۰ نفر

نکاتی که هنگام دویدن باید رعایت کنید

۳۱ تیر ۱۴۰۰، ۱۱:۱۵
کد خبر: 547176
نکاتی که هنگام دویدن باید رعایت کنید

اگر عادت به دویدن دارید باید بدانید که خم شدن بدن به هنگام دویدن، ممکن است به سلامت شما آسیب برساند.

به گزارش نشریه دیلی میل، شاید شما هم عادت به دویدن داشته باشید؛ اما شاید ندانید که دویدن آهسته به همراه خم کردن بدن می‌تواند خطر زانو درد و کمردرد را افزایش دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛  بر اساس یک پژوهش، دویدن در حالی که تن شما بسیار به سمت جلو خم شده است، می‌تواند خطر آسیب های مرتبط با ورزش مانند کمردرد و زانودرد را افزایش دهد.

محققان دانشگاه کلرادو در شهر دنور آمریکا تأثیرات دویدن ۲۳ ورزشکار جوان را از زوایای مختلف انحنای بدن مورد بررسی قرار دادند. این پژوهش از سوی «آنا وارنر» آنتروپولوژیست (انسان شناس) در دانشگاه کلرادو و نیز «دنیل لیبرمن» از دانشگاه هاروارد به انجام رسید.

آنا وارنر میگوید: از آنجایی که سر، بازو‌ها و تن انسان، ۶۸ درصد از جرم بدن را تشکیل می‌دهد، تغییر خمیدگی تن انسان می‌تواند بر حرکت اندام تحتانی و «نیرو‌های واکنش زمین» نیز تأثیر بگذارد.

بر پایه برخی پژوهش‌ها که در گذشته به انجام رسیده، مشخص شده بود دوندگان زاویه انحنایی به میزان منفی ۲ درجه تا ۱۵ درجه را گزارش کرده اند.

محققان دانشگاه کلرادو در پژوهش خود از ۲۳ دونده که آسیبی نداشته و سنینی ما بین ۱۸ تا ۲۳ سال داشتند، استفاده کردند. این محققان دویدن آن‌ها را در ۴ دویدن ۱۵ ثانیه‌ای به ثبت رساندند؛ به طوری که هر کدام درجه متفاوتی از انحنای تنه به نسبت به خط عمومی داشتند؛ انحنا‌های ۱۰ درجه، ۲۰ درجه، ۳۰ درجه و...

طبق اعلام نشریه دیلی میل، یکی از چالش‌های اساسی که محققان با آن در این پژوهش روبرو بودند، اطمینان از این مسأله بود که هر کدام از دوندگان، زاویه مناسب برای هر آزمون را رعایت کنند.

محققان در این پژوهش دریافتند اگر انحنای تن از خط عمودی به هنگام دویدن به ۳۰ درجه افزایش یابد، میانگین طول گام دونده نیز به میزان ۵.۱ اینچ (۱۳ سانتیمتر) کاهش می‌یابد. این در حالی است که تعداد گام‌های فرد از ۸۶.۳ گام در دقیقه به ۹۲.۸ گام افزایش می‌یابد.

در مقایسه با دونده‌هایی که زاویه تن طبیعی داشتند، زاویه بالا به خم شدن مفصل ران و زانو منجر می‌شود. این مسئله همچنین سبب تغییراتی در شکل قرارگیری پا و اندام تحتانی شده و به افزایش تأثیر نیرو‌های واکنش زمین بر روی بدن منجر خواهد شد.

به گفته این تیم تحقیقاتی، تمامی این تغییرات که در نتیجه انحنای بیش از حد تن بوده، می‌تواند به دویدنی ضعیف و آفزایش آسیب دیدگی بدن منجر شود.

14360118_951

این تیم تحقیقاتی دریافت افزایش خم شدن از یک زاویه طبیعی و کم (مطابق عکس سمت راست) به یک حالتی با زاویه بیشتر ( مطابق عکس سمت چپ) می تواند سبب آسیب پذیری شود. تقریبا نیمی از دوندگان تفریحی – صرف نظر از سن شان- دست کم یک بار در سال به خود آسیب می‌رسانند.

نتیجه این تحقیقات به طور کامل در مجله «Human Movement Science» به چاپ رسیده است.