۰ نفر

ترفند جالب قدیمی ها برای قطع فوری سکسکه

۶ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۱۸
کد خبر: 656659
ترفند جالب قدیمی ها برای قطع فوری سکسکه

این مطلب به نقل از معتبرترین مجلات پزشکی دنیا برای رفع سکسکه در سریعترین زمان ممکن نوشته شده است. این روشها به صورت قطعی سکسکه شما را در کمترین زمان درمان می کنند و جایگزین روشهای قدیمی شده اند. هر کدام از این روشها را که دوست دارید می توانید امتحان کنید.

ترفندهای ساده و جالب رایج برای قطع سکسکه

به گزارش اقتصادآنلاین؛ تقریبا همه سکسکه را تجربه کرده اند. سکسکه زمانی اتفاق می‌افتد که دیافراگم به صورت غیرارادی منقبض می‌شود. دیافراگم یک ماهیچه بزرگ است که هنگام دم و بازدم به تنفس کمک می کند. زمانی که دیافراگم تحریک شود، یا زمانی که به طور ناگهانی تنفس می‌کنید و تارهای صوتی به طور ناگهانی بسته می‌شوند، باعث ایجاد صدای متمایزی می‌شود.

سکسکه معمولا در عرض چند دقیقه به تنهایی اتفاق می افتد و می‌تواند آزاردهنده باشد و با غذا خوردن و صحبت کردن تداخل پیدا کند. در نتیجه، افراد با یک لیست بی‌پایان از ترفندهای خود برای خلاص شدن از شر آن‌، از نفس کشیدن در یک کیسه کاغذی گرفته تا خوردن یک قاشق شکر، سر و کار دارند؛ اما کدام درمان‌ها کارساز است؟

مطالعات زیادی که اثربخشی راه های مختلف را مشخص کند، وجود ندارد. با این حال، بسیاری از روش ها مدت هاست که مورد توجه قرار گرفته اند. علاوه بر این، برخی از محبوب ترین راه حل ها باعث تحریک اعصاب واگوس و یا فرنیک (اعصاب حرکتی دیافراگم) که به دیافراگم متصل است، می شوند.

به یاد داشته باشید اگر سکسکه مزمن دارید که بیش از ۴۸ ساعت طول کشیده، با پزشک صحبت کنید؛ زیرا ممکن است نشانه ای از یک وضعیت زمینه ای باشد که نیاز به درمان داشته باشد.

تکنیک تنفس و حالت بدن

ترفند جالب قدیمی ها برای قطع فوری سکسکه

گاهی اوقات، یک تغییر ساده در تنفس یا حالت بدن می تواند دیافراگم را آرام کند.

۱- شمرده نفس کشیدن را تمرین کنید. با تنفس آرام و شمرده سیستم تنفسی خود را منقطع کنید. برای ۵ ثانیه هوا را به داخل ببرید (عملیات دم) و سپس ۵ ثانیه آن را خارج کنید (عملیات بازدم).

۲- نفس خود را نگه دارید. یک جرعه بزرگ از هوا را قورت بدهید و آن را حدود ۱۰ تا ۲۰ ثانیه نگه دارید و سپس به آرامی نفس بکشید. در صورت لزوم تکرار کنید.

۳- داخل یک کیسه کاغذی نفس بکشید. یک کیسه کاغذی بر روی دهان و بینی خود قرار دهید. به آرامی نفس بکشید، کیسه را از هوا پر و خالی کنید. هرگز از یک کیسه پلاستیکی استفاده نکنید.

۴- زانو هایتان را خم کنید. در یک محل راحت بنشینید و زانوهایتان را به سینه خود برسانید و آن ها را دو دقیقه در همان وضعیت نگه دارید.

۵- سینه خود را فشرده کنید. به جلو خم شوید تا به سینه تان فشار وارد کنید، بالطبع دیافراگم فشرده خواهد شد.

۶- از روش Valsalva استفاده کنید. برای انجام این کار، سعی کنید در حالی که بینی خود را با دست بسته نگه داشته اید، هوا را به داخل بکشید. در حین این کار دهان خود را هم بسته نگه دارید.

نقاط فشار

نقاط فشاری قسمتی از بدن هستند که به فشار حساس اند. اعمال فشار با دست بر روی این نقاط،‌ ممکن است به آرام کردن دیافراگم و یا تحریک اعصاب واگوس یا فرنیک کمک کند.

۷- به زبان خود فشار بیاورید. فشار روی زبان، اعصاب و عضلات حلق و گلو را تحریک می کند. نوک زبانتان را بگیرید و یک تا دوبار آن را به جلو بکشید.

۸- به دیافراگم خود فشار دهید. دیافراگم شکم را از ریه ها جدا می کند. با دستتان به انتهای سینه و برروی جناغ سینه فشار وارد کنید.

۹- در حین بلعیدن آب، بینی خود را با ایجاد فشار بسته نگه دارید.

