۰ نفر

اگر هر روز طناب بزنید چه اتفاقی برای بدن تان می افتد؟

۹ فروردین ۱۴۰۱، ۱۰:۱۰
کد خبر: 623913
اگر هر روز طناب بزنید چه اتفاقی برای بدن تان می افتد؟

طناب زدن یک شروع خوب برای ورزش محسوب می شود، طناب زدن فواید بسیار زیادی برای بدن دارد که سلامتی شما را کاملا تحت شعاع قرار می دهد.

اثرات مثبت طناب زدن برای سلامت بدن

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از نمناک؛ اگر به دنبال یک وسیله ورزشی ارزان، سرگرم‌کننده و قابل حمل که نگهداری آن هم آسان باشد؛ می گردید طناب گزینه مناسبی برای شماست. شما هم احتمالا طناب زدن در کودکی را به یاد دارید اما با گذر زمان فراموش کرده اید که طناب می تواند چه وسیله قدرتمندی باشد. طناب زدن می تواند با از بین بردن اثرات پیر شدن؛ قلب شما را سالم نگه دارد. طناب دسترسی شما را به یک ورزش سنگین وقتی که در خانه و یا در حال مسافرت هستید و به باشگاه و یا پیاده‌روی امن دسترسی ندارید، فراهم می کند.

پیدا کردن طناب با قیمت پایین آسان است و از آن می توانید در هر جایی که فضای کافی دارد استفاده کنید. اگر به اندازه کافی فضا برای طناب زدن ندارید؛ می توانید بدون استفاده از طناب تنها حرکت آن را تقلید کنید. طناب زدن مهارتی ست که می توانید با کمی تمرین به راحتی آن را بدست بیاورید.

اگر به طناب زدن به‌صورت روزانه پایبند باشید؛ می تواند تغییر اساسی در بدن تان به‌وجود بیاورد. مبارزه با علائم پیری تنها یکی از دلایلی است که باید روتین طناب زدن خود را شروع کنید. 

طناب-زدن

طناب زدن باعث بهبود عملکرد و تحرک پا می شود

ما هر روز در زندگی از سیستمی از استخوان‌ها، رباط ها، تاندون ها و ماهیچه ها برای راه رفتن استفاده می کنیم و درنتیجه کاهش سلامت و عملکرد پاها باعث کاهش کیفیت زندگی می شود.

خوشبختانه طناب زدن راه عالی ای برای به چالش کشیدن پاها و افزایش قدرت و تحرک آن است. عمل طناب زدن باعث حرکت ارتجاعی سریع در پا و در نتیجه افزایش قدرت پا می شود. همزمان با پریدن قوس کف پا لرزش و تکان شدید را دفع و برای بدن تعادل و ثبات به‌وجود می آورد. سفتی در قوس پا می تواند باعث درد شود و تعادل و ثبات را در پاها کاهش دهد.

قوی شدن پا؛ از خطر آسیب دیدگی و افتادن با بالا رفتن سن جلوگیری می کند

در یک آزمایش از تعدادی دونده خواسته شد تا به جای روتین گرم کردن همیشگی خود؛ هفته ای دو تا چهار بار برای 10 تا 20 دقیقه طناب بزنند و این کار را به مدت ده هفته ادامه دهند. نتیجه آزمایش منجر به بالا رفتن قدرت پرشی و واکنشی پا و کاهش سفتی پا در دوندگان شد.

توان بدن و قدرت پایین تنه را افزایش می دهد

قدرت ماهیچه بدن با توانایی بدن در مقابله با فشار اندازه گیری می شود؛ در حالی که توان و انرژی ماهیچه با توانایی بدن در مقابله فشار در بازه زمانی کوتاه تری اندازه گیری می شود.قدرت و توان هر دو لازمه ی حرکت آسان و کاهش خطر آسیب با بالا رفتن سن هستند.

طناب زدن روزانه راه حلی عالی برای افزایش قدرت و توان ماهیچه های بالا تنه است. طناب زدن باعث تحرک عضلات چهار سر ران، باسن، ساق پا، شکم، فلکسور های لگن و پا و در نتیجه افزایش قدرت و توان آن ها خواهد شد.

اثرات-طناب-زدن

باعث تعادل و هماهنگی بدن می شود

درون بدن شبکه ای از عصب ها، مغز و ماهیچه در حال فعالیت هستند تا در هر ثانیه ماهیچه مناسب برای فعالیت را انتخاب کنند. تعادل در حرکت با گذر زمان و با سازگاری های عصبی پیشرفت می کند این سازگاری ها به ما کمک می کند تا احساس قدرت و اعتماد به نفس بیشتری در حرکات بدن خود داشته باشیم. ترکیب هماهنگی و تعادل بدن باعث خود آگاهی ما نسبت به بدنمان در محیط اطراف و حرکت روان آن می شود.

