۰ نفر

چالشی برای خانم ها به نام «سلولیت»؛ + نحوه پیشگیری

۱۳ مرداد ۱۴۰۱، ۲۲:۵۷
کد خبر: 658496
چالشی برای خانم ها به نام «سلولیت»؛ + نحوه پیشگیری

سلولیت بیماری است که در آن پوست ظاهری فرورفته و ناهنجار دارد.سلولیت معمولا روی باسن و ران تاثیر می گذارد، اما در مناطق دیگر نیز رخ می دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین،  سلولیت زمانی رخ می دهد که رسوبات چربی از طریق بافت همپوشانی زیر پوست نفوذ کنند. سلولیت یک اصطلاح برای تشکیل توده ها روی پوست و به اصطلاح پوست پرتغالی است. سلولیت می تواند مردان و زنان را تحت تاثیر قرار دهد، اما به دلیل توزیع های مختلف چربی، عضلات و بافت همبند، در زنان بیشتر است. بین 80 تا 90 درصد از زنان ممکن است در بعضی از مراحل زندگی سلولیت داشته باشند.

سلولیت باعث کم رنگ شدن پوست و ظاهر ناصاف گوشت می شود. سلولیت می تواند ظاهر پوست را شبیه پوست پرتقال کند. این حالت معمولا در باسن، ران ها و شکم رخ می دهد. گاهی اوقات در سینه ها و بازوها نیز دیده می شود. با سلولیت خفیف، کمرنگ شدن پوست مشخص نمی شود، مگر اینکه پوست را فشار دهید.

سلولیت

حقایقی سریع درباره سلولیت

بین 80 تا 90 درصد زنان سلولیت را تجربه می کنند.

سلولیت به علت بافت آن به عنوان پوست پرتقال نیز شناخته شده است.

درمان های متعددی در دسترس است، اما اثر آن ها معمولا موقت است.

رژیم کم چرب، ترک سیگار، و شیوه زندگی فعال می تواند به کاهش شیوع سلولیت کمک کند.

علت سلولیت چیست؟

علت دقیق سلولیت ناشناخته است، اما به نظر می رسد از تعامل میان بافت همبند در لایه پوستی که زیر سطح پوست قرار دارد، و لایه چربی آن ناشی می شود. در زنان، سلول های چربی و بافت همبند در این لایه به طور عمودی مرتب شده اند. اگر سلولهای چربی به لایه پوست برسد، باعث سلولیت می شود. در مردان، بافت ساختار متقاطع دارد که ممکن است توضیح دهد که چرا سلولیت در مردان کمتر از زنان است. به نظر می رسد برخی عوامل دیگر نیز به احتمال سلولیت مرتبط هستند.

1- عوامل هورمونی و سن

هورمون ها احتمالا نقش مهمی در گسترش سلولیت دارند. استروژن، انسولین، نورآدرنالین، هورمونهای تیروئید و پرولاکتین بخشی از روند تولید سلولیت است.

یک نظریه این است که به عنوان استروژن در زنان در رویکرد به یائسگی  کاهش می یابد، جریان خون به بافت همبند زیر پوست نیز کاهش می یابد.

گردش خون پایین به معنای اکسیژن کمتر در منطقه است، و در نتیجه تولید کلاژن پایین تر است. سلول های چربی نیز با کاهش استروژن افزایش می یابد.

این عوامل باعث می شود که رسوبات چربی بیشتر قابل مشاهده باشد. همانطور که چربی زیر پوست از طریق تضعیف بافت همبندی ظاهر می شود، اثر تورم دیده می شود. سن همچنین سبب می شود پوست الاستیسیته کمتر، نازک تر و احتمالا سفت تر شود. این باعث افزایش احتمال سلولیت می شود.

2- عوامل ژنتیکی

برخی از ژن ها برای توسعه سلولیت نیاز می باشند. عوامل ژنتیکی را می توان به سرعت متابولیسم، توزیع چربی زیر پوست، قومیت و سطوح گردش خون مرتبط کرد. این عوامل می تواند شانس ابتلا به سلولیت را تحت تاثیر قرار دهد.

3- عوامل تغذیه ای و سبک زندگی

سلولیت توسط "سموم" ایجاد نمی شود، اگر چه یک شیوه زندگی سالم ممکن است به کاهش خطر کمک کند.

ورزش و رژیم غذایی ممکن است به کاهش ظاهر سلولیت کمک کند.

افرادی که بیش از حد چربی، کربوهیدرات، نمک و فیبر کمتری مصرف می کنند بیشتر تحت تاثیر سلولیت هستند.

