۰ نفر

آیا تزریق واکسن کووید، منجر به ابتلا به کرونا می شود؟

۲۵ شهریور ۱۴۰۰، ۷:۱۵
کد خبر: 562735
آیا تزریق واکسن کووید، منجر به ابتلا به کرونا می شود؟

یکی از عللی که برخی از افراد را در واکسن زدن دچار تردید می کند، ابهامات و سوالاتی است که در ذهن دارند و برای آنها جواب مناسبی پیدا نکرده اند. یکی از این سوالات این است که به دلیل تزریق واکسن کووید ۱۹، آیا ممکن است آزمایش کووید ۱۹ فرد مثبت شده یا فرد به کرونا مبتلا شود؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است به دلیل تزریق واکسن کووید ۱۹، آزمایش کووید ۱۹ فرد مثبت شده یا فرد به کرونا مبتلا شود؟، منفی است. از آنجایی که در واکسن یا تنها قطعاتی از ویروس وجود دارد یا صرفا پروتئین های غیرقابل تکثیر ویروس وجود دارند، ایجاد بیماری بر اثر تزریق واکسن از اساس غیرعلمی و غیرممکن است و هیچ یک از واکسن های کووید ۱۹ باعث  مثبت شدن آزمایش (PCR نمونه حلقی/بینی) کوید ۱۹ نمی شود.

تزریق واکسن با تقویت پاسخ ایمنی بدن، باعث تولید آنتی بادی موثر می شود، اما برخی انواع پیشرفته آزمایش‌های سرولوژی (شناسایی آنتی بادی) بعد از تزریق واکسن، می تواند آنتی بادی های مطلوب تشکیل شده بعد از واکسن را شناسایی کنند.

واکسن های کووید ۱۹ به سیستم ایمنی بدن ما می آموزد که چگونه ویروس عامل کووید ۱۹ را بشناسد و با آن مبارزه کند. گاهی این روند می تواند علائمی مانند تب در سه روز اول بعد از واکسیناسیون ایجاد کند.  پیدایش این علائم در سه روز اول، طبیعی هستند و نشانه این است که بدن در حال ایجاد ایمنی در برابر ویروس کووید ۱۹ است.

بنابراین خود واکسن، بیماری کووید ۱۹ ایجاد نمی کند، اما باید بدانیم که ورود در تجمعات در همان روزهایی که واکسن هم تزریق کرده ایم و قبل از آنکه واکسن اثراتش را شروع کند، می تواند باعث بیماری می شود. به همین دلیل بعد از تزریق واکسن کرونا هم همچنان باید نکات پیشگیرانه را رعایت کرد.  

باید توجه کرد که بعد از واکسیناسیون چند هفته طول می کشد تا در برابر ویروس کووید ۱۹ ایمنی ایجاد شود. این بدان معناست که اگر شخص بلافاصله قبل یا دقیقاً پس از واکسیناسیون در معرض ویروس کووید ۱۹ قرار گیرد، ممکن است بیمار شود. زیرا واکسن وقت کافی برای محافظت نداشته است. پس اگر گه گاه فردی را دیدید که پس از واکسیناسیون دچار علایم شد و تست او مثبت شد، به این معنا است که یا در زمان واکسیناسیون، ویروس از قبل در بدن او وجود داشته و چند روز بعد بیماری خود را نشان داده است یا در روز واکسیناسیون در تجمعی مانند اتوبوس، فروشگاه و ... حضور داشته و ویروس قبل از دریافت واکسن، وارد بدن او شده است و فرصتی برای اثربخشی خوب واکسن وجود نداشته و فرد بیمار شده است.

بنابراین باید مراقب باشید در محل های شلوغ و یا حتی در مراکز واکسیناسیون از تجمع خودداری کنید.