۰ نفر

فواید جالب پلک زدن برای سلامت چشم

۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۰۰
کد خبر: 657291
فواید جالب پلک زدن برای سلامت چشم

پلک زدن برای سلامت‌ چشم‌ها لازم است، چون کمک می‌کند چشم‌ها مرطوب و اکسیژن‌دار بمانند و ضمنا آلودگی‌ها از چشم‌هایتان پاک شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تبیان، همه‌ی آدم‌ها به یک اندازه پلک نمی‌زنند اما می‌توان گفت بیشتر افراد به طور متوسط چند بار در دقیقه، در ساعت یا در روز پلک می‌زنند.

در روز چند بار پلک می‌زنیم؟

بیشتر افراد به طور متوسط حدود ۱۵ تا ۲۰ بار در دقیقه پلک می‌زنند.

یعنی وقتی که بیدارید:

. ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ بار در یک ساعت پلک می‌زنید.

. ۱۴۴۰۰ تا ۱۹۲۰۰ بار در روز پلک می‌زنید.

. ۱۰۰۸۰۰ تا ۱۳۴۴۰۰ بار در هفته پلک می‌زنید.

. بین ۵.۲ تا ۷.۱ میلیون بار در سال پلک می‌زنید.

هر پلک زدن یک‌دهم تا چهاردهم ثانیه طول می‌کشد. با توجه به میزان متوسط پلک زدن یک فرد در دقیقه، حدودا ۱۰ درصد زمانی را که بیدارید پلک می‌زنید. جنس و سن هم تاثیر قابل‌توجهی بر میزان پلک زدن افراد ندارد.

خیلی از ما هنگام مطالعه یا مقابل مانیتور کامپیوتر نادرست پلک می‌زنیم و این می‌تواند فشار چشم و خستگی چشم ایجاد کند. چون چشم‌ها از فواید لازم پلک زدن سود چندانی نمی‌برند. به بال‌های یک پروانه فکر کنید؛ پلک زدن شما هم باید مثل بال‌های پروانه کاملا باز و بسته شود. اگر مدتی آگاهانه کامل پلک بزنید، کم‌کم مغز آن را تبدیل به عادتی ناخودآگاه خواهد کرد

پلک زدن

چرا پلک می‌زنیم؟

پلک زدن برای سلامت چشم‌ها ضروریست و در موارد زیر نقش دارد:

. پاک کردن آلودگی‌ها از چشم، مثلا ذرات موجود در هوا، اشک‌های خشک شده و سلول‌های مرده

. انتقال موادمغذی و دیگر مواد لازم به چشم که کمک می‌کنند سالم بمانند.

. مرطوب کردن چشم که جلوی خشکی چشم را می‌گیرد و ریسک مشکلات مربوط به لایه نازک اشکی که روی چشم را پوشانده کاهش می‌دهد.

. انتقال اکسیژن به چشم

همه‌ی این اثرات پلک زدن جلوی عفونت‌های چشمی را نیز می‌گیرند.

. همچنین پلک زدن به مغز فرصت می‌دهد تا استراحت کوتاهی بکند و بتوانید دوباره روی کارهایتان متمرکز شوید.

چشم ذاتا مرطوب است و به همین دلیل مستعد این است که گرد و غبار و آلودگی‌ها را جذب کند. بنابراین وقتی به اندازه کافی پلک نمی‌زنید، چشم‌هایتان را آن‌گونه که لازم است پاکسازی نمی‌کنید و این اتفاق به مرور زمان آسیب‌هایی به ساختارهای سطحی چشمتان وارد می‌کند.

اشک‌هایی که پلک‌ها از آن‌ها برای تمیز کردن چشم‌ها استفاده می‌کنند بیشتر در پلک پایین جمع می‌شوند، بنابراین برای اینکه چشم‌ها کاملا تمیز شوند لازم است آن‌ها را موقع پلک زدن کاملا ببندید. باور کنید یا نه، خیلی وقت‌ها ممکن است درست و کامل پلک نزنید.

اگر پلک نزنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

. قرنیه‌تان متورم می‌شود. قرنیه چشم رگ‌‌های خونی ندارد، بنابراین نیاز دارد اکسیژن خود را از لایه‌ی اشکی که روی چشم است تامین کند که وقتی پلک می‌زنید این اتفاق می‌افتد. اگر کمتر پلک بزنید، قرنیه‌تان باز هم می‌تواند اکسیژن بگیرد اما اگر پلک نزنید، کمبود اکسیژن می‌تواند موجب تورم قرنیه شود. در واقع قرنیه چشمتان وقتی که در خواب هستید هم کمی متورم می‌شود اما بعد از اینکه بیدار شدید خیلی زود به حالت نرمال خود برمی‌گردد.

. چشم‌هایتان مواد مغذی لازم را دریافت نخواهند کرد.

. چشم‌هایتان خشک می‌شوند زیرا لایه‌ی اشک روی چشم تغذیه نمی‌شود و این می‌تواند درد چشم و تاری دید ایجاد کند.

. ریسک عفونت چشم افزایش می‌یابد چون آلودگی‌ها در چشم‌ می‌مانند و اکسیژن به چشم نمی‌رسد.