۱۰- به کف دستتان فشار وارد کنید. انگشت شست خود را روی کف دست دیگر گذاشته و فشار دهید.

۱۱- شریان کاروتید خود را ماساژ دهید. در هر دو طرف گردن یک شریان کاروتید دارید. این همان شریانی است که هنگام لمس گردن، نبض آن را احساس می کنید. دراز بکشید، سر خود را به سمت چپ بچرخانید و شریان کاروتید را با حرکت دایره وار به سمت راست برای ۵ تا ۱۰ ثانیه ماساژ دهید.

سکسکه

چیزهایی برای خوردن یا نوشیدن

خوردن چیزهای خاص و یا تغییر روش خوردن ممکن است باعث تحریک اعصاب واگوس یا فرنیک شود.

۱۲- آب یخ بنوشید. به آرامی مقداری آب یخ مزه مزه کنید. این کار ممکن است باعث تحریک عصب واگوس شود.

۱۳- از طرف مقابل لیوان آب بنوشید. برای نوشیدن آب لیوان را به چانه خود بچسپانید و از قسمت مقابل لیوان که دور از دهانتان قرار گرفته آب بنوشید.

۱۴- بلافاصله یک لیوان آب گرم بدون توقف تنفس بخورید.

۱۵- آب را از طریق پارچه یا حوله کاغذی بنوشید. یک لیوان آب سرد را با یک پارچه یا حوله کاغذی بپوشانید و از طریق آن آب بنوشید.

۱۶- یک مکعب یخ بمکید. چند دقیقه یک مکعب یخ را بمکید و وقتی به اندازه مناسب رسید آن را بخورید.

۱۷- آب یخ قرقره کنید. برای ۳۰ ثانیه با آب یخ قرقره کنید. در صورت لزوم تکرار کنید.

۱۸- یک قاشق غذاخوری عسل یا کره بادام زمینی بخورید. قبل از قورت دادن اجازه دهید مقداری در دهان مانده و حل شوند.

۱۹- مقداری شکر بخورید. یک قاشق چای خوری شکر روی زبان خود قرار دهید و آن را ۵ تا ۱۰ ثانیه نگه داشته و سپس بخورید.

۲۰- یک لیمو ترش بمکید. بعضی از مردم به لیمو ترش خود نمک اضافه می کنند. بعد از این کار دهان خود را با آب بشویید تا از دندان هایتان در برابر اسید سیتریک محافظت کنید.

۲۱- یک قطره سرکه روی زبان خود قرار دهید.

روشهای غیر معمول اما اثبات شده

ممکن است با این روش‌ها آشنایی نداشته باشید، اما هر دوی آن‌ها توسط مطالعات موردی علمی پشتیبانی می‌شوند.

۲۲- یک ارگاسم داشته باشید. یک مطالعه در مورد مردی انجام شد که سکسکه اش چهار روز طول کشید. پس از ارگاسم، بلافاصله سکسکه قطع شد.

۲۳- یک ماساژ مقعد انجام دهید. مطالعه دیگر گزارش می‌دهد که یک مرد با سکسکه در حال پیشرفت، بعد از ماساژ مقعد، احساس آسودگی آنی پیدا کرد. با استفاده از یک دستکش پلاستیکی و روغن فراوان، یک انگشت را به راست‌روده و مقعد وارد کنید و ماساژ دهید.

راه های دیگر

در اینجا چند راه حل دیگر است که می توانید انجام دهید:

۲۴- به پشت گردن ضربه بزنید یا مالش دهید. مالش پوست در پشت گردن ممکن است عصب فرنیک را تحریک کند.

۲۵- پشت گلو را با نوک انگشت فشار دهید. به آرامی پشت گلو را با نوک انگشت تا زمانی که سرفه کنید، فشار دهید. این رفلکس ممکن است عصب واگوس را تحریک کند.

۲۶- خودتان را با چیزی سرگرم کنید. روی سکسکه متمرکز نشوید، آن ها خودشان قطع می شوند. یک بازی ویدئویی بازی کنید، جدول کلمات متقاطع را پر کنید، یا برخی از محاسبات را در ذهن خود انجام دهید.

چه وقت به پزشک مراجعه شود

اغلب موارد سکسکه ها در عرض چند دقیقه یا چند ساعت برطرف می شوند؛ اما اگر به طور منظم سکسکه کردید یا سکسکه طولانی مدت بیش از دو روز داشتید، با پزشک صحبت کنید. سکسکه می تواند نشانه ای از یک وضعیت اساسی باشد، از قبیل:

ریفلاکس معده (GERD)

سکته مغزی

مولتیپل اسکلروزیس

علاوه بر این، برخی از سکسکه ها با سماجت بیشتری نسبت به بقیه اتفاق می افتند. در این مورد پزشک ممکن است داروهایی برای کمک به توقف آن ها تجویز کند. داروهای رایج برای سکسکه مزمن عبارتند از:

باکلوفن (گابلوفن)

کلرپرومازین (تورازین)

متوکلوپرامید (رجلان)