۰ نفر

آیا «یوگا» همانقدر که فکر می کنیم آسان است؟ + تاریخچه، انواع و عوارض

۱۰ مرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۵۸
کد خبر: 657742
آیا «یوگا» همانقدر که فکر می کنیم آسان است؟ + تاریخچه، انواع و عوارض

یوگا یک ورزشی ذهنی و جسمی است که توسط هندوها در شبه قاره هند بوجود آمده است و همچنین در زبان سانسکریت به معنای یکپارچه سازی و یگانگی ترجمه شده است. هر آنچه که لازم است درباره یوگا بدانید مشاهده کنید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در جهان مدرن، هنر یوگا از آسیای جنوبی به تمام گوشه و کنار جهان گسترش یافته است. در حال حاضر، این نوع از تمرین و مدیتیشن بسیار رایج است. در سال های اخیر، یوگا به عنوان یک فرم از تمرینات جسمانی که به بهبود کنترل ذهن و بدن و افزایش رفاه کمک می کند، تبدیل شده است. یوگا و شاخه های متفاوتی از آن در عمل وجود دارد. این مقاله از ، به بررسی اینکه یوگا چیست ؛ تاریخ، فلسفه و شاخه های مختلف یوگا می پردازد.

یوگا چیست؟

یوگا یک تمرین ذهنی و بدنی با یک تاریخ 5000 ساله در فلسفه هندی است. سبک های مختلف یوگا موقعیت های جسمانی، تکنیک های تنفس و مدیتیشن و آرامش را ترکیب می کنند

یوگا

تاریخچه یوگا

یوگا دارای سابقه طولانی است که به مردم کمک می کند تا تعادل روانی و فیزیکی را به وجود آورند. هیچ سابقه ای از مخترع یوگا وجود ندارد. تمرین کنندگان یوگا مرد به عنوان یوگی شناخته می شوند، و تمرین کنندگان یوگا زن یوگینی هستند. در طی پنج هزاره بعدی، یوگی ها این رشته را به دانش آموزان خود منتقل کرد و بسیاری از مدارس مختلف یوگا برای آموزش تمرکز محبوبیت خود را در جهان گسترش داده اند.

سوتا یوگا، یک رساله 2000 ساله درباره فلسفه یوگا توسط پاتنجالی، برای راهنمای نحوه تسلط ذهن، کنترل احساسات و رشد روحانی نوشته شده است. سوتا یوگا یکی از قدیمی ترین متون موجود است و چارچوبی برای یوگا مدرن ارائه می دهد. یوگا به خاطر شرایط و موقعیت آن شناخته شده است، اما آنها بخش مهمی از سنت های اصلی یوگا در هند نبودند. تناسب اندام هدف اصلی نبود. تمرین کنندگان و پیروان سنت یوگا به جای شیوه های دیگری مانند گسترش انرژی روحانی به استفاده از روشهای تنفس و تمرکز ذهنی متمرکز شدند. این سنت در پایان قرن نوزدهم محبوبیت خود را در غرب به دست آورد. انفجار علاقه به یوگا در در دهه 1920 و 1930، ابتدا در هند و بعد از آن در غرب رخ داد.

فلسفه یوگا

برای انتقال پیام معنوی و جلسات راهنمای، یوگا اغلب از تصاویر درختی با ریشه ها، تنه، شاخه ها، شکوفه ها و میوه ها استفاده می کند. هر "شاخه" یوگا تمرکز و مجموعه ای از ویژگی های مختلف را نشان می دهد.

6 شاخه یوگا

هاتایوگا : این شاخه فیزیکی و ذهنی طراحی شده است که ذهن را پرورش می دهد.

راجا یوگا: این شاخه شامل مراقبه و پیوستگی شدید به مجموعه ای از مراحل انضباطی شناخته شده به عنوان "هشت عضو" یوگا است.

کارما یوگا یا یوگای خدمت‌گذاری: این یک مسیر خدماتی است که هدف آن ایجاد یک آینده عاری از حس منفی و خودخواهی است.

باکتی یوگا یا یوگای ازخودگذشتگی : هدف این است که مسیر عزت را برقرار کنیم، راه مثبتی برای هدایت احساسات و پذیرش و تحمل است.

جنانا یوگا یا یوگای ذهن : این شاخه یوگا درباره عقل، مسیر علم و توسعه ی عقل از طریق مطالعه است.

تانترا یوگا یا یوگای تشریفاتی: این مسیر تشریفات، مراسم مذهبی، یا نتیجه گیری یک رابطه است.

