۰ نفر

آلودگی هوا از فواید ورزش برای مغز می کاهد

۲۰ آذر ۱۴۰۰، ۷:۵۹
کد خبر: 588716
آلودگی هوا از فواید ورزش برای مغز می کاهد

یک مطالعه جدید نشان می‌ دهد که هوای آلوده می‌ تواند برخی از فواید ورزش برای مغز را از بین ببرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، مدیسن نت نوشت؛ «ملیسا فورلانگ»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه آریزونا، می‌گوید: «فعالیت بدنی با بهبود نشانگرهای سلامت مغز در مناطقی که آلودگی هوا کمتر است مرتبط است.»

برای این مطالعه، تیم تحقیق نشانگرهای خاصی از سلامت مغز، از جمله مقدار ماده خاکستری که مقدار بیشترش نشانه سلامت بهتر مغز است و ضایعات در ماده سفید مغز، که نشانه آسیب است، را مقایسه کردند.

محققان همچنین سطح فعالیت ۸۶۰۰ نفر در بریتانیا با میانگین سنی ۵۶ سال و قرار گرفتن آنها در معرض آلودگی هوا از جمله دی اکسید نیتروژن و ذرات معلق را ارزیابی کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد که ورزش شدید ضایعات ماده سفید را در میان افرادی که در مناطقی با آلودگی کم هوا ورزش می‌کنند کاهش می‌دهد، اما در میان افرادی که در مکان‌هایی با هوای آلوده تمرین شدید داشتند این ضایعات کاهش نیافت.

این مطالعه نشان داد افرادی که بیشترین میزان ورزش شدید را داشتند نسبت به افرادی که هیچ ورزشی انجام نمی‌دادند ماده خاکستری بیشتری داشتند (۸۰۰ سانتی متر مکعب در مقابل ۷۹۰). اما قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، تأثیر فعالیت بدنی بر حجم ماده خاکستری را تغییر نداد.

فورلانگ خاطرنشان کرد: «یافته های مطالعه به این معنا نیست که افراد باید از ورزش اجتناب کنند.»

وی در ادامه افزود: «به طور کلی، تأثیر آلودگی هوا بر سلامت مغز کم بود؛ تقریباً معادل نیمی از تأثیر یک سال پیری. در حالی که تأثیر فعالیت شدید بر سلامت مغز بسیار بیشتر بود؛ تقریباً معادل سه سال جوان‌تر بودن».