۰ نفر

جهان با یک جهش خطرناک‌تر کرونا روبه‌رو می‌شود؟

۱۳ مرداد ۱۴۰۰، ۷:۵۵
کد خبر: 550725
جهان با یک جهش خطرناک‌تر کرونا روبه‌رو می‌شود؟

جهان در حال غلبه بر کووید-19بود که همه‌‌چیز بدتر شد. حالا درحالی‌که گونه دلتا، جهان را فرا گرفته است، کارشناسان نگران جهش بعدی هستند: کدام نسخه آینده ویروس می‌تواند امپراتوری عفونی آن را گسترش دهد؟

به گزاشر اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، دکتر روشل والنسکی، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، گفت: نگرانی بزرگ این است که نوع بعدی که ممکن است ظاهر شود، فقط با چند جهش به‌طور بالقوه می‌تواند از واکسن‌های ما فرار کند.

همه ویروس‌ها دائما در حال تبدیل به نسخه‌های جدید خود هستند و هر نسل، اشتباهات ژنتیک تصادفی انجام می‌دهد. دکتر جوئل ارنست، پروفسور پزشکی و رییس بخش پزشکی تجربی در دانشگاه سان فرانسیسکو می‌گوید: هدف ویروس‌ها از این کار، ایجاد مشکل نیست؛ بلکه یک کار تکراری را انجام می‌دهند. هدف یک ویروس فقط تبدیل شدن به ویروس است.

در اوایل پاندمی، ما چندان نگران تغییرات ساختار ژنتیک ویروس SARS-CoV-2نبودیم. در مقایسه با ویروس‌های آنفلوآنزا و HIV، این ویروس به‌تدریج با انتشار خود تغییر می‌کند.

بسیاری از متخصصان درباره این ویروس، اوایل دچار اشتباه شدند اما اکنون می‌دانیم که هر تغییری می‌تواند عواقب جدی تری داشته باشد. دلتا مثل یک کتاب درسی عمل می‌کند. کد ژنتیک آن نه ‌تنها برخی از جهش‌های موفقیت آمیز انواع قبلی را حمل می‌کند، بلکه توانایی گسترش سریع‌تر دو برابری را نیز دارد.

داده‌ها نشان می‌دهد که دلتا 40تا 60درصد بیشتر از آلفا و تقریبا 2 برابر نوع اصلی ووهان SARS-CoV-2قابل انتقال است. علاوه بر این، در سطوح بالاتری در داخل گلو و ریه‌ها نسبت به نسخه‌های قبلی ویروس رشد می‌کند.

 دکتر جوئل ارنست می‌گوید: مطمئنا در مورد آنچه ویروس می‌تواند در آینده انجام دهد، اطمینان چندانی وجود ندارد. دانشمندان در تلاشند تا بفهمند چه جهش‌های خاصی باعث می‌شود انتقال به اوج برسد. دکتر جولی پارسنت، متخصص بیماری‌های عفونی و استاد پزشکی در دانشگاه استنفورد، می‌گوید: نگرانی ما این است که هر جهش ممکن است باعث شود ویروس محکم‌تر به سلول‌ها بچسبد.

تاکنون، ویروس در فرار از واکسن‌ها چندان خلاق نبوده است. چندین روش وجود دارد که ویروس برای جلوگیری از پاسخ آنتی‌بادی جهش یافته به‌کار می‌برد که یکی از آنها تغییرات مداوم بوده که هیچ‌کدام تأثیری نداشته است. به‌گفته کارشناسان، برای تشخیص سریع جهش بعدی که می‌تواند مسیر همه‌گیری را تغییر دهد، بشر باید به‌طور کامل از قدرت ژنومیک استفاده کند.

ارنست می‌گوید: تنها نظارت دقیق از طریق تعیین توالی ژن به ما می‌گوید که آیا ویروس جهش بزرگ دیگری خواهد داشت یا خیر. به‌احتمال زیاد ویروس در مقطعی به جایی می‌رسد که همه‌‌چیز را آزمایش کرده است و ما می‌توانیم با آن مقابله کامل کنیم. اما نمی‌دانیم آن مقطع کجاست.