۰ نفر

یافته محققان ایتالیایی؛

داروی کاهش کلسترول خطر کووید ۱۹ را کاهش می دهد

۱۸ مرداد ۱۴۰۰، ۶:۵۳
کد خبر: 552053
داروی کاهش کلسترول خطر کووید ۱۹ را کاهش می دهد

مطالعات نشان می دهد داروی مجاز کاهش دهنده کلسترول موسوم به فنوفیبرات و شکل فعال آن fenofibric acid می تواند ابتلا به کووید ۱۹ را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محققان دانشگاه بیرمینگام انگلستان و مؤسسه علمی سان رافائل ایتالیا به منظور شناسایی داروهای مورد استفاده مجدد برای درمان عفونت کووید ۱۹، یک صفحه نمایش برای اندازه گیری کم شدن آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین ۲ (ACE۲)، گیرنده اصلی ویروس ایجاد کردند.

این صفحه نمایش جدید اسید فنوفیبریک را شناسایی کرد. اسید فنوفیبریک همچنین دامنه اتصال گیرنده (RBD) پروتئین سنبله ویروسی را بی ثبات کرده و اتصال RBD به ACE۲ را در سنجش ایمونوسوربنت مرتبط با آنزیم (ELISA) و سنجش اتصال کامل سلول مهار می‌کند.

فنوفیبرات و اسید فنوفیبریک در دو آزمایشگاه مستقل اندازه گیری عفونت سلول‌های کشت شده با استفاده از دو سویه مختلف کروناویروس مورد آزمایش قرار گرفت.

در هر دو حالت در غلظت‌های دارویی که از نظر بالینی قابل دستیابی است، فنوفیبرات و اسید فنوفیبریک عفونت ویروسی را تا ۷۰ درصد کاهش دادند.

نتایج این مطالعه، فنوفیبرات را به عنوان یک فاکتور درمانی بالقوه شناسایی می‌کند که برای درمان عفونت کووید ۱۹ نیاز به ارزیابی بالینی فوری دارد.

فنوفیبرات، دارویی مجاز است که برای درمان میزان غیرطبیعی چربی خون استفاده می‌شود و همراه با رژیم غذایی مناسب برای کاهش کلسترول و چربی‌های بد (مانند LDL، تری گلیسیرید) و افزایش کلسترول خوب (HDL) در خون استفاده می‌شود. این ماده با افزایش ماده طبیعی (آنزیم) که چربی‌ها را در خون تجزیه می‌کند، عمل می‌کند.

تیم تحقیق نشان داد که فنوفیبرات و شکل فعال آن (اسید فنوفیبریک) می‌تواند عفونت کروناویروس را در سلول‌های انسانی در آزمایشگاه به میزان قابل توجهی کاهش دهد. نکته مهم، کاهش عفونت با استفاده از غلظت دارو است که با استفاده از دوز بالینی استاندارد فنوفیبرات ایمن و قابل دستیابی است.

داده‌های منتشر نشده اضافی همچنین نشان می‌دهد که فنوفیبرات در برابر انواع جدیدتر کروناویروس از جمله انواع آلفا و بتا هم مؤثر است و تحقیقات در مورد اثربخشی آن در نوع دلتا ادامه دارد.