باعث تقویت و بهبود اندام تنفسی و قلبی_عروقی می شود

طناب زدن یکی از قابل دسترس ترین ورزش ها برای تمرین های قلبی عروقی است و مراقبت از قلب و ریه ها هم برای سلامت طولانی مدت بسیار مهم است. بیماری های قلبی علت شماره یک مرگ و میر است و از هر چهار نفر؛ یک نفر بر اثر بیماری قلبی می میرد.

در یک آزمایش از چند زن بیست ساله که اضافه وزن داشتند؛ خواسته شد هفته ای سه بار به مدت چهار هفته همراه با موزیک طناب بزنند و نتیجه این آزمایش نشان می داد مقدار هوایی که با نفس عمیق از بدن خارج می شود؛ افزایش یافته است.

استقامت عضلانی را افزایش می دهد

استقامت عضلانی برای فعالیت های روزانه و وضعیت بدن ضروری است. وقتی استقامت عضلانی خوبی داشته باشیم، می ‌توانیم کارها یا تمرینات را برای مدت طولانی ‌ترو بدون خستگی انجام دهیم.

ماهیچه های خسته نیز زودتر آسیب خواهند دید. خستگی عضلانی فرآیندی است که توسط ماهیچه ها، مغز و اعصاب اداره می شود و ورزش هایی که به صورت مکرر در یک بازه زمانی تکرار می شوند می توانند این شبکه را در برابر خستگی مقاوم کنند.

عضلات

به کنترل وزن کمک می کند

طناب زدن راهی عالی برای کم کردن 20 الی 20 درصد از کالری اضافی بدن است. نتایج آزمایش‌ها نشان می دهد که یک تمرین دوازده هفته ای طناب زنی می تواند چربی شکم را تا حد زیادی کاهش دهد. اگر به دنبال کاهش وزن هستید؛ ترکیبی از کنترل کالری در رژیم غذایی به همراه طناب زدن برای کاهش بیشتر کالری را امتحان کنید.

قدرت و استقامت بنیادی بدن را افزایش می دهد

قدرت بنیادی بدن مرکز و ریشه همه حرکات است. اگر بنیاد قوی و سالمی داشته باشید؛ عضلات لگن، کمر، و شکم شما با هم کار می کنند تا حرکتی سالم داشته باشید و بدن تان را از آسیب حفظ می کنند.

شانه ها قوی تر می شوند

ما به شانه هایی قوی و انعطاف‌پذیر برای کارهای روزمره و ساده خود نیاز داریم. طناب زدن معمولا به عنوان ورزشی برای پایین تنه شناخته می شود اما روی شانه هم تاثیر می گذارد. عضلات شانه به شروع حرکت طناب و چرخاندن آن کمک می کنند.

قوی-تر-شدن-شانه

به تقویت عضلات کف لگن کمک می کند

عضلات کف لگن نقش مهمی در متوقف کردن جریان ادرار و سلامت جنسی دارند. معمولا فیزیوتراپیست ها تمریناتی مثل کگل را برای تقویت این ماهیچه ها تجویز می کنند. تمرینات حرکتی مثل طناب زدن هم با واکنش لحظه ای به محرک باعث تقویت عضلات کف لگن خواهد شد.

باعث افزایش تراکم استخوان می شود

داشتن استخوان های سالم می تواند به بالا بردن کیفیت زندگی با بالا رفتن سن کمک کند. استخوان های ما حول و حوش 30 سالگی تولید توده استخوانی جدید را متوقف می کنند که در این سن؛ کسب اطمینان از دریافت کلسیم کافی از طریق رژیم غذایی و حفظ سلامت استخوان به کمکِ ورزشی مثل طناب زنی ضروری است.

باعث بالا رفتن اعتماد به نفس می شود

دستیابی به یک مهارت جدید و پیشرفت در آن باعث بالا رفتن حس ارتباط با دیگران و افزایش اعتماد به نفس می شود. در هنگام شروع طناب زنی ممکن است احساس دست و پا چلفتی بودن کنید اما با گذر زمان به خودتان ثابت می کنید که می توانید مهارت های جدیدی یاد بگیرید.

البته طناب زنی می تواند منجر به بروز مشکلاتی نیز شود

انجام یک ورزش روزانه به‌صورت مکرر می تواند باعث بروز مشکلاتی شود. اگر طناب زدن نادرست و بیش از حد انجام شود، به بخش جلوی ساق پای شما فشار می آورد تا بتواند وزنتان را تحمل کند؛ همچنین می تواند باعث آسیب دیدگی زانو و یا مچ پا به ویژه در کسانی که سابقه آسیب به غضروف، تاندون و رباط را دارند؛ شود. در صورت احساس درد ناشی از طناب زدن، چند روز استراحت کنید و در مورد هر گونه نگرانی با پزشک خود مشورت داشته باشید.