همچنین ممکن است در افراد سیگاری، افرادی که ورزش نمی کنند و کسانی که مدت زمان طولانی را در یک موقعیت یا محل قرار می گیرند شایع تر باشند.

پوشیدن لباس تنگ در زیر باسن می تواند جریان خون را محدود کند و این ممکن است به تشکیل سلولیت کمک کند.

سلولیت در افرادی که چربی بیش از حد دارند، شایع است، اما افراد لاغرتر و متناسب نیز می توانند آن را داشته باشند. سلولیت بیشتر پس از 25 سالگی اتفاق می افتد، اما این بیماری می تواند بر جوانان نیز تاثیر بگذارد.

درمان های موجود برای سلولیت

درمان های زیادی برای از بین بردن سلولیت پیشنهاد شده است، اما هیچکدام از آنها با تحقیقات علمی تایید نشده است. آکادمی پوست آمریکا (AAD) تعدادی از تکنیک هایی را که ممکن است در کاهش ظاهر سلولیت با شکستن باندهای بافت همبند تحت سطح پوست موفق باشد، بررسی کرده است:

1- دستگاه شاک ویو

موج آکوستیک درمانی از دستگاه دستی برای انتقال امواج صوتی استفاده می کند.

2- لیزر تراپی

درمان لیزر تراپی ممکن است ظاهر سلولیت را برای یک سال یا بیشتر بهبود بخشد. این روش شامل قرار دادن پروب لیزری بسیار کوچک زیر پوست است. سپس لیزر خارج می شود و بافت را تجزیه می کند. این همچنین می تواند پوست را با افزایش تولید کلاژن ضخیم سازد. پوست ضخیم ممکن است ظاهر سلولیت را کاهش دهد.

3- لیپوساکشن

با استفاده از لیزر مقدار کمی چربی را حذف می کند، اما ممکن است سبب بدتر شدن شرایط شود. تحقیقات هنوز نشان نداده اند که این روش باعث کاهش سلولیت می شود.

4- دستگاه ار اف (RF)

رادیوتراپی ار اف با گرم کردن، سلولیت را کاهش می دهد اما نتایج آن کوتاه مدت می باشند.

لیپوساکشن اولتراسونیک چربی ها را هدف قرار داده و از بین می برد، اما تحقیقات کافی برای تاثیر آن انجام نشده است. تکنیک هایی که AAD توصیه نمی کند عبارتند از کریولیپولیز، که چربی را فریز می کند، و مزوتراپی که شامل تزریق مخلوطی از مواد زیر پوست می باشد.

5- داروها و کرم ها

بعضی از داروها و کرم ها پیشنهاد شده اند زیرا بر روی بافت های چربی عمل می کنند.  کافئین باعث کاهش آب سلولهای بدن می شود و آنها را کمتر قابل مشاهده می کند. بنابراین این ماده باید به صورت روزانه مصرف شود.

 رتینول ممکن است ظاهر سلولیت را با ضخیم شدن پوست کاهش دهد. برای تغییر ظاهر و نتیجه گرفتن از این ماده باید حداقل 6 ماه از آن استفاده کنید. بهتر است ابتدا یک آزمایش پچ انجام دهید زیرا برخی از افراد عوارض جانبی مانند تپش قلب را تجربه می کنند. برخی از محققان پیشنهاد کرده اند که از داروهایی استفاده کنید که می تواند سوخت و ساز بدن و گردش خون را بهبود بخشد، اما این آزمایشات هنوز اثبات نشده اند.

سایر راه حل های جایگزین:

1- درمان های جایگزین یا مکمل شامل کافئین، عصاره دانه انگور یا Gingko biloba هستند. این عوامل به صورت موضعی، خوراکی و تزریقی به کار می روند، اما اثربخشی هیچ کدام از آنها ثابت نشده است.

2- بعضی از افراد لباس های تنگ می پوشند تا ظاهر سلولیت را کاهش دهند. این لباس ها شریان ها را فشرده کرده و جریان خون و لنف را افزایش می دهند و ظاهر سلولیت را کاهش می دهند.

3- لیپوساکشن و رژیم غذایی سلولیت را برطرف نمی کند زیرا بر ساختار بافت همبند تاثیر نمی گذارد.

