فوق العاده است + نسخه و روش مصرف


رژیم کتوژنیک

به‌طور معمول، بدن شما کربوهیدرات‌های این غذاها را به گلوکز تجزیه می‌کند تا انرژی سلول‌ها را تامین کند. با رژیم کتو، زمانی که کربوهیدرات‌ها را به مدت ۳ تا ۴ روز محدود کنید، بدن باید به دنبال منابع سوخت جایگزین برای رفع نیازهای انرژی خود باشد. این‌کار با شکست چربی‌ها در کبد شما برای تولید کتون انجام می‌شود که بدن و مغز شما به‌راحتی می‌توانند از آنها برای انرژی استفاده کنند.

وقتی سطح کتون خون بالاتر از طبیعی برود، در این‌حالت بدن شما وارد یک حالت متابولیک به نام کتوز می‌شود. طبق بررسی‌های انجام شده (۱) این کتون‌ها اثرات محافظتی در برابر میگرن دارند.

میگرن به سردردهایی گفته می‌شود که باعث درد شدید و ضربان‌دار ، معمولاً در یک طرف سر است. این درد ممکن است با علائم دیگری مانند حالت تهوع و حساسیت به نور یا صدا همراه باشد.

در حالی که ارتباط بین تولید کتون و بهبود میگرن کاملاً تایید نشده است، تصور می‌شود کتون‌هایی که در رژیم کتو تولید می‌شوند، تحریک‌پذیری مغز و متابولیسم انرژی را برای مقابله با التهاب مغز در افراد به مبتلا به میگرن بازیابی می‌کند.

۲. حذف غذاهای محرک میگرن در رژیم کتو

برخی از افراد توسط برخی غذاها و افزودنی‌های غذایی دچار میگرن می‌شوند. از آنجایی که وعده‌های غذایی کتوژنیک ممکن است به طور قابل توجهی با آنچه که فرد معمولاً هر هفته می‌خورد متفاوت باشد، ممکن است دچار میگرن نشود. به عنوان مثال، رژیم کتوژنیک غلات و بسیاری از میوه‌ها را حذف می‌کند. اگر فردی ناآگاهانه توسط ذرت، گندم یا سیب تحریک شده باشد، در این حالت ممکن است با رژیم کتوژنیک دچار حملات میگرنی نشود.

۳. کربوهیدرات و میگرن

برخی از ما متابولیسم گلوکز را تغییر داده‌ایم. نمی‌توان انکار کرد که بین کربوهیدرات‌های ساده و میگرن برای درصد قابل توجهی از افراد رابطه وجود دارد.

شاید رژیم کتو برای میگرن برای برخی افراد مفید باشد زیرا این نقص در متابولیسم آنها را برطرف می‌کند.

دکتر الکساندر ماوسکوپ، یکی از مراجع در زمینه اختلالات سردرد، در کتاب اخیر خود، پایان میگرن - ۱۵۰ راه برای توقف درد، می‌گوید:

شکر همیشه یک محرک آشکار نیست. بسیاری از افراد ساعاتی پس از خوردن غذای غنی از کربوهیدرات دچار میگرن می‌شوند. سه چهارم افراد مبتلا به میگرن، هیپوگلیسمی واکنشی دارند. این بدان معنی است که قند خون آنها پس از یک وعده غذایی غنی از کربوهیدرات بسیار پایین می‌آید.

آیا رژیم کتوژنیک می‌تواند از حملات میگرن جلوگیری کند؟

رژیم کتو

مطالعات نشان داده‌اند که رژیم کتو ممکن است به کاهش دفعات، مدت و شدت میگرن کمک کند.

درباره تاثیر رژیم کتو در جلوگیری از میگرن، اولین گزارش به سال ۱۹۲۸ برمی‌گردد. در نتیجه این گزارش مشخص شد ۳۹٪ از افرادی که رژیم کتوژنیک داشتند، نتیجه قابل قبولی در مقابل حملات میگرنی را تجربه کردند (گزارش).

مطالعه بعدی در سال ۱۹۳۰ نشان داد که ۲۸٪ از افراد مبتلا به میگرن که از رژیم کتو پیروی می‌کردند تا ۳ ماه پس از ورود به کتوز هیچ حمله میگرنی نداشتند، و ۲۵٪ دیگر حملات میگرنی کمتر شدید یا کمتر را گزارش کردند (منبع).

با این حال، از زمان این گزارش‌ها، علاقه به رژیم کتو برای کنترل میگرن به طور پیوسته کاهش یافته است که احتمالاً مربوط شرایط سختی رژیم کتوژنیک باشد.

در سال ۲۰۱۵ یک مطالعه نشان داد که فرکانس میگرن در زنانی که رژیم کتو کم کالری را به مدت ۱ ماه دنبال می‌کردند، در مقایسه با رژیم کم کالری استاندارد، به طور قابل‌توجهی کاهش پیدا کرد.

با این حال، در مقایسه با رژیم غذایی استاندارد، زنانی که از رژیم کتو پیروی می‌کردند به طور قابل توجهی وزن بیشتری از دست دادند، که نشان می‌دهد کاهش دفعات میگرن نیز ممکن است به جای خود رژیم کتو، با کاهش وزن مرتبط باشد.

برای تعیین اینکه آیا کاهش وزن با کاهش دفعات حملات میگرنی مرتبط است یا خیر، محققان یک مطالعه پیگیری انجام دادند.

این مطالعه خاطرنشان کرد که شرکت‌کنندگان مبتلا به میگرن به‌رغم کاهش وزن مشابه بین رژیم‌های غذایی، به‌طور متوسط سه حمله کمتر در ماه را در حالی که رژیم کتو بسیار کم کالری داشتند، در مقایسه با رژیم غیرکتو با کالری بسیار کم تجربه کردند (مشاهده گزارش).

در مجموع، این نتایج‌ها نشان می‌دهد که رژیم کتو ممکن است میگرن را درمان کند اما به طور کامل از این وضعیت جلوگیری نمی‌کند.

رژیم کتوژنیک با سردرد چه ارتباطی دارد؟

سردرد کتو معمولاً ناشی از کم آبی یا تغییر در الکترولیت‌ها است. گاهی اوقات افراد به "آنفولانزای کتو" مبتلا می‌شوند. سردرد کتو مدت زیادی طول نمی‌کشد.

سردرد ممکن است به دلیل اثر سم زدایی همراه با عدم مصرف برخی از کربوهیدرات‌های مورد علاقه باشد. اگر در طول رژیم کتوژنیک دچار سردرد شدید از خود با یک "بمب چربی" خوب پذیرایی کنید تا از آن عبور کنید.

حرف پایان

رژیم کتوژنیک رژیمی است که متابولیسم شما را از سوزاندن کربوهیدرات‌ها به کتون برای سوخت تغییر می‌دهد و این کتون‌ها ممکن است اثرات محافظتی در برابر میگرن داشته باشند. در حالی که رژیم کتوژنیک ممکن است یک گزینه درمانی امیدوارکننده برای میگرن باشد، اما مطالعات بیشتری نیاز است.