۰ نفر

روش های به صرفه برای سلامت پوست

۲ مرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۵۱
کد خبر: 547811
روش های به صرفه برای سلامت پوست

پوست بزرگترین اندام بدن محسوب می‌شود که وقتی سالم است، لایه‌های آن برای محافظت از ما سخت کار می‌کنند. اما هنگامی که به خطر بیفتد، توانایی پوست برای کار به عنوان یک مانع موثر مختل می‌شود؛ بنابراین ما بهترین راه‌ها را برای بهبود سلامت پوست به شما معرفی می‌کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، با چند تغییر ساده در برنامه مراقبت از پوست خود، می‌توانید در کمترین زمان پوستی درخشان داشته باشید.
پوست شما دریچه‌ای به سمت بدن شماست که داستان‌های زندگی شما را آشکار می‌کند. از جوش‌های پوستی در طی سال‌های نوجوانی گرفته تا درخشش پوست در  دوران بارداری و لکه‌های پیری.

مهمترین نقش پوست،   این است که اولین خط دفاعی بین بدن و دنیای خارج است و از ما در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و آلودگی‌ها و مواد شیمیایی محافظت می‌کند. پوست دمای بدن را تنظیم می‌کند، تعادل مایعات را حفظ می‌کند و از دست دادن رطوبت را کنترل می‌کند.

عوامل زیادی روی پوست شما تأثیر می‌گذارد. ژنتیک، پیری، هورمون‌ها و شرایطی مانند دیابت از عوامل داخلی هستند که روی پوست تأثیر می‌گذارند. قرار گرفتن در معرض آفتاب بدون محافظت و شستشوی بیش از حد مکرر یا با آب بسیار گرم می‌تواند به پوست آسیب برساند. یک رژیم غذایی ناسالم، استرس، کمبود خواب، ورزش کافی، کم آبی بدن، سیگار کشیدن و دارو‌های خاص می‌تواند بر توانایی پوست برای عملکرد به عنوان یک مانع محافظتی موثر تأثیر بگذارد.

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. آنچه می‌خورید به اندازه محصولاتی که روی پوست خود می‌گذارید (کرم ها، لوسیون‌ها و ...) مهم است. رژیم غذایی شما می‌تواند سلامت پوست شما را از داخل بهبود ببخشد، بنابراین با استفاده از یک رژیم غذایی سالم، حرکت به سمت سلامت پوست شروع می‌شود.

انبه حاوی ترکیباتی با خاصیت آنتی اکسیدانی است. این ترکیبات به محافظت از اجزای پوست مانند کلاژن کمک می‌کنند.

گوجه فرنگی نیز  دارای مزایای پیشگیری از سرطان پوست است و مصرف روزانه گوجه فرنگی پس از قرار گرفتن در معرض نور ماورا  بنفش، رشد تومور‌های سرطان پوست را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. تصور می‌شود که لیکوپن، رنگدانه‌ای که باعث ایجاد رنگ قرمز عمیق گوجه فرنگی می‌شود، در اثر محافظتی گوجه فرنگی در برابر آسیب ماورا بنفش نقش دارد.

روغن زیتون نیز مانع از چین و چروک و  لکه‌های تیره و تغییر رنگ پوست می‌شود. فلاوانول‌های کاکائو موجود در شکلات تلخ ممکن است ساختار و عملکرد پوست را بهبود بخشد. دانشمندان کشف کردند که فلاوانول‌های کاکائو باعث کاهش زبری و پوسته پوسته شدن پوست، افزایش رطوبت پوست و کمک به دفاع از پوست در برابر آسیب اشعه ماورا بنفش می‌شود.

چای سبز به بسیاری از مزایای پوست پیوند خورده است. ترکیباتی که در چای سبز به نام پلی فنول یافت می‌شود، سلول‌های پوستی را که در حال مرگ هستند، جوان می‌کند، که نشان می‌دهد ممکن است برای بهبود زخم‌ها یا برخی بیماری‌های پوستی مفید باشد.

امگا ۳ موجود در ماهی‌های روغنی، گردو، و دانه کدو تنبل یا روغن‌هایی مانند روغن دانه کتان و روغن ذرت ممکن است از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست جلوگیری کند.

سویا ممکن است به بهبود چین و چروک‌های پوستی پنجه کلاغی، کمک کند. اما برای محافظت در برابر آفتاب هرگز به غذا‌ها اعتماد نکنید. برای محافظت در برابر آفتاب، همیشه از ضد آفتاب با SPF حداقل ۱۵ استفاده کنید، بین ساعات ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر به دنبال سایه بروید و لباسی که پوست شما را پوشانده و کلاه استفاده کنید.

دانشمندان دریافتند که کاهش ۳۵ درصدی کالری مصرفی در پیری درون سلول تأثیر دارد. کاهش کالری باعث کند شدن سازندگان پروتئین سلول، به نام ریبوزوم شده و روند پیری نیز کاهش می‌یابد. این کاهش سرعت نه تنها تولید ریبوزوم‌ها را کاهش می‌دهد، بلکه به آن‌ها زمان می‌دهد تا خود را ترمیم کرده و عملکرد بدن را به خوبی حفظ کنند.

آیا تا به حال متوجه شده اید که درست قبل از یک اتفاق مهم، جوش ناخوشایندی در صورت شما ظاهر شود؟ خوب، دانشمندان برخی از ارتباطات بین سطح استرس و مشکلات پوستی را شناسایی کرده اند.