با این حال، کاهش مصرف چربی باعث کاهش چربی ورودی به بافت ها می شود. بنابراین رژیم سالم، متعادل و ورزش، باعث کاهش ظاهر سلولیت می شود. مطالعات مختلف در مورد اثربخشی تکنیک های مختلف نشان داد یا روش ها موثر نیستند یا روش تحقیق ناقص بوده است. به همین دلیل، هر روشی برای خلاص شدن از سلولیت باید با احتیاط استفاده شود.

خرافات موجود در درباره سلولیت

آیا سلولیت دارید؟ شما تنها نیستید: شرایط آرایشی و بهداشتی تقریبا 90٪ از زنان را در طول زندگی آنها، حتی زنانی که لاغر و متناسب هستند، تحت تاثیر قرار می دهد. همانطور که سلولیت معمول است، اطلاعات غلطی در مورد آن، علت ایجاد آن و چگونگی خلاص شدن از آن وجود دارد. بنابراین قبل از اینکه خود را سرزنش کنید، برنامه آرایشی بهداشتی تنظیم کنید و یا هزینه های زیادی صرف محصولات بدون نسخه کنید، داستان واقعی پشت سلولیت را بخوانید.

خرافه 1: سلولیت از طریق سموم بدن ایجاد می شود:

برخی از محصولات بدون نسخه سلولیت ممکن است ادعا کنند که به حذف ناخالصی ها و سموم بدن کمک می کنند. اما نه اثربخشی آنها و نه ادعاهای آنها در مورد آنچه که باعث سلولیت می شود، توسط علم پشتیبانی نمی شود. در عوض، سلولیت زمانی اتفاق می افتد که فاکتورهای چربی پایه از طریق لایه های فیبر کلاژن یا بافت همبند زیر پوست (اغلب در ناحیه های باسن و ران، اما در بازو، معده و سایر نقاط ضعف نیز رایج است) قرار می گیرند. متخصص پوست متخصص شریل کارچر می گوید: بافت متصل می تواند توسط هورمونها، کمبود ورزش و حجم عضلات، چربی بیش از حد و گردش خون ضعیف، تضعیف شود. اما این مشکلات از سوی "سموم" ایجاد نمی شود.

خرافه 2: زنان نسبت به مردان بیشتر دچار سلولیت می شوند:

در زنان چربی بیشتری در اطراف رانها و باسن تشکیل می شود. همچنین بافت همبند حمایتی کمتری برای حفظ چربی در محل وجود دارد.  "محفظه چربی مردها مانند داربست های خارج از یک ساختمان است که ضربدری شکل هستند." او می گوید: با این حال حدود 10 درصد از مردان نیز از سلولیت رنج می برند.

خرافه 3: سلولیت با افزایش سن بدتر می شود:

به نظر می رسد هورمون ها در ظاهر سلولیت نقش مهمی ایفا می کنند: با بالا رفتن سن در زنان، بدن آنها استروژن کمتری تولید میکند – استروژن هورمونی است که به عروق خونی کمک می کند جریان آرامی داشته باشند. استروژن کمتر به معنای کاهش گردش خون می باشد، که همچنین می تواند باعث کاهش تولید کلاژن جدید و شکستن بافت همبند قدیمی شود.

خرافه 4: ممکن است سلولیت در ژن های شما باشد:

درست است که سلولیت در خانواده منتقل می شود؛ اگر مادر و مادربزرگ شما سلولیت داشته اند، احتمال بیشتری برای ایجاد آن در شما وجود دارد. در حقیقت، آزمایش ژنتیک می تواند به شما بگوید آیا دارای ژنی هستید که شما را در معرض خطر ابتلا به سلولیت متوسط تا شدید قرار دهد یا خیر، اما، با توجه به اینکه اکثر زنان در طول عمر خود دچار سلولیت می شوند، انجام این آزمایش به هزینه اش نمی ارزد. ژنتیک تنها بخش کوچکی از پازل سلولیت است؛ عواملی مانند رژیم غذایی، ورزش، و حفظ وزن مناسب نیز نقش مهمی در سلولیت دارند.

خرافه 5: سلولیت فقط در افراد نامتناسب رخ می دهد:

داشتن اضافه وزن باعث می شود ظاهر سلولیت بیشتر قابل توجه باشد؛ هر چقدر چربی بیشتری زیر پوست شما وجود داشته باشد، استرس  بیشتری بر روی بافت همبند شما وارد می کند. شیرا ایین دور، صاحب مرکز سلولیت آمریکایی شهر نیویورک می گوید: "اما سلولیت در زنان با تمام شکل ها و اندازه ها اتفاق می افتد.

