۰ نفر

با نصف کردن قرص منتظر این اتفاقات بد باشید!

۱۳ تیر ۱۴۰۱، ۱۷:۵۱
کد خبر: 650428
با نصف کردن قرص منتظر این اتفاقات بد باشید!

وقتی بیمار نمی تواند قرص یا کپسول را ببلعد تلاش می کند قرص را نصف کنید و یا کپسول را باز کند و سپس این قرص نصف شده و یا محتویات کپسول را درون غذا یا مایعات بریزد و میل کند.

خطرات جدی نصف کردن قرص

به گزارش اقتصاد آنلاین؛  اما باید بدانید که نصف کردن قرص و یا باز کردن محتویات کپسول یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که هر فرد می تواند انجام دهد. خرد کردن یک قرص یا باز کردن یک کپسول، فرم دارویی آن را تغییر می دهد و همین امر سبب می شود سرعت و میزان جذب ماده فعال توسط بدن تغییر پیدا کند.

برخی از داروهای خاص اگر نصف شوند مشکلات زیادی را برای سلامتی به وجود می آورند. هنگامی که یک فرم داروی انتشار یافته خرد یا باز می شود، ماده فعال موجود در آن دیگر آزاد نمی شود و جذب بدن نمی گردد. در برخی از موارد نصف کردن قرص یا باز کردن کپسول سبب می شود دارو به جای اینکه به صورت تدرجی جذب بدن شود به سرعت جذب شود و همین امر خطرات زیادی را در پی خواهد داشت.

داروهایی مانند تئوفیلین و فنوباربیتال دارای یک شاخصه درمانی هستند. نصف کردن این قرص ها سبب می شود که غلظت پلاسمایی خون بالا رود و حتی به غلظت های سمی نزدیک شود و همین امر خطر بروز عوارض جانبی را افزایش می دهد.

قرص هایی با پوشش مقاوم در برابر سیستم گوارش!

 قرص ها و کپسول های مقاوم حاوی گرانول های مقاوم برای آزاد سازی ماده فعال در خارج از معده هستند. هدف این قرص ها محافظت از ماده فعال در برابر اسید معده است. وقتی لایه مقاوم در برابر گوارش با خرد شدن از بین می رود، معمولا دوز کمی جذب بدن می شود و این دارو دیگر اثربخش نخواهد بود.

عوارض نصف کردن قرص

عوارض نصف کردن قرص بسیار شدید است که در ادامه به آنها می پردازیم.

از دست رفتن ماده فعال قرص

 مطالعات نشان داده است که مواد موجود در قرص پس از خرد کردن یا برش قرص کمتر از دوز اصلی موجود در قرص می شوند. این امر بدین دلیل است که ذرات موجود بر روی دیواره دارو در اثر خرد شدن از بین می برند. در نتیجه تعادل مواد فعال قرص بهم می ریزد و این موضوع برای سلامتی خطرناک است. از طرفی دیگر، مخلوط کردن قرص با غذا می تواند میزان جذب دارو را در بدن کاهش دهد.

تخریب دارو

برخی از مواد فعال موجود در قرص ها به نور یا رطوبت حساس هستند (به عنوان مثال فوروزماید به نور حساس است). نصف کردن قرص، خرد کردن قرص یا باز کردن کپسولی که حاوی یک ماده موثره حساس به نور یا رطوبت است، آن را تخریب می کند و از بین می برد.

افزایش واکنش های آلرژیک

کسانی که به نصف کردن قرص و یا باز کردن کپسول عادت دارند، در معرض مواد موثره موجود در دارو قرار می گیرند. اگر دارو عامل سیتوتوکسیک باشد یا اثرات تراتوژنیک یا فتوتوکسیک داشته باشد،  می تواند منجر به آلرژی شود و حساسیت های شیدی را به بار بیارود.

سوالات پرتکرار در مورد نصف کردن قرص

در این قسمت تلاش می کنیم تا به سوالات پرتکرار شما در این زمینه پاسخ دهیم.

آیا می توان قرص ایبوپروفن را نصف کرد؟

خیر! این قرص را باید به طور کامل بلعید. در غیر اینصورت خطر بروز عوارض جانبی افزایش پیدا می کند.

آیا می توان قرص مولتی ویتامین را در آب میوه حل کرد؟

خیر! اگر این مکمل به صورت قرص است باید طبق دستور العمل پیش بروید. اگر تمایل دارید مولتی ویتامین را با آب میوه بخورید توصیه می شود از پودر، ساشه و یا قرص های جوشان استفاده کنید.