۰ نفر

مهاجرت دانشجویان پزشکی بیشتر از قبل شده است

۱ شهریور ۱۴۰۰، ۲۲:۳۸
کد خبر: 555861
مهاجرت دانشجویان پزشکی بیشتر از قبل شده است

رییس بیمارستان شریعتی گفت: مهاجرت دانشجویان پزشکی بیشتر از قبل شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، سعیدرضا مهرپور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به مشکلات کادر درمان در مقابله با کرونا افزود: در موج پنجم فشار جسمی و روحی بسیار زیادی روی کادر درمان است، زیرا بر اثر سویه دلتا افراد جوان فوت می‌کنند.
وی گفت: با توجه به اینکه بار اصلی مقابله با کرونا بر دوش کادر درمان و بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی است، اما دستیاران و رزیدنت‌ها با کمترین حقوق کار می‌کنند و اگر برای مردم دریافتی آن‌ها اعلام شود باور نکردنی است.
رییس بیمارستان شریعتی با بیان اینکه در یکی دو روز گذشته تعداد مبتلایان به کرونا در بیمارستان شریعتی افزایش یافته است افزود: برای سویه‌های کرونا درمانی وجود ندارد و کار اصلی ما استفاده از اکسیژن، داروی کورتون، داروی ضد انعقاد و داروی رمدسیور است که البته بحث زیادی درباره داروی رمدسیور وجود دارد.

مهرپور گفت:​ اکنون از هیچ کدام از دارو‌هایی که در پروتکل ابتدایی درمان کرونا قرار داشت استفاده نمی‌شود.
وی افزود: افرادی که از کادر درمان واکسیناسیون شدند در صورت ابتلا به کرونا علائم شدیدی ندارند، اما از چرخه خدمت خارج می‌شوند بنابراین با توجه به طولانی شدن موج پنجم از مسئولان درخواست می‌کنیم دز سوم و یادآور واکسن به کادر درمان تزریق شود.
رییس بیمارستان شریعتی با بیان اینکه در بیمار‌هایی که دچار ضعف ایمنی می‌شوند عفونت‌های قارچی شایع است گفت: کمبود داروی ضد قارچ آمفوتریسین بی شوخی نیست و اگر این دارو تامین نشود بیمارستان‌ها دچار مشکل می‌شوند.
مهرپور افزود: مشکل جدی در تجهیزات و تامین دستگاه‌های اکسیژن ساز و ونتیلاتور نداریم و مردم در این زمینه نگران نباشند.
وی گفت: البته در یکی دو دارو کمبود وجود دارد.
رییس بیمارستان شریعتی افزود: متاسفانه مهاجرت دانشجویان خوب پزشکی و دیگر رشته‌ها افزایش یافته است و دانشجویان پزشکی در پی مهاجرت هستند که این باید آسیب شناسی شود.
وی گفت: با توجه به اینکه بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها درگیر خدمات رسانی به بیماران کرونایی است بسیاری از بیماران دیگر در حال آسیب دیدن هستند و خدمات به آن‌ها متوقف شده است.
مهرپور افزود: اکنون فقط عمل‌های اورژانسی برای دیگر بیماران انجام می‌شود.
محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی نیز در این برنامه گفت: برای ادامه کار کادر درمان الزاماتی وجود دارد که یکی از آن‌ها هماهنگی در بخش‌های مختلف کشور است.
وی افزود: کسی که در خط مقدم قرار دارد نباید ببیند در پشت سر حمایت نمی‌شود.
جهانگیری گفت: پشتیبانی‌ها باید از کادر درمان موثر باشد، زیرا در صورت فراگیر شدن واکسیناسیون نیز باید مراقب باشیم.
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی افزود: کادر درمان در صحنه حضور دارد که به عنوان نمونه زمانی که ساعت ۱۰ شب راه اندازی سامانه ۴۰۳۰ بدون اطلاع ما اعلام شد در مدت دو ساعت ۱۶۵ پزشک را از ۱۰ شب تا ۱۲ شب پشت سیستم آوردیم.
وی گفت: تامین دارو و پشتیبانی از بیمارستان‌های خصوصی الزامی است، زیرا آرامش ما حمایت از کادر درمان است.
جهانگیری افزود: اکنون ۳۰۰ شهید عرصه سلامت داریم که نیمی از آن‌ها تعیین تکلیف نشده اند.
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی گفت: با توجه به اینکه جامعه پزشکی ما در دنیا مطرح است و بر اساس مبانی علمی حرکت می‌کنیم، اما مردم سردرگم هستند.
وی افزود: باید مردم بدانند در چه مسیری حرکت می‌کنیم و چه کاری باید انجام دهند.
جهانگیری با بیان اینکه واکسیناسیون خانواده‌های پزشکان و کادر درمان را روز نخست از وزارت بهداشت درخواست کرده بودیم، اما دیرهنگام با این موضوع موافقت شد گفت: قول داده اند خانواده‌های پزشکان در سراسر کشور نیز واکسینه شوند و در تهران در پی مشخص کردن مکانی برای تزریق واکسن به خانواده‌های پزشکان هستیم.
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی افزود: در زمینه کادر درمان نیز بسیاری از آن‌ها واکسینه شده اند.
جهانگیری افزود: در سال ۹۹ بخش خصوصی پای کار مقابله با کرونا آمد و اکنون ۷۰ درصد بیماران کرونایی در کلینیک‌ها و مطب‌های خصوصی درمان سرپایی می‌شوند، اما تاکنون از منابع اختصاص داده شده به کرونا یک ریال به بخش خصوصی تزریق نشده است و حتی ارز دولتی نگرفته اند.

