۰ نفر

بهترین دمنوش صبحگاهی برای شادابی و سلامت

۲ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۲۰
کد خبر: 637839
بهترین دمنوش صبحگاهی برای شادابی و سلامت

امروزه دغدغه بیشتر مردم سلامتی و تندرستی است. برای همین مردم به فکر استفاده از محصولات با کیفیت هستند و استفاده از این طیف محصولات را به محصولات بی‌کیفیت ترجیح می‌دهند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، امروزه دمنوش‌های گیاهی جایگزین بهتری برای نوشیدنی‌هایی همچون (نوشابه،دلستر،چای...) شدند و برعکس نوشابه‌ها که ضرر می‌رسانند، دمنوش‌ها مزایایی همچون افزایش هوش، بهبود سلامت بدن، تقویت عملکرد ذهن، تقویت میل جنسی، کاهش استرس و… دارند. میخواهیم چند دمنوش مناسب برای صبحانه را به شما معرفی کنیم. در ادامه با المونوش همراه باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

اگر زمان شما محدود است یا در حال حاضر، انرژی کافی برای خواندن متن‌های زیر را ندارید، می‌توانید صوت کوتاه زیر را گوش کنید و از اطلاعات این صفحه بهره‌مند شوید.

بهترین دمنوش برای صبحانه

چای سبز

امروزه افراد کمی هستند که تا کنون از فواید چای سبز، با خاصیت کاهش وزن این دمنوش آشنا نباشند. انواع مختلفی از چای سبز وجود دارند که آن‌ها بر اساس عواملی ماننده نحوه رشد گیاه چای، زمان برداشت برگ و چگونگی فراوری برگ‌ها متمایز می‌شوند. چای سبز حاوی حدود 25 تا 40 میلی گرم کافیین در هر فنجان است که به‌جز کمک به شما در هوشیاری و سرحال شدن، مزایا مختلف دیگری نیز دارد باعث می‌شود این دمنوش مناسب برای صبحانه باشد. یکی از مزایای آن، کاهش ریسک مبتلا شدن به سرطان است و این امر بخاطر وجود انتی‌اکسیدان‌های فراوان در دمنوش چای سبز است.

تحقیقات دانشمندان نشان داده استفاده و مصرف چای سبز در زنان احتمال ابتلا به سرطان سینه را 22% کاهش داده است. همینطور مردانی که در روز 5 فنجان یا بیشتر مینوشند 44% احتمال مبتلا شدن به سرطان پروستات در خود را کاهش داده‌اند. به همین دلایل نوشیدن این دمنوش برای صبحانه و یا دیگر ساعات روز توصیه می‌شود.

نوشیدن چای سبز برای لاغری

اما موضوع اینجا تمام نمی‌شود! این دمنوش حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد و کسانی که ممکن است به دیابت از نوع 2 مبتلا شوند را از خطر آن حفظ می‌کند یا کسانی که مبتلا هستند را بهبود می‌بخشد. چای سبز با ترکیباتی که دارد می‌تواند عملکرد مغز را بهتر کند تا هوشیاری بیشتری داشته باشیم. برای همین بهتر است که چای سبز را در لیست صبحانه خود اضافه کنیم تا کل روز را سرحال باشیم و انرژی خود را در طول روز حفظ کنیم.

چای اولانگ

این چای همانند چای سبز از انواع مختلفی به نام، da hong pao ،dan cong ،ti kuan yin و si ji chun که همگی دارای طعم‌ها و رایحه‌های مختلفی هستند , برای استفاده در وعده صبحانه بسیار مناسب می‌باشند. در این دمنوش مناسب برای صبحانه حدود 25 تا 50 میلی گرم کافیین در هر فنجان وجود دارد. چای اولانگ یک چای نیمه اکسید می‌باشد (بین 10 تا 80 درصد) و جزو متنوع‌ترین دمنوش‌ها است.

این چای بخاطر فوایدی که دارد یکی از مناسب‌ترین چای‌ها برای صبحانه است که حتما باید آن را در برنامه روزانه خود قرار دهیم. از فواید این چای می‌توان به تقویت متابولیسم بدن اشاره کرد که تاثیر آن در مردان و زنان ژاپنی می‌بینیم. مصرف این دمنوش مناسب برای صبحانه به‌منظور کمک به معالجه انواع خاصی از بیماری‌ها برای مثال بیماری اگزما توصیه می‌شود. این مطالعه که روی 118 بیمار انجام شد و نشان داد که نوشیدن 1 لیتر چای اولانگ منجر به بهبودی قابل توجهی در 74 بیمار شده است.

چای سفید

اما می‌رسیم به چای سفید که به دلیل میزان کافئین موجود در آن، مصرف این دمنوش‌ مناسب برای صبحانه می‌باشد. این چای در شهر فوجیان چین از رشد جوانه‌های تازه رشد و برگ‌های جوان گیاه تهیه، کشت و برداشت می‌شود. کافیین موجود این چای 10 تا 15 میلی گرم می‌باشد. این چای را وقتی اولین بار می‌نوشید کاملا بی‌مزه است. این چای هم مانند چای اولانگ انواع مختلفی دارد به نام: bai mudan and gong mei ،baihao yinzhen است. این چای از ابتلا به سرطان روده جلوگیری میکند.خاصیت ضده پیری دارد و از پوست انسان بسیار محافظت می‌کند.

