۰ نفر

علامت ابتلا به کرونا پس از تزریق واکسن

۲ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۴۸
کد خبر: 637812
علامت ابتلا به کرونا پس از تزریق واکسن

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که علائم رایج بیماری کووید-۱۹ در میان افراد واکسینه شده شامل سردرد، آبریزش بینی، عطسه کردن، گلو درد و از دست دادن حس بویایی می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، از آنجایی که گونه‌های جدید ویروس کرونا تهدیدی برای زندگی افراد در نظر گرفته شده است، واکسیناسیون روشی بسیار مؤثر برای پیشگیری از بروز بیماری کووید _۱۹ است. محققان معتقدند افرادی که واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند نیز باید اقدامات پیشگیرانه را رعایت کنند تا در معرض ابتلا به بیماری مورد نظر قرار نگیرند البته خطر ابتلا به بیماری کووید _۱۹ در میان افرادی که هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند در مقایسه با افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند بسیار کاهش می‌یابد.

آیا افراد واکسینه شده به بیماری کووید _۱۹ مبتلا می‌شوند؟

با توجه به ظهور گونه‌های جدید، میزان تأثیرگذاری واکسن‌ها با گذر زمان کاهش یافته است. واکسن‌های کرونا در اصل برای مقابله با گونه اولیه ویروس کرونا تولید شده‌اند در حالی که به نظر می‌رسد گونه‌های جدید تأثیر واکسن‌ها را خنثی می‌کنند، در این صورت حتی افراد واکسینه شده نیز در معرض ابتلا به بیماری کووید _۱۹ قرار می‌گیرند. محققان معتقدند که عفونت دستیابی به موفقیت (breakthrough infection) زمانی رخ می‌دهد که یک فرد پس از دریافت دو دوز واکسن کرونا باز هم به بیماری کووید _۱۹ مبتلا شود، این فرد بیماری بدون علامت یا خفیف تا متوسط را تجربه خواهد کرد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که احتمال بروز عفونت دستیابی به موفقیت در میان افراد واکسینه شده بسیار کم است.

علائم کرونا در میان افراد واکسینه شده چیست؟

همانطور که مشخص است، واکسن‌های کرونا تا حدودی از افراد در برابر بیماری کووید _۱۹ محافظت می‌کنند. اگرچه احتمال بیمار شدن افراد واکسینه شده نیز وجود دارد، اما واکسن‌ها خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید _۱۹ و بستری شدن در بیمارستان به دلیل این بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند علاوه بر این دریافت واکسن کرونا خطر انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر را نیز کاهش می‌دهد. محققان معتقدند که علائم بیماری کووید _۱۹ در میان افراد واکسینه شده همانند علائمی نیست که افراد واکسینه نشده با آن درگیر می‌شوند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که علائم رایج بیماری کووید _۱۹ در میان افراد واکسینه شده شامل سردرد، آبریزش بینی، عطسه کردن، گلو درد و از دست دادن حس بویایی می‌شود.

آیا علائم بیماری کووید _۱۹ در میان افراد واکسینه شده خفیف‌تر است؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است احتمال این که افراد واکسینه شده به نوع شدید بیماری کووید _۱۹ و علائم مربوط به آن مبتلا شوند بسیار کم است. افرادی که دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند کمتر از افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند در بیمارستان بستری می‌شوند یا جان خود را از دست می‌دهند البته افراد واکسینه شده نیز ممکن است نوع شدید بیماری کووید _۱۹ را تجربه کنند، در بیمارستان بستری شوند یا حتی جان خود را از دست بدهند.

احتمال انتقال ویروس کرونا از افراد واکسینه شده چقدر است؟

گروهی از محققان با انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که انتقال ویروس کرونا به میزان بار ویروسی موجود در بدن افراد بستگی دارد، واکسن قادر است میزان بار ویروسی موجود در بدن افراد را کاهش دهد یا تضعیف کند. بنابراین احتمال انتقال ویروس کرونا از افراد واکسینه شده کم است. با وجود این که افزایش شیوع نوع دلتا ویروس کرونا باعث شده است افراد واکسینه شده نیز در معرض ابتلا به بیماری کووید _۱۹ قرار بگیرند، اما متخصصان باور دارند که وجود بار ویروسی کمتر در بدن این افراد احتمال انتقال ویروس به دیگران را کاهش می‌دهد.

افراد واکسینه شده باید چه اقداماتی انجام دهند؟

اگر چه افراد واکسینه نشده باید بیشتر از دیگران مراقب خود باشند، افرادی که به صورت کامل واکسینه شده‌اند نیز باید اقدامات پیشگیرانه را رعایت کنند، فاصله اجتماعی خود از دیگران را حفظ کنند و از ماسک نیز استفاده کنند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) به افراد واکسینه شده توصیه کرده است که به دلیل شیوع گسترده گونه دلتا ویروس کرونا لازم است در محیط‌های بسته نیز از ماسک استفاده کنند.