۰ نفر

۱۰ درمان طبیعی برای تسکین سردرد + عکس

۱۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۰۰
کد خبر: 551155
۱۰ درمان طبیعی برای تسکین  سردرد + عکس

سردرد می‌تواند یک مشکل آزاردهنده باشد و زندگی هر کسی را مختل کند. البته مسکن‌های مختلفی برای از بین بردن این درد وجود دارد. اما شما می‌توانید با شیوه‌های طبیعی نیز سردردهایتان را تسکین دهید. در ادامه به ۱۰ شیوه طبیعی برای بهبود سردرد اشاره می‌کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تبیان ، وقتی پای سردرد و به‌ویژه میگرن در میان است هر فردی نیاز به شیوه مخصوص خود دارد. به این معنی که هر شیوه‌ای برای همه کارساز نیست. ممکن است روشی برای دوستتان مفید باشد اما برای شما نه. بنابراین لازم است که ابتدا عوامل ایجادکننده سردردتان را شناسایی کنید. علاوه بر این باید هشیار باشید چون ممکن است علائم سردردتان نشان‌دهنده مشکلی جدی‌تر در سلامتی‌تان باشد. برای جمع‌بندی و نتیجه‌گیری بهتر، بهتر است هر روز یادداشت‌برداری کنید و تاریخ بزنید. لازم است ساعت شروع سردرد و شرایط ایجاد شده را نیز یادداشت کنید. می‌توانید این یادداشت‌ها را به پزشکتان نشان دهید. یادتان باشد که در طول روز از مصرف مواد غذایی که می‌تواند عاملی برای ایجاد یا تشدید سردردهایتان باشد خودداری کنید. علاوه براین حتماً سر ساعت مشخصی غذا میل کرده و ساعت خواب و بیداری‌تان را به خوبی تنظیم کنید.

نتایج آزمایشات بالینی که در سال ۲۰۱۴ در مجله Phytotherapy Research به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که زنجبیل به‌ویژه برای تسکین دردهای میگرنی مؤثر عمل می‌کند. به عقیده متخصصان پودر زنجبیل به اندازه داروهایی که برای بهبود میگرن تجویز می‌شوند مؤثر است

پاهایتان را داخل لگن آب بگذارید

آب‌درمانی می‌تواند باعث قطع سیگنال‌های درد شده و به این ترتیب برای تسکین ناراحتی مفید است. نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۶ در Journal of Neurosciences in Rural Practice به چاپ رسیده است نشان می‌دهد افرادی که از میگرن رنج می‌برند و پاها و دست‌های خود را در لگن حاوی آب گرم قرار می‌دهند و داروهایی مانند آسپرین می‌خورند در مقایسه با افرادی که صرفاً دارو می‌خورند سردرد کمتری تجربه می‌کنند.

جوش-شیرین-و-آب-برنج-min

برای تسکین سردردتان می‌توانید پاهایتان را در یک لگن و یا وان حاوی آب گرم قرار دهید. ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس پاها را خشک کنید.

سردردهای تنشی را با گرما تسکین دهید

برای بهبود سردردهای تنشی که به‌واسطه انقباض در سر و گردن ایجاد می‌شود و در واقع عامل آن استرس، اضطراب و کم‌خوابی است می‌توانید بدون مصرف دارو، یک دستمال یا لیف حوله‌ای را با آب گرم خیس کرده و بچلانید تا آب آن گرفته شود و سپس آن را تا کرده و پشت سر یا پشت گردنتان بگذارید تا عضلات این نواحی به آرامش برسد.

سردردهای میگرنی را با سرما تسکین دهید

برای تسکین سردردهای میگرنی و خوشه‌ای می‌توانید از یخ استفاده کنید. دمای سرد باعث انقباض رگ‌های خونی شده و جریان خون را کاهش می‌دهد. این مسئله نیز به کاهش فشار و تسکین سردرد کمک می‌کند. برای این کار کافیست یک حوله سرد یا کمپرس یخ که در دستمال حوله‌ای پیچیده‌اید را روی پیشانی یا روی گردنتان قرار دهید.