انتخاب یوگا با یک هدف خاص در ذهن می تواند به فرد کمک کند تصمیم بگیرد که چه شاخه ای را دنبال کند.

چاکراها در یوگا به چه معناست؟ 

کلمه "چاکرا" به معنای چرخیدن چرخ است. یوگا مدعی است که چاکراها نقطه مرکزی انرژی، افکار، احساسات و فیزیک بدن هستند. با توجه به معلمان یوگا، چاکراها شیوه ای را که مردم حقیقت واکنش های احساسی، خواسته یا ناامیدی، سطوح اعتماد به نفس یا ترس و حتی علائم و نشانه های فیزیکی را تجربه می کنند، تعیین می کند. گفته می شود که وقتی انرژی در یک چاکرا مسدود می شود، اختلالات جسمی، ذهنی یا احساسی را که در علائم ظاهر می شود مانند اضطراب، آرامش یا هضم ضعیف نشان می دهد. آساناها موقعیت های فیزیکی زیادی در یوگا هاتا دارند. افرادی که یوگا را تمرین می کنند از آسانا استفاده می کنند تا انرژی آزاد و تحریک یک چاکراهای بی نظیر داشته باشند.

هفت چاکرا

هفت چاکراهای اصلی وجود دارد که هر کدام با تمرکز خاص خود هستند:

1. ساهاسرارا : چاکرای "هزار شاخه گل" یا "تاج" نشان دهنده حالت آگاهی خالص است. این چاکرا در تاج سر قرار دارد و آن را با رنگ سفید یا بنفش نشان می دهند. ساهاسرارا شامل مسائل درونی عقل و مرگ فیزیکی است.

2. آجنا: "فرمان" یا "چاکرای سوم چشم" یک نقطه ملاقات بین دو جریان مهم انرژی در بدن است. آجنا مربوط به رنگ بنفش، نارنجی یا آبی عمیق است، گرچه تمرین کنندگان سنتی یوگا آن را سفید نشان می دهند. چاکا آجنا مربوط به غده هیپوفیز است که رشد و توسعه آن را به همراه دارد.

3. ویهودها: رنگ قرمز یا آبی نشان دهنده چاکرا "به ویژه خالص" یا "گلو" است. تمرین کنندگان این چاکرا را خانه سخنرانی، شنوایی و متابولیسم می دانند.

4. آنا هاتا: چاکرا "عشق الهی" یا "قلب" مربوط به رنگ سبز و صورتی است. مسائل کلیدی مربوط به آناهاتا شامل احساسات پیچیده، محبت، حساسیت، عشق بدون قید و شرط، تعادل، رد و رفاه است.

5. مانی پورا : زرد نشان دهنده چاکرای "جواهر شهر" یا "ناف" است. تمرین کنندگان این چاکرا را با سیستم گوارش، و همچنین قدرت شخصی، ترس، اضطراب، عقاید و تمایلات به شخصیت درونگرا ارتباط می دهند.

6. سواد هیستانا : تمرینکنندگان ادعا می کنند که چاکراهای "خود" یا "لگن" خانه های اندام های تولید مثل، سیستم تناسلی و غده فوق کلیه است.

7. مولادهارا : "چاکراه تکیه گاه " یا "چاکرای ریشه" در پایه ستون فقرات در منطقه کوکوژی قرار دارد. گفته شده است که الزامات طبیعی ما مربوط به غذا، خواب، جنس، و بقای، و همچنین منبع اجتناب و ترس است.

انواع یوگا و سبک های آن

یوگا مدرن با توجه به ورزش، قدرت، انعطاف پذیری و تنفس تکامل یافته است. این می تواند به بهبود سلامت جسمی و روانی کمک کند. سبک های بسیاری از یوگا وجود دارد، و هیچ سبک معتبرتر از دیگری نیست. کلید انتخاب یک کلاس مناسب با توجه به سطح آمادگی جسمانی شما است. انواع و سبک یوگا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آشتانگا یوگا : این نوع یوگا از آموزه های یوگا باستان استفاده می کند. با این حال، در طول دهه 1970 محبوب شد. آشتانگا یوگا شش حالت متوالی ایجاد می کند که به سرعت هر حرکت را به نفس مرتبط می کند.

بیکرام یوگا: همچنین یوگا "داغ" شناخته می شود، بیکرام در اتاق های مصنوعی گرم در دمای حدود 105 درجه و 40 درصد رطوبت اتفاق می افتد. این شامل 26 عدد و یک دنباله از دو تمرین تنفسی است.

