۰ نفر

کشف روش جدید برای درمان انواع سرطان‌

۱۲ مرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۴۴
کد خبر: 550568
کشف روش جدید برای درمان انواع سرطان‌

تیمی از محققان در تازه‌ترین مطالعات خود دریافتند فعال سازی سلول‌های بنیادی خفته، می‌تواند در درمان انواع سرطان‌ها تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران،  محققان مرکز سرطان پرنسس مارگارت یافته‌های جدیدی را به دست آوردند که درک وسیع‌تری از نحوه فعال شدن سلول‌های بنیادی خون‌ساز خفته ارائه می‌دهد و می‌تواند راه را برای درمان‌های موثر تعدادی از سرطان‌ها هموار کند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، این تیم با انجام یک مطالعه مکانیکی عمیق بر روی لیزوزوم‌ها که اندامک‌های متصل به غشا هستند در همه سلول‌ها به این کشف دست یافته‌اند. زمانی تصور می‌شد که لیزوزوم‌ها فقط «سطل زباله» سلول‌های بنیادی هستند، مواد زائد را بازیافت می‌کنند، بازسازی سلولی را تنظیم کرده و در همه انواع سلول‌ها یکسان عمل می‌کنند، اما تحقیقات تیم PM مبتنی بر دانش جدیدی در مورد لیزوزوم‌هاست که نشان می‌دهد آن‌ها به عنوان مراکز اصلی سیگنالینگ عمل کرده و سلول‌های بنیادی خونساز طولانی مدت را تنظیم می‌کنند.

کار انجام شده توسط محققان بررسی می‌کند که چرا یک سلول بنیادی خون ساز می‌تواند سال‌ها در حالت خفته بماند و چگونه لیزوزوم به طور مداوم به عنوان یک حسگر حتی در آن حالت به شدت غیرفعال عمل می‌کند. تیم پرنسس مارگارت دریافتند که علیرغم خواب سلول، لیزوزوم داخل آن هنوز بسیار فعال است و گیرنده‌های «برش دهنده و غیرفعال» که در سیگنال دهی رشد و انتقال مواد مغذی در غشای سلول‌های بنیادی دخیل هستند، به آن اجازه می‌دهند در خواب بماند.

این یافته‌ها می‌تواند پیامد‌هایی فراتر از مطالعه داشته باشد، به طور بالقوه امکان کنترل تعادل بین خواب سلول‌ها را هنگامی که سلول‌های بنیادی برای کمک به تامین مجدد خون فعال می‌شوند، ممکن می‌سازد.

نتایج آزمایشگاه پرنسس مارگارت در ۲ آگوست ۲۰۲۱ در Cell Stem Cell منتشر شده است. لورا گارسیا پرات و استفانی از محققان اصلی این مطالعه هستند. 

گارسیا پرات می‌گوید: این مطالعه مکانیسم جدیدی را کشف کرده است که عبارت از مهار اندامک، لیزوزوم و خواباندن آن سلول است. این راهی را باز می‌کند که لیزوزوم‌ها به طور بالقوه می‌توانند به عنوان یک هدف درمانی مورد استفاده قرار گیرند.

سالانه ده‌ها هزار نفر در سراسر جهان برای کمک به درمان سرطان خون، پیوند مغز استخوان دریافت می‌کنند. دوز‌های زیاد شیمی درمانی برای از بین بردن سریع تقسیم سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود اما در عین حال سلول‌های بنیادی مورد نیاز برای تولید مثل خون سالم را نیز از بین می‌برد.

پیوند سلول‌های بنیادی برای بازسازی منبع خون شفابخش بیمار استفاده می‌شود، اما یافتن اهداکننده مناسب می‌تواند چالش برانگیز باشد، به ویژه در جوامع مختلف قومی که لیست اهداکنندگان ممکن است گسترده نباشد یا اصلا وجود نداشته باشد. سلول‌های بنیادی موجود در خون بندناف به عنوان منابع اهدا کننده اضافی ارزش قابل توجهی دارند، اما تعداد سلول‌های بنیادی اغلب برای دریافت کننده بزرگسال بسیار کم است. درک نحوه فعال سازی و گسترش سلول‌های بنیادی به صورت کنترل شده می‌تواند خون بند ناف را به طور گسترده‌ای مفید کند.

توانایی کنترل فعال سازی سلول‌های بنیادی نیز ممکن است برای شرایطی مفید باشد که سلول‌های بنیادی به دلیل بیماری، التهاب یا درمان دارویی به طور نامناسب فعال می‌شوند و به حفظ خواب آن‌ها کمک می‌کند.

دیک می‌گوید: یادگیری نحوه حفظ سلول‌های بنیادی خون ضروری است. اگر آن سلول بنیادی به شیوه‌ای نامناسب فعال شود  می‌تواند عواقب بزرگی برای سیستم خونی داشته باشد، زیرا سلول‌های بنیادی تجدیدپذیر نیستند. 

دیک می‌افزاید: شما باید هر کاری را که می‌توانید انجام دهید تا آن سلول را در حالت خفته نگه دارید و یکی از راه‌ها این است که مانع از سیگنال‌هایی از سطح آن شوید.

این کار همچنین می‌تواند برای کمک به درک کامل سلول‌های بنیادی سرطان خون که از سلول‌های بنیادی معمولی تقلید می‌کنند و گاهی اوقات قادر به خوابیدن و فرار از درمان هستند، استفاده شود.

استفانی زی می‌گوید: اکنون جالب است که به این سلول‌های بنیادی سرطان خون نگاه کنیم و ببینیم که چگونه این مکانیسم تنظیم می‌شود. ما ممکن است تفاوت‌هایی را مشاهده و از آن‌ها برای درمان استفاده کنیم.

گارسیا پرات می‌گوید این کار را فقط می‌توان در آزمایشگاه دیک در مرکز سرطان پرنسس مارگارت در شبکه بهداشت دانشگاه انجام داد. ما یکی از معدود آزمایشگاه‌های جهان هستیم که با سلول‌های بنیادی خون‌ساز انسان کار می‌کنیم؛ بنابراین این امر تفاوت زیادی در زمینه ترجمه تحقیقات ما به درمان‌های انسانی ایجاد می‌کند.