۰ نفر

راز ابتلای واکسینه‌شده‌ها به کووید

۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۷:۵۷
کد خبر: 552646
راز ابتلای واکسینه‌شده‌ها به کووید

افراد واکسینه‌شده حتی با اثربخش‌ترین واکسن‌های جهان هم ممکن است بار دیگر به بیماری کووید0۱۹ مبتلا شوند، اما شدت بیماری در آنها بسیار ضعیف‌تر خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، ابتلای برخی افراد کاملا واکسینه شده به واریانت دلتای کووید-19، باعث ایجاد ابهام درباره اثربخشی واکسن‌های تأییدشده موجود در برابر این بیماری شده است. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، متخصصان همچنان معتقدند که واکسن‌های موجود افراد کاملا واکسینه شده را در برابر عفونت شدید، بستری شدن و مرگ ناشی از این ویروس بسیار محافظت می‌کند.

اما با این حال، بروز موارد ابتلا به کروناویروس در میان آنهایی که چند هفته از دریافت دوز دوم واکسن‌شان نیز می‌گذرد، باعث ایجاد ترس و نگرانی شده است.

به‌گفته کارشناسان این امر به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. نخستین نکته این است که هیچ‌یک از واکسن‌های موجود در دنیا، حتی فایزر و مدرنا هم به‌طور 100درصد از ابتلا به کووید-19 جلوگیری نمی‌کند. علاوه بر این، سویه‌های جدید کووید، مانند نوع دلتا که قابلیت انتقال‌پذیری بسیار بالایی دارد و بیماری‌زایی آن نیز بیشتر است و اکنون در سراسر جهان شایع است، تصویر اثربخشی واکسن را پیچیده کرده است. همچنین اطلاعات ناقصی در مورد مدت ماندگاری مصونیت از کووید پس از واکسیناسیون وجود دارد.

هنگامی که داده‌های اولیه در سرزمین‌های اشغالی که یکی از سریع‌ترین برنامه‌های واکسیناسیون را داشت در اواخر‌ ماه ژوئن منتشر شد، زنگ هشدار در مورد موج جدید ابتلا به کووید به صدا درآمد. با این حال، طبق تحقیقات انجام شده، ‌با تبدیل نوع دلتا به‌سویه غالب، همچنان 2دوز واکسن، محافظ قوی در برابر بیماری‌های شدید و بستری شدن افراد است.

این داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که اثر واکسیناسیون با فایزر نیز کاهش یافته است؛ چراکه تنها 16درصد از افرادی که 2دوز واکسن در‌ ماه ژانویه گرفته بودند، ‌در برابر عفونت با علامت، ایمن بودند. برای افرادی که تا آوریل 2دوز دریافت کرده بودند، این میزان اثربخشی 79درصد بود. اما مطالعه انجام شده در انگلیس از آوریل تا‌ ماه مه، نشان می‌دهد که 2دوز واکسن فایزر 88درصد در برابر بیماری علامت‌دار و واریانت دلتا، مؤثر بوده است؛ این در حالی است که داده‌های اثربخشی اولیه کارآزمایی واکسن‌ها، که توسط فایزر سال گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد که واکسن در برابر گونه اولیه ویروس 95درصد مؤثر بوده است.

پروفسور لارنس یانگ، ویروس‌شناس دانشگاه وارویک در انگلیس معتقد است که موارد کووید در افراد واکسینه شده نشان می‌دهد که واکسن‌ها اثر 100درصدی ندارند. او می‌گوید: 2فاکتور دیگر نیز روی اثربخشی واکسن‌ها اثر می‌گذارد؛ یک کاهش ایمنی؛ یعنی ما هنوز نمی‌دانیم ایمنی محافظتی ناشی از واکسن چقدر طول می‌کشد. این به‌احتمال زیاد در افراد مسن و آسیب‌پذیرتر که در اوایل برنامه راه‌اندازی واکسن واکسینه شده‌اند، یکی از عوامل اوج‌گیری دوباره بیماری است. فاکتور دوم در عفونت‌های موفقیت‌آمیز در افراد واکسینه شده به‌دلیل گسترش نوع دلتاست که عفونی‌تر است و همین امر موجب قوت گرفتن برنامه‌های واکسیناسیون با دوز تقویت‌کننده می‌شود.

تاکنون، در انگلیس و آمریکا هنوز تصمیم قطعی برای واکسیناسیون با دوز تقویت‌کننده گرفته نشده است و متخصصان همچنان در حال رایزنی هستند. پیش از این رییس سازمان بهداشت جهانی نیز خواسته بود تا کشورهای پیشرفته به‌منظور دسترسی کامل جوامع در حال توسعه به واکسن، برنامه‌های واکسیناسیون تقویتی را عقب بیندازند.