۰ نفر

کدام زیرسویه کرونا شیوع بیشتری دارد؟

۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۵۰
کد خبر: 655825
کدام زیرسویه کرونا شیوع بیشتری دارد؟

یک متخصص ایمنولوژی به تشریح ویژگی‌های دو زیرسویه جدید امیکرون پرداخت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی تقدسی گفت: در حال حاضر دو زیرسویه B.A.۴ و B.A.۵ در سطح جهان شیوع یافته که زیرسویه B.A.۵ شیوع بیشتری دارد. این زیرسویه‌های جدید به لحاظ علائم بیماری چندان تفاوتی با سویه‌های قبلی ندارند، اما بطور معمول شروع علائم آن‌ها با گلودرد است.

تقدسی تصریح کرد: همچنین علائمی دیگر مانند سرفه، بدن درد و نیز علائم گوارشی مانند اسهال و استفراغ در صورت ابتلا به این زیرسویه‌ها مشاهده می‌شود. قدرت سرایت این زیرسویه‌ها به حدی بالاست که امکان ابتلای مکرر افراد به این بیماری وجود دارد و حتی ممکن است فرد هر ماه به این بیماری مبتلا شود.

به گفته تقدسی، متاسفانه این زیرسویه‌های جدید می‌توانند عوارض طولانی مدت مانند عوارض عصبی، حالت افسردگی، علائم گوارشی و ... ایجاد کنند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد ویروس کرونا از جمله این زیرسویه‌ها می‌توانند تا مدت طولانی در دستگاه گوارش افراد باقی بمانند.

تقدسی با بیان اینکه زیرسویه‌های جدید امیکرون در برابر پاسخ ایمنی و آنتی بادی‌های بدن مقاومت بیشتری دارند، گفت: خوشبختانه انواع واکسن در برابر این زیرسویه‌ها تا سه ماه اثربخشی دارد، البته این اثربخشی به معنی جلوگیری از ابتلا نیست و واکسن‌ها تنها می‌توانند از فرم شدید و مرگ و میر بیماری جلوگیری کنند.

 تقدسی گفت: در همین راستا تزریق دز‌های یادآور واکسن به طور جد توصیه می‌شود و افراد باید هرچه سریعتر برای تزریق دز سوم و دز چهارم مراجعه کنند. در حال حاضر در جهان به دنبال ساخت واکسن‌های جدید در برابر امیکرون هستند، اما همین واکسن‌های فعلی هم اثربخشی خوبی در برابر فرم شدید بیماری دارند.