چه چیزی می‌تواند باعث شود کمتر پلک بزنید؟

یکی از دلایل معمول که باعث می‌شود کمتر پلک بزنید، سندرم بینایی کامپیوتری است. این اتفاق زمانی می‌افتد که برای مدت طولانی بدون استراحت از کامپیوتر استفاده می‌کنید.

در واقع تحقیقات نشان می‌دهد وقتی به کامپیوتر نگاه می‌کنید، ۶۶ درصد کمتر از حد معمول پلک می‌زنید. اگر می‌بینید چشم‌هایتان هنگام استفاده از کامپیوتر خشک می‌شوند، دلیلش این است که کمتر پلک می‌زنید.

برای غلبه بر سندرم بینایی کامپیوتری:

 سندرم بینایی کامپیوتری

. قانون ۲۰ – ۲۰ – ۲۰ را رعایت کنید: هر ۲۰ دقیقه به مدت ۲۰ ثانیه به جایی دور که حداقل ۶ متر از شما فاصله داشته باشد (۲۰ فوت) نگاه کنید و به چشم‌ها استراحت دهید.

. به خودتان یادآوری کنید که مقابل کامپیوتر بیشتر پلک بزنید.

. از قطره اشک مصنوعی استفاده کنید.

. نور محیط و وضعیت اسکرین را تنظیم کنید تا مجبور نشوید به آن خیره شوید.

. روشنی و کنتراست اسکرین را تنظیم کنید تا به چشم‌هایتان فشار نیاید.

. مدت زمان استفاده از کامپیوتر را محدود کنید، خصوصا نزدیک به زمان خواب

همچنین ممکن است به دلیل مشکلات پلک، کمتر پلک بزنید. مشکلات پلک شامل موارد زیر می‌شوند:

. فلجی یا از کارافتادگی

. آسیب

. بیماری چشم

. عوارض جراحی

برخی از افرادی که بیماری پارکینسون دارند ممکن است به دلیل مشکلات حرکتی عضلات، کمتر پلک بزنند.

چه چیزی می‌تواند باعث شود زیاد پلک بزنید؟

زیاد پلک زدن می‌تواند آزاردهنده باشد اما به ندرت علامتی از مشکلی خاص است. برخی از دلایلی که می‌توانند باعث شوند بیشتر از حد معمول پلک بزنید شامل موارد زیر می‌شوند:

. تحریک چشم به دلیل محرک‌هایی در هوا، خشکی چشم، خراشی روی قرنیه، التهاب پلک یا عنبیه، وجود جسمی خارجی در چشم یا به دلایلی دیگر

. فشار چشم ناشی از خیره شدن روی یک چیز برای مدت طولانی، مثلا بعد از اینکه در پایان روز کامپیوتر را خاموش می‌کنید.

. مشکلات بینایی مانند نزدیک‌بینی، دوربینی یا عدم تراز چشم‌ها

. یک اختلال حرکتی که می‌تواند سبب اسپاسم چشم شود.

. اضطراب و استرس

. عادت

. خستگی

چطور درست پلک بزنید؟

بله پلک زدن هم روش درست خودش را دارد! همانطور که گفتیم هدف از پلک زدن این است که رطوبت و موادمغذی به چشم‌ها برسد و سطح آن از آلودگی‌ها پاکسازی شود. اما همین حرکت ساده پلک زدن باید درست اتفاق بیفتد تا از فواید پلک زدن بهره‌مند شوید.

درست و موثر پلک زدن شامل دو مولفه است: استفاده از عضلات درست چشمی و بستن کامل چشم‌ها برای یک لحظه کوتاه.

عضلاتی که برای پلک زدن به کار می‌روند بالای چشم‌ها هستند. برای اینکه مطمئن شوید از این عضلات برای پلک زدن استفاده می‌کنید و نه از عضلات صورتتان، انگشت‌ها را روی گوشه‌ی چشم‌ها روی استخوان شقیقه بگذارید، چشم‌ها را ببندید، حالا اگر از عضلات چشم برای پلک زدن استفاده کنید نباید هیچ حرکتی زیر انگشت‌ها حس کنید.

بعد از بستن چشم‌ها مکث کنید. این مسئله خیلی مهم است، برای اینکه پلک زدن واقعا موثر باشد، چشم‌ها باید کاملا بسته شوند. برای اینکه پلک زدنتان را چک کنید، انگشتتان را از کنار زیر چشم و دقیقا بالای استخوان گونه بگذارید، وقتی چشم‌ها را می‌بندید باید مژه‌های پلک بالا با انگشتتان تماس پیدا کنند.

خیلی از ما هنگام مطالعه یا مقابل مانیتور کامپیوتر نادرست پلک می‌زنیم و این می‌تواند فشار چشم و خستگی چشم ایجاد کند. چون چشم‌ها از فواید لازم پلک زدن سود چندانی نمی‌برند. به بال‌های یک پروانه فکر کنید؛ پلک زدن شما هم باید مثل بال‌های پروانه کاملا باز و بسته شود. اگر مدتی آگاهانه کامل پلک بزنید، کم‌کم مغز آن را تبدیل به عادتی ناخودآگاه خواهد کرد.