۰ نفر

وقتی شکل دندان خبر از بیماری می دهد

۱۰ مرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۴۰
کد خبر: 657752
وقتی شکل دندان خبر از بیماری می دهد

می‌توانیم از طریق معاینات عادی دندانپزشکی، مشکلات سلامتی دیگر را نیز تشخیص دهیم؛ به عبارت دیگر، وضعیت لبخند شما، وضعیت سلامت سایر نقاط بدن را نشان می‌دهد.

بیماری هایی که با معاینه دندان مشخص می شوند

به گزارش اقتصاد آنلاین، سلامت دهان و دندان شما مهمتر از آن است که تصور کنید. در ادامه بیاموزید که چگونه سلامت دهان، دندان و لثه می تواند بر سلامت عمومی شما تأثیر بگذارد.

آیا می دانید سلامت دهان و دندان شما سرنخ هایی در مورد سلامت کلی شما ارائه می دهد یا اینکه مشکلات موجود در دهان شما می تواند بر بقیه بدن شما تأثیر بگذارد؟ با کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارتباط بین بهداشت دهان و دندان و سلامت کلی از خود محافظت کنید.

چه ارتباطی بین سلامت دهان و دندان و سلامت کلی وجود دارد؟

دندان سالم

مانند سایر مناطق بدن، دهان شما مملو از باکتری است، که بیشتر بی ضرر است. اما دهان شما نقطه ورود به دستگاه های هضم و تنفس است و برخی از این باکتری ها می توانند باعث بیماری شوند.

به طور معمول دفاع طبیعی بدن و مراقبت از بهداشت دهان و دندان ، مانند مسواک زدن روزانه و نخ دندان ، باکتری ها را تحت کنترل دارد. با این حال ، بدون بهداشت دهان و دندان مناسب ، باکتری ها می توانند به سطوحی برسند که ممکن است منجر به عفونت های دهانی شود ، مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه.

همچنین، برخی از داروها مانند داروهای ضد احتقان ، آنتی هیستامین ، مسکن ، داروهای ادرار آور و ضد افسردگی می توانند جریان بزاق را کاهش دهند. بزاق غذا را شسته و اسیدهای تولید شده توسط باکتری های دهان را خنثی می کند و به شما در برابر میکروب هایی که تکثیر می شوند و منجر به بیماری می شوند ، کمک می کند.

مطالعات نشان می دهد که باکتری های دهانی و التهاب همراه با یک شکل شدید بیماری لثه (پریودنتیت) ممکن است در برخی از بیماری ها نقش داشته باشد و برخی بیماری ها مانند دیابت و اچ آی وی / ایدز می توانند مقاومت بدن در برابر عفونت را کاهش دهند و مشکلات بهداشت دهان را شدیدتر کنند.

رابطه دندان با بیماری‌های خطرناک 

چه شرایطی می تواند با سلامت دهان و دندان مرتبط باشد؟

سلامت دهان و دندان شما ممکن است به بیماری ها و شرایط مختلفی کمک کند ، از جمله:

• آندوکاردیت : این عفونت سطح داخلی قلب یا دریچه های شما (آندوکاردیوم) معمولاً هنگامی اتفاق می افتد که باکتری ها یا میکروب های دیگر از قسمت دیگری از بدن مانند دهان از طریق جریان خون پخش شده و به مناطق خاصی در قلب شما متصل شوند.

• بیماری قلب و عروقی: اگرچه این ارتباط به طور کامل درک نشده است ، اما برخی تحقیقات نشان می دهد بیماری قلبی ، گرفتگی رگ ها و سکته مغزی می تواند با التهاب و عفونت هایی که باکتری های دهان ایجاد می کنند ارتباط داشته باشد.

• بارداری و عوارض هنگام تولد: پریودنتیت با زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد مرتبط است.

• ذات الریه : باکتری های خاصی در دهان شما می توانند به درون ریه های شما کشیده شوند و باعث ذات الریه و سایر بیماری های تنفسی شوند.

برخی شرایط ممکن است بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر بگذارد ، از جمله:

• دیابت :  با کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت ، دیابت لثه های شما را در معرض خطر قرار می دهد. به نظر می رسد بیماری لثه در میان افرادی که دیابت دارند بیشتر و شدیدتر است.

تحقیقات نشان می دهد افرادی که به بیماری لثه مبتلا هستند ، در کنترل سطح قند خون خود دشوارتر هستند. مراقبت های منظم پریودنتال می تواند کنترل دیابت را بهبود بخشد.

• اچ آی وی / ایدز : مشکلات دهان و دندان ، مانند ضایعات دردناک مخاطی ، در افرادی که HIV / AIDS دارند ، شایع است.

• پوکی استخوان: این بیماری تضعیف کننده استخوان با از دست دادن استخوان پریودنتال و از دست دادن دندان ارتباط دارد. داروهای خاصی که برای درمان پوکی استخوان استفاده می شوند خطر اندکی در آسیب دیدن استخوان های فک دارند.

• بیماری آلزایمر: بدتر شدن سلامت دهان و دندان با پیشرفت بیماری آلزایمر دیده می شود.

سایر شرایطی که ممکن است با سلامت دهان و دندان مرتبط باشد شامل اختلالات خوردن ، آرتریت روماتوئید ، برخی سرطان ها و اختلال سیستم ایمنی بدن است که باعث خشکی دهان می شود (سندرم شوگرن).

در مورد داروهایی که مصرف می کنید و همچنین در مورد تغییر در سلامتی کلی به دندانپزشک بگویید ، خصوصاً اگر اخیراً بیمار شده اید یا بیماری مزمن مانند دیابت دارید.

چگونه می توانم از سلامت دهان و دندان خود محافظت کنم؟

برای محافظت از سلامت دهان و دندان خود ، روزانه بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید.

♦ دندان های خود را حداقل دو بار در روز با استفاده از خمیر دندانهای حاوی فلوراید با یک برس نرم و مسواک بزنید.

♦ روزانه نخ دندان بکشید.

♦ با استفاده از دهان شویه ذرات غذایی که پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیده شده اند را پاک کنید.

♦ رژیم غذایی سالم داشته باشید و غذاهای با قندهای اضافه شده را محدود کنید.

♦ مسواک خود را هر سه ماه یکبار یا زودتر اگر موی آن ساییده یا فرسوده است تعویض کنید.

♦ برای معاینات و تمیزکاری های منظم دندانپزشکی برنامه ریزی کنید.

♦ از مصرف دخانیات خودداری کنید.

♦ همچنین، به محض بروز مشکل بهداشت دهان و دندان ، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

مراقبت از بهداشت دهان و دندان شما سرمایه گذاری در سلامت کلی شما است.