خرافه 6: ورزش می تواند ظاهر سلولیت را کاهش دهد:

یک ورزش منظم نمی تواند سلولیت را درمان کند - اما در بسیاری از موارد می تواند به جلوگیری یا کاهش ظاهر آن کمک کند. سلولیت زمانی اتفاق می افتد که الیاف متصل زیر پوست ضعیف شوند یا الاستیسیته خود را از دست بدهند، اما کشش و تقویت این مناطق (علاوه بر سوزاندن چربی بیش از حد) می تواند کمک کند. دکتر McDaniel می گوید: "تقویت و حجیم کردن این عضلات به نوبه خود سبب سفت شدن پوست می شود، و باعث می شود سلولیت کمتر قابل توجه باشد." تمرینات یوگا که شکم و ران را هدف قرار می دهد نیز مناسب می باشند، و همچنین ورزش باعث ایجاد عضلات و افزایش گردش خون می شود.

خرافه 7: ورزش های قلبی عروقی بهترین راه برای کاهش همه چیز است:

دویدن یا دیگر انواع ورزش های قلبی عروقی، می تواند به کاهش وزن کمک کند، که می تواند به کاهش ظاهر سلولیلت کمک کند. اما برای صاف کردن پوست، باید به ورزش های استحکامی بپردازید. یک مطالعه نشان میدهد که بزرگسالانی که سه تمرین هوازی 30 دقیقه ای هر هفته به مدت هشت هفته انجام میدهند، چهار پوند از دست می دهند، اما هیچ عضله ای به دست نمی آورند و تنها کمی بهبود یافته اند. هنگامی که 15 دقیقه فعالیت هوازی را با 15 دقیقه ورزش استحکامی ترکیب می کنند، 10 پوند چربی از دست می دهند، دو پوند عضله اضافه می کنند و بهبود کلی در ترکیب بدن دیده می شود. به عبارت دیگر، بهتر به نظر می رسند.

خرافه 8: کرم های تقویت کننده پوست می توانند سلولیت را درمان کنند

علیرغم آنچه که ممکن است بر روی برچسبهای کرم ها بخوانید، هیچ کرم موضعی به طور دائم ظاهر سلولیت را کاهش نمی دهد ممکنه کمی آن را بهبود ببخشد اما در واقع کاملا از بین نمی بره. مطالعات نشان دادند محصولات حاوی رتینوئید (که به عنوان ضد رتینول نامگذاری شده اند) ممکن است اثرات موقت با ایجاد یک پوشش پوست ضخیم تر ایجاد کند. شواهد محدودی وجود دارد که کرم ها یا اسکراب با مواد تشکیل دهنده محرک مانند کافئین، زنجبیل و چای سبز یا سیاه ممکن است با بهبود گردش خون و کاهش سلول های چربی ذخیره شده شوند.

خرافه 9: پرکننده های پوستی می توانند سلولیت را کاهش دهند:

پرکننده های پوستی تزریقی مانند Restylane و Radiesse، که عمدتا برای از بین بردن چروک های صورت  استفاده می شوند، به طور موثر مفید هستند.

خرافه 10: روش های غیر تهاجمی برای سلولیت واقعا موثر هستند:

 لیزر، فرکانس رادیویی و تکنیک های ماساژ چندین سال است که برای کاهش ظاهر سلولیت استفاده می شود ولی نتایج آنها دائمی نیستند. "این روش ها بهتر از بعضی از کرم ها اثر می کنند، و اگر زمان و پول برای هزینه کردن داشته باشید، می تواند ارزشش را داشته باشد." بعضی (مانند درمان های لیزری TriActiv و  VelaSmooth نیاز به 10 تا 15 جلسه دارد. دیگران (مانند Thermage CL درمان فرکانس رادیویی) گران تر هستند اما به نظر می رسد نتایج آن شش ماه تا یک سال باقی می ماند.

خرافه 11: لیپوساکشن پاها (یا دست ها یا شکم) را بهتر می کند:

 اگر سلولیت مشکل شما باشد، لیپوساکشن نباید راه حل باشد. در حقیقت، روش زیبایی می تواند حتی توزیع چربی را ناهموارتر کند، و ظاهر بیرونی آن حتی بدتر شود.