تکنیک‌های تنفسی را امتحان کنید

تکنیک‌های تنفسی آرام‌بخش یکی از درمان‌های طبیعی ساده و مؤثر برای تسکین سردرد به‌ویژه سردردهایی ناشی از استرس محسوب می‌شود. در یک اتاق آرام بنشینید و یا دراز بکشید. با ۵ ثانیه دم و سپس به مدت ۵ ثانیه دیگر بازدم انجام دهید. این عمل را تکرار کنید. روی تنفس و همچنین حس آرامشی که به تدریج با تنفس آرم و منظم حاصل می‌شود تمرکز کنید. خواهید دید که همین تکنیک تنفسی ساده تأثیر شگفت‌انگیزی در بهبود حالتان خواهد داشت.

ماساژ را هم امتحان کنید

با کمک نوک انگشتان اشاره گوشه‌های داخلی ابروها را فشار دهید. به مدت یک دقیقه این نواحی را با نوک انگشتان با حرکات دورانی ریز ماساژ دهید. سه تا پنج مرتبه این کار را تکرار کنید. خواهید دید که ماساژ این نقاط فشاری، تنش و استرس را از بین می‌برد و به این ترتیب سردردتان را تسکین می‌دهد.

زنجبیل را دریابید

نتایج آزمایشات بالینی که در سال ۲۰۱۴ در مجله Phytotherapy Research به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که زنجبیل به‌ویژه برای تسکین دردهای میگرنی مؤثر عمل می‌کند. به عقیده متخصصان پودر زنجبیل به اندازه داروهایی که برای بهبود میگرن تجویز می‌شوند مؤثر است. برای این کار بهتر است با ۳ لیوان آب و دو قاشق غذاخوری زنجبیل تازه رنده شده دمنوش زنجبیل تهیه کنید. اجازه دهید دمنوش تان به مدت ۵ دقیقه دم بکشد و سپس آن را صاف کنید. مصرف این نوشیدنی باعث تسکین سردردتان خواهد شد. البته ساشه‌های دمنوش زنجبیل نیز به صورت آماده وجود دارند اما بهتر است بدانید که زنجبیل تازه تأثیر بهتری در تسکین سردرد دارد.

دمنوش زنجبیل

آب بنوشید

دهیدراته شدن بدن می‌تواند باعث تشدید سردرد شود. بنابراین بشتابید و آب بنوشید. نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۵ روی ۱۰۲ بیمار که از سردرد رنج می‌برند انجام شده و نتایج آن در Journal of Evaluation in Clinical Practice به چاپ رسیده است نشان می‌دهد افرادی که روزانه ۱.۵ لیتر آب می‌نوشند سردردهای شدید کمتری تجربه می‌کنند.

یوگا کار کنید

نتایج پژوهشی که روی بیماران میگرنی انجام شده است نشان می‌دهد سردرد افرادی که در کنار درمان‌های رایج میگرن یوگا کار کرده‌اند در مقایسه با افرادی که صرفاً دارو مصرف کرده‌اند بهتر تسکین پیدا کرده است. به عقیده محققان این پژوهش احتمالاً هر نوع ورزشی اثرات مثبتی در تسکین درد داشته باشد اما یوگا یکی از مؤثرترین درمان‌های طبیعی برای مقابله با سردرد است چون حرکات آرامی دارد و به این ترتیب تأثیر بیشتری در تسکین سردرد دارد.

یوگا

یک فنجان قهوه بنوشید

بیهوده نیست که در ترکیب برخی از داروهای میگرن که بدون نسخه پزشک در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند از کافئین استفاده می‌شود چون این ماده باعث می‌شود که مسکن‌ها بهتر عمل کنند. بر اساس نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۴ در Cochrane Database of Systematic Reviews به چاپ رسیده است کافئین حتی می‌تواند خلق‌وخوی را عوض کرده و درک شما از درد را تغییر دهد. گاهی ممکن است که یک فنجان قهوه سردرد را از بین ببرد. با این حال بنیاد میگرن آمریکا گوشزد کرده است که نباید در هفته بیش از دو بار قهوه بنوشید. در غیر این صورت بدنتان به آن عادت می‌کند. افرادی که عادت دارند به طور روزانه و دائمی قهوه بنوشند باید سعی کنند که همان میزان قهوه روزانه را سر همان ساعت مصرف کنند. چون اختلال ایجاد کردن در ساعت یا میزان مصرف قهوه در افرادی که قهوه‌خورهای حرفه‌ای هستند می‌تواند باعث ایجاد و تشدید سردرد شود. البته در این خصوص بهتر است نظر پزشکتان را جویا شوید.