۰ نفر

معاون تحقیقات وزارت بهداشت؛

هر گونه علائم سرماخوردگی می تواند ابتلا به دلتا باشد

۱۸ مرداد ۱۴۰۰، ۱:۱۰
کد خبر: 552039
هر گونه علائم سرماخوردگی می تواند ابتلا به دلتا باشد

معاون تحقیقات وزارت بهداشت گفت: هر گونه علائم شبیه به سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، سر درد و بی اشتهایی به طور قطع باید به عنوان علامت ابتلا به سویه دلتای کرونا در نظر گرفته شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، فرید نجفی در گفتگو با خبر ۲۱ شبکه یک سیما گفت: این علائم در سویه آلفای کرونا بیشتر به عنوان سرماخوردگی و آنفلوآنزا تلقی می‌شد، اما اکنون فردی که این علائم را دارد باید تست کرونا بدهد.
وی با بیان این که سویه دلتا؛ چهارمین سویه ویروس کروناست که سازمان جهانی بهداشت آن را موجب نگرانی اعلام کرده است، افزود: بیمار مبتلا به دلتا می‌تواند پنج تا ۱۰ نفر را آلوده کند و قدرت سرایت آن مانند بیماری آبله مرغان است، در صورتی که در سویه آلفا؛ قدرت سرایت مانند سرماخوردگی بود و یک یا دو نفر را آلوده می‌کرد.
 نجفی گفت: سویه دلتا؛ مقاومت بیشتری در مقابل آنتی بادی‌های خون و واکسن دارد و مقدار بیشتری ویروس در بدن بیمار تولید می‌شود.
وی افزود: دوره سرایت پذیری دلتا بیشتر از آلفا است و احتمال عفونت مجدد؛ دو برابر شدت بیماری و احتمال بستری دو و نیم برابر در مقایسه با سویه آلفا بیشتر است.
معاون تحقیقات وزارت بهداشت گفت: البته ویروس دلتا با انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل ها؛ قابل کنترل است.
 نجفی افزود: واکسیناسیون ۸ برابر ابتلا، ۲۵ برابر بستری و مرگ میر و ۴۰ درصد میزان ویروس در بدن را کاهش می‌دهد.
وی گفت: سویه دلتا ممکن است در مدت زمان کوتاهی ریه بیمار را درگیر کند بنابراین پس از مثبت شدن آزمایش؛ بیمار حتماً به پزشک مراجعه کند.
 نجفی افزود: با مثبت شدن آزمایش؛ شیوه نامه‌های درمانی آغاز می‌شود و در برخی موارد نیاز به بستری نیست.
وی گفت: برای مقابله با سویه دلتا باید تبادل‌های اجتماعی را کاهش دهیم و با افزایش ۷۰ درصد به بالای شیوه نامه‌های بهداشتی و واکسیناسیون، این بیماری را کنترل کنیم.