در مطالعه‌ای که روی دانشجویان انجام شد، کسانی که سطح استرس بالایی را تجربه کردند، بیشتر دچار مشکلات پوستی مانند:

استفاده از تکنیک‌های کاهش استرس می‌تواند به شادابی و شفافیت پوست کمک کند.
خارش پوست
ریزش مو
لکه‌های پوسته پوسته، روغنی یا مومی روی پوست سر
تعریق دردسرساز
پوسته پوسته شده
بثورات دست
تحقیقات دیگر نشان داد که نوجوانانی که میزان استرس بالایی را گزارش کردند، ۲۳ درصد بیشتر دچار آکنه شدید می‌شوند.

محققان گمان می‌کنند که استرس مقدار سبوم را که ماده روغنی است و منافذ را مسدود می‌کند، افزایش می‌دهد. این به نوبه خود منجر به شدت آکنه می‌شود.

کاهش سطح استرس ممکن است منجر به شفافیت پوست شود. اگر فکر می‌کنید استرس بر روی پوست شما تأثیر می‌گذارد، روش‌های کاهش استرس مانند تای چی، یوگا یا مدیتیشن را امتحان کنید.

 رطوبت پوست را حفظ کنید. مرطوب کننده‌های پوست لایه بالایی سلول‌های پوست را مرطوب نگه می‌دارند و در رطوبت مهر و موم می‌شوند. مرطوب کننده‌ها اغلب حاوی مواد مرطوب کننده برای جذب رطوبت، عوامل انسداد برای حفظ رطوبت در پوست و نرم کننده‌ها برای صاف کردن فضای بین سلول‌های پوست هستند.

آکادمی پوست آمریکا روش‌های زیر را برای حفظ رطوبت و جلوگیری از خشکی، قرمز و خارش پوست توصیه می‌کند:

پوست خود را بلافاصله پس از بیرون آمدن از حمام مرطوب کنید تا رطوبت در پوست  شما ذخیره شود.
 شستشوی بیش از حد می‌تواند لایه روغنی پوست را از بین ببرد و آن را خشک کند.
به جای آب گرم از آب ولرم استفاده کنید.
استفاده از صابون‌های خشن را به حداقل برسانید. از یک پاک کننده ملایم و بدون عطر استفاده کنید.
از برس‌های ساینده، اسفنج حمام و پارچه‌های شستشو که می‌توانند به سطح پوست آسیب برسانند، دور بمانید.
پوست نرم را با حوله به آرامی خشک کنید.
بلافاصله پس از شستشو، پوست را مرطوب کنید. برای به دام انداختن رطوبت پوست، پماد‌ها، لوسیون‌ها و کرم‌ها باید ظرف چند دقیقه پس از خشک شدن پوست استفاده شوند.
به منظور کاهش تحریک، از پماد یا کرم به جای لوسیون استفاده کنید.
لباس‌های غیر تحریک کننده بپوشید. هنگام پوشیدن لباس‌های ساخته شده از پشم یا سایر مواد خشن، از زیرپوش ابریشم یا پنبه استفاده کنید.
از مواد شوینده لباسشوئی ضد حساسیت استفاده کنید.
از نزدیک شدن بیش از حد به شومینه‌ها و سایر منابع گرما که می‌توانند پوست را خشک کنند، خودداری کنید.
سیگار را ترک کنید  سیگار کشیدن باعث پیری پوست است، سیگار کشیدن، رگ‌های خونی موجود در لایه خارجی پوست را باریک می‌کند، که باعث کاهش جریان خون و از بین رفتن مواد مغذی و اکسیژن مورد نیاز پوست برای سالم ماندن می‌شود. قطع سیگار می‌تواند سلامت پوست شما را بهبود بخشد و از ایجاد چین و چروک‌های مربوط به سیگار جلوگیری کند.
کلاژن و الاستین به پوست قدرت و قابلیت ارتجاعی می‌بخشد. سیگار کشیدن ممکن است با از بین رفتن کلاژن و کاهش تولید کلاژن، خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش دهد.اگر در حال حاضر سیگار می‌کشید، بهترین کاری که می‌توانید برای سلامت پوست خود انجام دهید ترک آن است.

خوابیدن باعث دور شدن سیاهی دور چشم و بهبود رنگ پوست می‌شود و از همه بهتر، رایگان است. بنیاد ملی خواب ایالات متحده به بزرگسالان توصیه می‌کند هر روز بین ۷ تا ۹ ساعت بخوابند. خوابیدن در کمتر از این زمان می‌تواند برای سلامتی شما و به ویژه پوست شما مضر باشد.

کمبود خواب مزمن با چاقی، کمبود ایمنی، دیابت و سرطان در ارتباط است، اما تحقیقات نشان داده است که کیفیت خواب نیز ممکن است تأثیر قابل توجهی بر عملکرد پوست و پیری داشته باشد. در افرادی که به عنوان افراد کم خواب طبقه بندی می‌شوند، علائم افزایش پیری زودرس پوست و کاهش توانایی پوست برای ترمیم شبانه خود از عوامل استرس زای محیطی مانند آفتاب کاهش یافته است.

در هنگام خواب عمیق، بدن شما وارد حالت ترمیم می‌شود و پوست، عضلات و سلول‌های خون و مغز را بازسازی می‌کند. بدون خواب کافی، بدن شما قادر به تولید کلاژن جدید نیست. کلاژن از افتادگی پوست شما جلوگیری می‌کند.

سعی کنید شب‌ها زودتر  و ۷ ساعت کامل بخوابید تا بهترین حالت را داشته باشید. سالم و جوان نگه داشتن پوست لزوماً به معنی خرید کرم‌ها و لوسیون‌های گران قیمت نیست.