۰ نفر

یک متخصص تغذیه عنوان کرد؛

مضرات غذاهای دودی برای سلامت انسان

۲۱ مرداد ۱۴۰۰، ۸:۴۷
کد خبر: 552958
مضرات غذاهای دودی برای سلامت انسان

یک متخصص تغذیه گفت: تاکنون بیش از صدها ترکیب سمی در مواد غذایی دود شده شناسایی شده که برای سلامتی انسان مضر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، گلبن سهراب، با اشاره به اینکه خطر استفاده از ۵۰ گرم سوسیس دودی معادل مصرف یک پاکت سیگار یا چهار روز تنفس در هوای آلوده شهری است، افزود: متأسفانه اخیراً مصرف غذاهای دودی به ویژه گوشت، سوسیس، کالباس و ماهی رواج زیادی پیدا کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه غذاهای دودی شده خصوصاً مواد غذایی که با تکنولوژی درست و محاسبات صحیح دود داده نشده‌اند دارای ترکیبات حلقوی هستند، توضیح داد: این ترکیبات حلقوی دارای بنزن هستند و می‌توانند سرطان‌زا باشند.

گلبن با اشاره به اینکه امکان ایجاد ترکیبات حلقوی در غذاهای دودی شده به‌ویژه هنگامی مجال بروز پیدا می‌کند بسیار زیاد است عنوان کرد: اگر این مواد غذایی در محلی که می‌خواهند دود بدهند زغال و چوب مناسب یافت نشود و از چوب‌ها و لوازم نامناسبی جهت دود دادن غذا استفاده کنند، مضرات این مواد دو چندان می‌شود.

این متخصص تغذیه گفت: در واقع برای دودی کردن غذا باید محاسبات خاصی درباره میزان چوب مصرفی مورد نیاز برای دودی کردن و مدت زمانی که برای این فرایند لازم است، انجام گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ماهی‌های دودی که در برخی از بازارهای محلی فروخته می‌شوند قابل خوردن هستند، افزود: خیر، البته این مسئله علت دیگری نیز دارد زیرا در برخی از بازارهای محلی ماهی‌هایی را که بنا به هر دلیلی فروش نرفته‌اند و در حال فاسد شدن هستند را دودی می‌کنند چرا که در برخی موارد بلافاصله پس از صید تصمیم به دودی کردن ماهی نمی‌گیرند، بنابراین مصرف ماهی‌های دودی اصلاً توصیه نمی‌شود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که خطر ابتلاء به سرطان در یک فرد زمانی که به‌طور مکرر از یک ماده غذایی سرطانی استفاده کند بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: اگر از مصرف گوشت‌های دودی یا نمک سود لذت می‌برید، فقط گه‌گاه و به مقدار کم از آن‌ها استفاده کنید و از آن‌جایی که این محصولات به تدریج اثرات نامناسبی بر بدن می‌گذارند، تا حد امکان از مصرف زیاد آن‌ها در یک زمان یا به صورت طولانی مدت خودداری کنید

گلبن افزود: در هنگام دودی کردن محصولاتی نظیر ماهی، گوشت، سوسیس و کالباس از مقادیر زیادی نمک استفاده می‌شود، بنابراین مصرف این محصولات در افراد مبتلا به پرفشاری خون توصیه نمی‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به مبتلایان به سردردهای میگرنی نیز گفت: باید از خوردن مواد گوشتی دودی اجتناب کنند، زیرا این مواد غذایی حاوی تیرامین هستند و باعث تشدید این نوع سردردها می‌شوند.