 چای پوئر

 یکی دیگر از مناسب‌ترین دمنوش ها برای صبحانه چای پوئر است. طعم این چای ترش (تخمیری) است. نگهداری به طور صحیص از این دمنوش تا کهنه و قدیمی تر شود باعث بهتر شدن طعم و مزه ان می‌شود. میرسیم به کافیین این چایی که بین 30 تا 70 میلی گرم در هر فنجان ان کافیین وجود دارد. این دمنوش هم نیز در چین کشت می‌شود در استان یون نان می‌باشد. درباره این چای مطالعات زیادی انجام نشده اما یک محقق اعلام کرده که این چای باعث کاهش کلسترل می‌شود و یک سری از مزایا چای های دیگر را هم دارد. حالا نوبت میرسد به دمنوش‌های ترکیبی که بسیار مفید هستند و یک دمنوش  مناسب برای صبحانه است.

دمنوش زنجبیل و عسل

اگرچه عسل و زنجبیل هر کدام به تنهایی دارای خواص بسیار زیادی هستند، اما ترکیب آنها با هم متابولیسم بدن را به مقدار قابل توجهی بالا می برد و انرژی زیادی تولید می کند. در نتیجه در صورتی که شما در گروه افرادی قرار دارید که بیشتر مواقع از خستگی شکایت می‌کنید، بی‌اشتها، سرمایی و بی‌حس و حال هستید، این دمنوش نوع بسیار مناسبی برای وعده صبح شما خواهد بود. زنجبیل که ادویه‌ای تند و نسبتا پرمصرفی است، طبع گرم را با خود به همراه دارد که در بهبود عملکرد کبد موثر است. برای تهیه این نوع دمنوش، هم می‌توانید از برش‌های نازک گیاه زنجبیل و هم از پودر آن استفاده کنید. ۳ برش نازک و یا مقداری از پودر آن را در یک فنجان بزرگ به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید و سپس کمی عسل به آن اضافه کنید. سعی کنید از عسل ارگانیک استفاده کنید چرا که در انواع دیگر آن، ممکن مواد نگه دارنده داشته باشند، اثربخشی آن را کاهش می‌دهد.

  چای دارچین و استویا

اگر به نوشیدنی‌های شیرین علاقمند هستید و نیز نگران میزان قند خون هستید، استفاده از این دمنوش خوشمزه و شیرین، مقدار فراوانی از انرژی را در شما آزاد می‌کند. تنظیم میزان قند خون در این ترکیب بر عهده دارچین است که می تواند هر نوشیدنی یا غذایی را معطر و باب میل کند. استویا که هم به صورت برگ خشک و هم عصاره فروخته می شود، از جمله شیرین کننده های طبیعی به شمار می رود و جایگزین بسیار مناسبی برای افرادی است که نگران میزان قند خون و تناسب اندام شان هستند، چرا که کالری ندارد و قند خون را افزایش نمی دهد. شما می توانید این نوشیدنی را حدود نیم ساعت پیش از وعده صبحانه خود میل کنید و در صورت تمایل در طول روز نیز آن را مصرف نمایید اما به خاطر داشته باشید که جذب ترکیبات مفید این نوشیدنی، هنگام ناشتا به میزان قابل توجهی بیشتر است.

نوشیدن چای دارچین و استویا برای صبحانه

اما یک ترکیب هست که دمنوش نیست اما میتوان ان را جزو طبقه دمنوش های مناسب برای صبحانه قرار داد.

 اب و لیمو

نوشیدن آب لیمو آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن برای جوان‌سازی پوست و حفظ ظاهر با طراوات آن را در اختیار بدن قرار می‌دهد.هنگامی که صبح از خواب بیدار می‌شوید، بدن شما در حالت کم آبی قرار دارد ودستگاه گوارش همانند یک اسفنج عمل کرده و با نوشیدن یک لیوان آب و لیمو ویتامین C فراوانی جذب بدن می‌شود. یک لیمو ترش به طور معمول حاوی 30 میلی گرم ویتامین C است.

بهترین دمنوش برای صبحانه کسانی که در رژیم غذایی هستند

برای افرادی که هدفشان حفظ رژیم غذایی است، چای‌هایی وجود دارد که ذکر نام آن‌ها به عنوان جایزه کسانی که تا اینجای مقاله همراه ما بوده‌اند، خالی از لطف نخواهد بود. این دمنوش‌های صبحانه می‌توانند کمی شما را به سمت اهداف سلامتی شما در رژیم غذایی پیش ببرند. اما درباره میزان و زمان مصرف این دمنوش‌ها برای صبحانه حتما با افراد متخصص مشورت کنید تا خدایی نکرده دچار بیماری و عوارض ناخواسته نشوید.

برای آنکه اذیت نشوید و حوصله شما سر نرود، تنها اسمی از آن‌ها می‌بریم تا با آن‌ها آشنا شوید.

  • چای سِنا
  • چای کاترین
  • چای آبی

نتیجه گیری

هفت نوع دمنوش و چای مختلف و اصلی وجود دارد که می توانید به هنگام صبح میل کنید که هر کدام شامل صد ها نوع مختلف هستند. به طور کلی چای فواید سلامتی مختلفی با خود به همراه دارد. چای مورد نظر شما به میزان کافئین مورد نظر برای مصرف و همچنین طعمی که ترجیح می دهید نیز بستگی دارد.