وی گفت: البته با همین شرایط تعدادی از بیمارستان‌های بخش خصوصی در زمینه بستری بیماران کرونایی فعال هستند.
جهانگیری افزود: از مردم عاجزانه درخواست می‌کنیم شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند تا ما برای ارائه خدمت فرصت داشته باشیم.
امیرحسین قاضی زاده هاشمی نماینده مجلس و عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در ارتباط با این برنامه گفت: بیشترین کمکی که توانسته ایم به بخش سلامت انجام دهیم رشد ۵۰ درصدی منابع اعتباری وزارت بهداشت و بیمه‌ها بود البته با دستور رییس جمهور ممکن است متممی بر بودجه برای کمک بیشتری به بخش درمان آورده شود.
وی افزود: همه گیری کرونا موجب افزایش هزینه‌های بیمارستان‌ها و کاهش درآمد‌های دیگر آن‌ها شده است بنابراین افزایش ۵۰ درصدی منابع اعتباری برای حل مشکل بخش درمان کافی نیست.
قاضی زاده هاشمی گفت: اسامی شهدای سلامت از طرف وزارت بهداشت به بنیاد شهید ارسال می‌شود، اما متاسفانه فرایند بنیاد طولانی است و با حل شدن چند پرونده، پرونده‌های جدیدی تشکیل می‌شود البته تلاش می‌کنیم این مشکل رفع شود.
وی با بیان اینکه نظام پرداخت برای نظام سلامت در ایران مشکل دارد افزود: افزایش درآمد برخی رشته‌های پزشکی و کاهش درآمد بخش دیگر کادر درمان موجب شده است تعدادی از گرایش‌های دانشگاهی در بخش پزشکی با ظرفیت خالی حتی در دانشگاه‌های معتبر روبرو شود.
قاضی زاده هاشمی گفت: نظام پرداخت باید در بخش پزشکی اصلاح و در دولت در این زمینه تصمیم کلان گرفته شود.

محمدرضا صالحی متخصص بیماری‌های عفونی در بیمارستان امام خمینی (ره) نیز گفت: اکنون برخی بیماران کووید ۱۹ دچار بیماری قارچی به ویژه قارچ سیاه شده اند که در صورت تامین نشدن داروی آمفوتریسین بی کور خواهند شد.
وی افزود:​ این دارو اکنون نایاب است و ۱۰ نفر در بیمارستان امام خمینی (ره) که به این قارچ مبتلا شده اند نیاز فوری به داروی آمفوتریسین دارند.