هاتا یوگا: این یک اصطلاح عمومی برای هر نوع یوگا است که موقعیت های فیزیکی را آموزش می دهد. کلاس های هاتا یوگا معمولا به عنوان مقدمه ای ملموس به موقعیت های یوگا پایه می پردازند.

اینگار یوگا: این نوع تمرکز بر پیدا کردن هماهنگی صحیح در هر صورت با استفاده از طیف وسیعی از ابزار، مانند بلوک، پتو، بند، صندلی و بلستر است.

جیواموکتى یوگا: جیواموکتى به معنی "آزادی در حال زندگی"است. این نوع در سال 1984 پدیدار شد و آموزه های معنوی و شیوه های متفاوتی را در بر می گیرد که بر جریان فوری گزینش بین خواسته ها و نه به خودشان متمرکز است.

این تمرکز vinyasa نامیده می شود. هر کلاس دارای یک تم است که توسط یوگا، شعر، مدیتیشن، آسانا، پرانایاما و موسیقی مورد بررسی قرار می گیرد.

جیواموکتى یوگا می تواند شدید جسمی باشد.

کریپالو یوگا: این نوع از تمرین کنندگان را می آموزند تا بدانند، بپذیرند و از بدن یاد بگیرند. یک دانش آموز از کریپالو یوگا می آموزد تا سطح خود را از عمل با نگاه به داخل پیدا کنید. طبقات معمولا با تمرینات تنفسی و امتداد های ملایم شروع می شوند و به دنبال آن مجموعه ای از آرزوهای فردی و آرامش نهایی است.

یوگا کندالینی: کاندالینی به معنای "پیچ خورده، مانند یک مار" است. یوگا کندالینی یک سیستم مدیتیشن است که هدف آن انتشار انرژی است.

یک کلاس به طور معمول با شعار شروع می شود و با آواز به پایان می رسد. در میان آن ویژگی های آسانا، پرانایاما و مدیتیشن سفارشی برای ایجاد یک نتیجه خاص است.

یوگا قدرت: در اواخر دهه 1980 تمرین کنندگان این نوع یوگا فعال و ورزشی را براساس سیستم سنتی توسعه دادند.

سیواناندا یوگا: این یک سیستم مبتنی بر فلسفه پنج نقطه است. این فلسفه معتقد است که تنفس، آرامش، رژیم غذایی، ورزش، و تفکر مثبت با هم کار می کنند تا یک شیوه زندگی یوگا سالم ایجاد کنند. به طور معمول از همان 12 اساس استفاده می شود، که توسط سلام بر خورشید تهیه شده است .

وینی یوگا: وینی یوگا می تواند با هر شخص، صرف نظر از توانایی های فیزیکی، سازگار باشد. معلمان وینی یوگا نیاز به آموزش عمیق دارند و تمایل دارند که متخصصان آناتومی و یوگا درمانی باشند.

یین یوگا چیست 

یین یوگا: این یک تمرین یوگا آرام و مدیتیشن است که یوگا تائوئیست نیز نامیده می شود. یین یوگا اجازه می دهد تا تنش در مفاصل آزاد شود، از جمله:

مچ پا

زانو

لگن

کل پشت

گردن

شانه ها

یین یوگا به مثابه منفعل است، به این معنی که گرانش شانه ها بیشترین نیرو و تلاش است. 

یوگا قبل از زایمان:

یوگا قبل از زایمان از شرایطی که تمرین کنندگان برای افرادی که باردار هستند طراحی کرده اند. این می تواند منجر به حمایت قبل از بارداری در دوران بارداری شود.

خطرات و عوارض جانبی یوگا

یوگا برای افرادی که یک مربی خوب آموزش دیده هدایتشان می کند کمترین عوارضی ندارد. جراحت به دلیل یوگا یک مانع مکرر برای ادامه تمرین است و آسیب شدید به دلیل یوگا تقریبا وجود ندارد. با این حال، قبل از شروع چند عامل را در نظر بگیرید.

هر فردی که باردار است و یا دارای شرایط پزشکی مانند فشار خون بالا، گلوکوم یا سیاتیک است قبل از تمرین یوگا با پزشک خود صحبت کند. ممکن است لازم باشد برخی از یوگا ها را تغییر داده یا از آنها اجتناب کنید. مبتلایان باید از مواضع شدید و تکنیک های دشواری مانند سر و صدا، موقعیت لوتوس و تنفس شدید اجتناب کنند.

هنگام استفاده از یوگا برای مدیریت بیماری، جایگزین پزشکی برای درمان خود مثل یوگا پیدا نکنید و درمان خود را ادامه دهید.