خرافه 12: برخی از غذاها می توانند به مبارزه با سلولیت کمک کنند

رژیم غذایی به تنهایی نمیتواند تعیین کند آیا سلولیت خواهید گرفت یا نه، اما رژیم غذایی متعادل و گیاهی می تواند باعث کاهش التهاب در بدن شود و به شما در حفظ وزن سالم کمک کند. جلوگیری از کم آبی بدن، هم با آب آشامیدنی و هم با خوردن مقدار زیادی مواد غذایی با آب زیاد، بافت همپوشانی خود را قوی و انعطاف پذیر نگه می دارد و حتی ممکن است به کاهش وزن شما کمک کند. سعی کنید خیار، تربچه، گوجه فرنگی و فلفل بیشتر بخورید. این مواد حاوی بیش از 90٪ آب هستند.

خرافه 13: فقط متخصص پوست باید درمان های سلولیت را انجام دهد:

بسیاری از متخصصین پوست عمل را در درمانگاه خود انجام می دهند. اما سلولیت یک وضعیت پزشکی نیست و نیازی نیست یک متخصص آن را درمان کند.

خرافه 14:لباسی که می پوشید می تواند تاثیر بگذارد:

پوشیدن لباس تنگ در حین ورزش می تواند باعث کاهش سلولیت شود، اما این اثر موقت است. در واقع، برای برخی لباس های تنگ، ممکن است این قانون برعکس باشد: باند های الاستیک بر روی لباس زیر، در واقع می تواند به ظاهر سلولیت کمک کند اگر آنها گردش خون را قطع و جریان خون را محدود کند.

خرافه 15: سیگار کشیدن می تواند ظاهر سلولیت را تحت تاثیر قرار دهد:

نشان داده شده است که دود سیگار موجب کاهش جریان رگهای خونی و تضعیف و ایجاد اختلال در تشکیل کلاژن می شود و اجازه می دهد که بافت همبند به راحتی کشش داده شود و به راحتی آسیب ببیند. علاوه بر این، سیگار کشیدن باعث می شود ظاهر شما به شکل های مختلفی نامناسب به نظر برسد: این مسئله باعث ایجاد چین و چروک های زودرس و پیری می شود، پوست را خشک و بی رنگ می کند و می تواند باعث ایجاد علائم کششی شود.

حقیقت (در حال حاضر): هیچ راه حل دائمی برای سلولیت وجود ندارد:

این مسئله درست یا نادرست نیست، اما به نظر می رسد دانشمندان در حال یافتن راه حل های بلند مدت برای درمان نقاط ضعف هستند. جدیدترین و امیدوار کننده ترین روش جراحی به نام Cellulaze است که توسط FDA در سال 2012 تأیید شده است، که در آن لیزر نوری ذرات چربی را از بین می برد، بافت همبند فیبرینی را تجزیه می کند و رشد کلاژن جدید را تحریک می کند .

نکات برای حذف و جلوگیری از سلولیت

- رژیم غذایی سالم و تمرینات عضلانی منظم، روشی مناسب برای سالم نگاه داشتن بدن است.

- بیماران قبل از انجام جراحی، مصرف مکمل های غذایی، و یا تکنیک های مختلف، باید بسیار محتاط باشند.

-  به یاد داشته باشید که FDA فقط درمان های خاصی برای کاهش موقت سلولیت تایید کرده است. برای حفظ هر اثر، بیمار باید این درمان های پر هزینه و وقت گیر را به صورت منظم دریافت کند.

پیش آگهی برای سلولیت چیست؟

سلولیت یک مشکل پزشکی نیست و عواقب ناگوار سلامتی ندارد. اکثر درمانها، حتی کسانی که تأیید FDA دارند، تنها یک راه حل جزئی و موقت را ارائه می دهند. پیش آگهی به نظر عوارض و نتایج درمان بستگی دارد.

آیا می توان از سلولیت جلوگیری کرد؟

همیشه نمی توان از سلولیت جلوگیری کرد، اما حفظ وزن سالم و ورزش منظم می تواند سبب کاهش سلولیت شود. نگهداری هیدراتاسیون (نوشیدن مقدار زیادی مایعات) و ترک سیگار همچنین ممکن است سلولیت را کاهش دهد.

پزشکان چگونه سلولیت را تشخیص داده و ارزیابی می کنند؟

سلولیت یک مشکل زیبایی است. ظاهر مشخص سلولیت کافی است تا تأیید کند که این بیماری موجود است. هیچ آزمایش تشخیصی برای سلولیت وجود ندارد.

چه متخصصین سلولیت را درمان می کنند؟

از آنجا که سلولیت یک مشکل زیبایی است، پزشکان زیبایی شناسی، از جمله جراحان پلاستیک و برخی متخصصین پوست، ممکن است برخی از درمانهای سلولیت را ارائه دهند.