۰ نفر

جهانی شدن تزریق دوز سوم واکسن

۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۵۶
کد خبر: 557765
جهانی شدن تزریق دوز سوم واکسن

درحالی‌که هنوز بسیاری در ایران دوز اول واکسن را تزریق نکرده‌اند، دوز سوم در بعضی کشورها شروع شده و در حال تبدیل شدن به یک استاندارد معمول است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  با افزایش مجدد تعداد موارد ابتلا به کووید-19، کشورهایی که شانس واکسیناسیون درصد بالایی از جمعیت خود را داشتند، حالا بر سر تزریق دوز سوم یا تقویتی در حال بحث هستند. در آمریکا مقامات بهداشتی به افراد بزرگسالی که به‌طور کامل با 2دوز واکسینه شده‌اند، اعلام کرده که با گذشت 8ماه از دریافت دوز دوم واکسن mRNA خود می‌توانند از 20سپتامبر 2021به بعد واکسن تقویت‌کننده دریافت کنند. آلمان نیز از سپتامبر شروع به ارائه تقویت‌کننده می‌کند و رژیم صهیونیستی هم مدتی است تزریق دوز سوم به افراد بالای 60سال را آغاز کرده است. با این حساب تا 24آگوست 2021، بیش از 12میلیون دوز تقویت‌کننده در سراسر جهان تجویز شده است.

در این میان برخی کاربران فیسبوک ادعا کردند تقویت‌کننده‌ها درواقع به این دلیل تجویز می‌شوند که دوزهای پیشین واکسن کارایی نداشته‌اند، اما این ادعای نادرستی است. این واقعیت که ممکن است به تقویت‌کننده واکسن کووید-19نیاز باشد به این معنا نیست که واکسن کار نمی‌کند. تزریق تقویت‌کننده درواقع برای حفظ مصونیت در افرادی که قبلا واکسینه شده‌اند، استفاده می‌شود.

باتوجه به جهش‌های متوالی ویروس کرونا که ممکن است شرایط بدتری را ایجاد کند، دوز تقویتی ممکن است به یک ضرورت تبدیل شود؛ چراکه سطح حفاظت ارائه شده توسط ایمن‌سازی‌ قبلی با گذشت زمان کاهش می‌یابد. درحقیقت، دوز تقویت‌کننده یک روش استاندارد برای سایر واکسن‌هایی است که چندین دهه مورد استفاده قرار گرفته‌اند؛ مانند واکسن کزاز.

نحوه عملکرد دوز تقویت‌کننده

هنگامی که فرد نخستین دوز واکسن را تزریق می‌کند، سیستم ایمنی بدن او برای مقابله با عامل بیماری‌زا آماده می‌شود. تعداد سلول‌های ایمنی بدن که آنتی‌بادی‌ها را در برابر عوامل بیماری‌زا تولید می‌کنند، افزایش می‌یابد. اما تعداد این سلول‌های ایمنی که سلول‌های B نامیده می‌شود با گذشت زمان کاهش پیدا می‌کند. آنچه باقی می‌ماند یک حوضچه کوچک از سلول‌های حافظه B و T است. این سلول‌ها بدن شما را برای عفونت‌های بیماری‌زایی که در برابر آن واکسینه شده‌اید، کنترل می‌کنند. تقویت‌کننده‌ها بر این مصونیت می‌افزایند.

علی البدی، ایمونولوژیست دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، توضیح می‌دهد که یک دوز تقویت‌کننده طیف وسیعی از فرایندها را در بدن شما به حرکت درمی‌آورد. سلول‌های B پس از دوز اضافی واکسن تکثیر می‌شوند؛ بنابراین تقویت‌کننده‌ها تولید آنتی‌بادی‌های بیشتری را علیه عامل بیماری‌زا تحریک می‌کنند. سپس تعداد سلول‌های B یک‌بار دیگر کاهش می‌یابند، اما مجموعه سلول‌های حافظه B که باقی مانده است، اکنون بزرگ‌تر است؛ به این معنا که پاسخ بعدی به عامل بیماری‌زا سریع‌تر و قوی‌تر خواهد بود.

علاوه بر این، همانطور که البدی توضیح می‌دهد، تقویت‌کننده‌ها فرایندی را به نام بلوغ همبستگی شروع می‌کنند. در این فرایند، سلول‌های B به غدد لنفاوی می‌روند. در آنجا فرایند جهش و انتخاب منجر به تولید آنتی‌بادی‌هایی می‌شود که درصورت عفونت در آینده قوی‌تر به پاتوژن متصل می‌شوند.

تزریق دوز بوستر یا تقویت‌کننده نخستین‌بار نیست که در برنامه واکسیناسیون اتفاق می‌افتد؛ به‌عنوان مثال، تقویت‌کننده کزاز، دیفتری و سیاه سرفه باید هر 10سال یک‌بار تجویز شود. دوزهای تقویت‌کننده برای واکسن فلج اطفال نیز لازم است. در آمریکا، کودکان 3بار برای ایمن‌سازی‌ اولیه خود تا 18ماهگی و یک دوز تقویت‌کننده بین 4تا 6سالگی دریافت می‌کنند. اغلب، تقویت‌کننده‌ها مشابه واکسن اصلی هستند.

با این حال، در برخی موارد مانند واکسن آنفلوآنزای فصلی، تزریق تقویت‌کننده برای افزایش محافظت در برابر انواع جدید اصلاح می‌شود. در مجموع، واکسیناسیون کامل از شما در برابر کووید-19محافظت می‌کند، اما این محافظت ممکن است با گذشت زمان کاهش یابد. تزریق تقویت‌کننده به‌منظور افزایش دوام حفاظت از شما در برابر بیماری است.