۰ نفر

وزیر بهداشت؛

به ۱۲۰ میلیون دزُ واکسن نیاز داریم

۹ شهریور ۱۴۰۰، ۲۲:۴۲
کد خبر: 558258
به ۱۲۰ میلیون دزُ واکسن نیاز داریم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: قدم اول دولت سیزدهم برای مقابله با کرونا، واکسیناسیون عمومی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شبکه خبر، "بهرام عین اللهی" وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با تیتر امشب در تبیین برنامه‌های وزارت بهداشت در دولت سیزدهم گفت: واکسیناسیون تنها راه حل مقابله با کرونا است. اولویت دولت سیزدهم مقابله با کرونا واکسیناسیون است و در دولت همه در این موضوع هم صدا هستند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با قدردانی از زحمات مدافعان سلامت گفت: ایثار گری از شاخصه‌های مردم کشور ما و نهادینه است. کادر پزشکی ما یک عقبه در دوران دفاع مقدس دارد.
 عین اللهی با بیان اینکه اگر افراد بالای ۱۸ سال را در نظر بگیریم حدود ۶۰ میلیون نفر باید واکسینه شوند، گفت: به ۱۲۰ میلیون دزُ نیاز به واکسن داریم که منابع داخلی به تنهایی جوابگوی این نیاز نیست و در ماه گذشته روند واکسیناسیون در کشور خوب بود.
او گفت: تاکنون ۲۷ میلیون دُز واکسن کرونا تزریق شده است.۱۹ میلیون نفر بار اول و ۸ میلیون نفر دومین دز واکسن را دریافت کرده اند.

او با بیان اینکه باید واکسیناسیون مردمی شود، گفت: روند واردات واکسن در کشور خوب است. واکسن زدن کار سختی نیست و برای سرعت در روند واکسیناسیون، مردم باید به کمک وزارت بهداشت بیایند. وزارت بهداشت بر مراکز واکسیناسیون نظارت خواهد داشت.

 عین اللهی با بیان اینکه رعایت شیوه نامه های بهداشتی حتی بعد از واکسیناسیون باید رعایت شود، گفت: بیماری کرونا به راحتی ریشه کن نمی شود و افراد بعد از واکسیناسیون هم باید شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میزان مرگ و میر در کشورهایی که واکسیناسیون بیشتری انجام داده اند، کم است.

شرایط بحرانی است، مردم بیشتر رعایت کنند

عین اللهی افزود: اولویت ما بر پیشگیری است. زیر ساخت های کشور با وجود مراکز و شبکه های بهداشتی خوب است. پیشگیری بهتر از درمان است فقط بایی زیر ساخت ها تقویت شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه می توان لاک داون از 10 تا صد درصد انجام داد، گفت: ویروس در کشور در حال گردش است و شرایط کشور طوری است که نمی توانیم لاک داون صد در صدی را انجام دهیم.

عین اللهی به تغییر سبک زندگی برای پیشگیری و مقابله با کرونا تاکید کرد و گفت: اگر ویروس کرونا قابل مشاهده بود مردم بیشتر رعایت می کردند.

ناچار به واردکردن واکسن کرونا هستیم

وزیر بهداشت گفت: برخی از تولید واکسن های داخلی در مراحل تولید انبوه هستند اما ما ناچاریم واکس کرونا را وارد کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برخی افراد ممکن است به دزُ‌های بعدی واکسن هم نیاز داشته باشند.
عین اللهی گفت: نیازمند و ناچار به واردات واکسن هستیم و تولید داخل برای اطمینان تامین واکسن در آینده است. در کشور در شرایط کنونی حدود ١٠ تا ١٢ میلیون در ماه ظرفیت تولید واکسن برکت داریم و پلتفرم واکسن هم در مراحل پایانی قرار دارد، رازی، انستیتو پاستور و سیناژن نیز همین وضعیت را دارند و حدود ٣ میلیون دُز واکسن برکت تزریق شده است.

 بهرام عین اللهی درباره واکسن‌های وارداتی گفت: قرارد داد‌ها با کشور‌های تولید کننده واکسن بسته شده است و تا پایان مهرمان نزدیک به ۷۰ درصد از مردم واکسینه شوند و تا دهه فجر واکسیناسیون تمام مردم انجام شود.

او گفت: برای تغییر سبک زندگی و آموزش مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی رسانه ملی باید سریال و برنامه سازی هم انجام دهد.

 عین الهی گفت: طرح شهید سلیمانی در مناطق روستایی بسیار خوب جواب داده و در مناطق شهری از آن استقبال نشده است.